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 Már egy ideje nem kap minden egyes Tesla-baleset a címlapon helyet a sajtóban, de úgy néz ki, most uborkaszezon lehet, mert egy friss eset még a nagy hazai portálok nyitólapjára is kikerült. Nem tudunk szinte semmit… A baleset az Egyesült Államokban, Houston Spring nevű elővárosában történt, ami a texasi nagyváros északi szomszédja. A környéket történetesen elég jól ismerem, mert Springben többször jártam, de a konkrét utcában nem voltam. Viszont a Google műholdképei alapján, a Springre jellemző tipikus, jómódú, impozáns és hatalmas házakkal, rendezett növényzettel, jó utakkal ellátott területről van szó. Itt gyakori, hogy egy-egy, 2-3 házból álló részhez egy zsákutca vezet, aminek a végén egy körforgalom van – ide csatlakoznak be a garázskijárók. A baleset feltételezett helyszíne. Forrás: Google Maps A fenti leírás a körülmények végett fontos. A helyi híradó szerint a sofőr egy barátjának akarta megmutatni az autót, és éppen csak kiálltak a garázsból, amikor pár száz méterrel odébb az autó nem vett be egy kanyart, és egy fának csapódott. A nagy sebességű becsapódás megsértette az akkupakkot, ami kigyulladt, és 4 órán át oltották a tűzoltók. Ami igazán felborzolta a kedélyeket: az ismerős az anyósülésen, a tulajdonos a hátsó ülésen volt, amikor a tűzoltók megtalálták őket. Mindkét férfi elhunyt. A tűzoltóság szerint szinte biztos, hogy senki nem volt a vezetőülésen. Ennek pedig nincsen igazán sok értelme. …amit meg igen, annak nincs sok értelme A sajtó rögtön ráugrott az Autopilot témára, de ez semmiképpen nem egy tipikus robotpilótás baleset. Az autópályákra és országutakra tervezett szolgáltatást eleve nem engedélyezi a rendszer minden mellékúton, de tegyük fel, hogy itt aktiválni lehetett. Az Autopilot akkor sem kapcsol be, ha nincs bekötve a biztonsági öv, illetve ha a számítógép nem érzékel egy felnőtt embernek megfelelő súlyt a vezetőülésen. Ráadásul a kormányt időnként mozgatni is kell, hogy ne tiltson le a rendszer. Persze a biztonsági övet beköthetem magam mögött is, ha pedig az AP aktiválása után ülök hátra, az autó ezután már nem ellenőrzi a súlyomat. A kormány babrálásának kényszerítéséhez is el kell telnie egy kis időnek. Szóval nem kevés munkával, de akár át is verhető mind a három biztonsági intézkedés. Two men killed after Tesla that may have been in autonomous driving or self driving mode didn’t adhere to a curve, slammed into a tree then burst into flames in the Woodlands, officials say. Firefighters say they had to call Tesla to figure out how to oust the blaze. @KPRC2 pic.twitter.com/nmhDxKeTHT — Deven Clarke (@KPRC2Deven) April 18, 2021 Ami igazán különössé teszi az esetet, az a rövid távolság, a garázskijárattól megtett pár száz méter, és a nagy sebesség. Akár az Autopilotot, akár a béta állapotú és fejlesztés alatt lévő Full Self Drivingot (FSD) nézzük, egyik sem úgy indítja el az autót, mint egy pisztolygolyót. Márpedig egy akkora becsapódás, ami miatt kigyullad az aksi és az utasok sem tudnak kiszállni, nagy sebességet feltételez, és a beszámolók is erről szólnak. Tehát ahhoz, hogy pár száz méterrel az indulás után nagy sebességű baleset történjen, egy nulla-százas padlógázas Tesla-rajtot kellett venni, ami egyébként egybevág azzal a szituációval, amit szemtanúk meséltek: a két férfi az autó képességeiről beszélgetett, majd a tulajdonos a kocsihoz invitálta a barátját, hogy demonstrálja azokat. Csakhogy a tűzoltóság azt feltételezi, hogy a sofőr az indulás után a hátsó ülésre mászott. De hogyan tette ezt meg gyorsítás közben, mindössze pár száz méter alatt, egy, a híradások szerint 60 körüli felnőtt férfi? Valószínű, hogy vagy a beszámolókkal nem stimmel valami, vagy nem is egy robotpilótás baleset, hanem egy rosszul elsült versenyrajt történt, ami közben a sofőr elvesztette uralmát a jármű felett. Akár az ütközés erejétől, akár ezután, menekülés közben is a hátsó ülésre kerülhetett, nem tudjuk. Reméljük a vizsgálat kideríti a pontos körülményeket. Az eset margójára Először is, természetesen minden baleset, haláleset szörnyű, és amennyiben műszaki vagy tervezési hiba okozza, utána kell járni. De. A fenti esetben, mint már sokszor, egyelőre nincs konkrét bizonyíték rá, hogy be volt kapcsolva akár az Autopilot, akár az FSD Beta. Mégis, a címlapok ezt szajkózzák, ha pedig 2 hónap múlva kiderül, nem használták egyik rendszert sem, az maximum egy kis mínuszos hír lesz. Amennyiben be volt kapcsolva valamelyik rendszer, a sofőrnek tudatosan ki kellett játszani legalább 2, de lehet mind a 3 biztonsági intézkedést, hogy a hátsó ülésen ülhessen. Ez alapvetően a sofőr felelőssége, de felvethető, hogy miért nem tesz meg még többet a Tesla a vezető felügyeletére. Ugyanakkor, alig pár hete, amikor kiderült, hogy az FSD beta program pontosan erre használja a belső kamerát, egy emberként hördült fel az internet népe, hogy „hogyan merik?!”. (A legviccesebb/szomorúbb az volt, hogy az egyik leghangosabb tiltakozó pont az a külföldi villanyautós lap volt, amelyik egy ideje már követeli, hogy a Tesla a GM-hez hasonlóan használjon egy kamerát a sofőr figyelésére.) Ami viszont legalább ennyire érdekes, az az, hogy valahogy mindig csak a Tesla-balesetek kerülnek címlapra, és mindig azonnal az Autopilot hibáját feltételezve számolnak be róluk – bizonyíték nélkül. Most vagy az van, hogy az összes többi gyártó vezetéstámogató rendszere mindig tökéletesen működik, és a trükkös sofőrt is azonnal tiltja, vagy csak azok baleseteinek a kutya nem néz utána. Én konkrétan teszteltem már olyan neves gyártó rendszerét, amelyik még csak hangjelzést sem ad, amikor kikapcsol az asszisztencia, mert nem tud valamit megoldani, egyszerűen csak azt vettem észre, hogy a palánk felé sodródok. Hallott már valaki olyan [tetszőleges márka] balesetről, ahol a riporterek megkérdezték a hatóságokat, működött-e a Level 2 asszisztens a szerencsétlenség közben? Tovább megyek. Hányszor fordul elő, hogy a baleseti híradásban egyáltalán megemlítik az autók márkáját? (Nem, nem nullaszor, de nem is gyakori, maximum ha a szerző a szóismétlés elkerülése végett dobja be a márkanevet, amikor már kifogyott az „autó” szinonimáiból). Természetesen nem arról van szó, hogy az ilyen baleseteket el kell hallgatni, de félő, hogy a kattintásvadász szalagcímek keresése közben feláldozzuk az emberek bizalmát a jövő önvezető rendszereiben – ami tíz, vagy százezrek életébe kerülhet. Ha más nem, legalább azoknál az eseteknél önmérsékletet lehetne tartani a tálalás mikéntjében, ahol egyértelmű, hogy a szabályokat megszegő, azokat tudatosan kijátszó sofőrökről van szó. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!