Már december közepén elkezdték kongatni a vészharangot a világsajtóban, hogy gond lehet egyes autómárkák év eleji gyártási terveivel, mert hiány alakult ki néhány elektronikai komponensből. Akkoriban úgy nézett ki, a probléma leginkább a VW csoportot érintheti, mert talán elszámolták magukat a rendelésekkel. Az év elején aztán már több más márka neve is felmerült, mostanra pedig már le is álltak az első üzemek. Sok kicsi A probléma alapvető oka a koronavírus járvány, de nem pont úgy ahogy elsőre gondolnánk. A legtöbb autógyár ugynevezett just-in-time rendszerben dolgozik, ami azt jelenti, hogy nem tartanak túl sok raktárkészletet az alkatrészekből, hanem a beszállítóik mindig a megfelelő időben szállítják le a következő rövid időszakhoz szükséges mennyiséget. Ez egyrészt gazdasági okokra vezethető vissza, hiszen így nem áll több hónapnyi alkatrészben a cég pénze, másrészt kevesebb raktárat kell üzemeltetniük. Forrás: Bosch Bizonyos alkatrészeknek azonban nagyon hosszú a szállítási idejük, és már hónapokkal korábban le kell adni a megrendeléseket. Így van ez az elektronikában, a félvezetők esetében is, és úgy néz ki ebben számolta el magát a VW és pár másik nagy gyártó is. A tavalyi évben ugyanis jelentősen visszaestek a megrendeléseik a koronavírus miatt és eléggé bizonytalan volt, hogy mikor áll helyre a gazdaság, ezért óvatosak voltak a 2021-es rendelésekkel. Idő közben azonban már az előző negyedévben is a vártnál gyorsabban talált magára a piac, csakhogy mostanra elkezdtek elfogyni a beszállítók és az autógyártók készletei is. VW, Nissan, Honda, Renault, GM, Daimler… A Volkswagen csoport úgy számolt már decemberben is, hogy pár százezerrel csökkentenie kell az első negyedéves gyártási terveit. A legnagyobb beszállítóik, mint a Continental és a Bosch, ugyanis nehézségekbe ütköztek a szükséges elektronikai eszközök beszerzésénél. Január elején aztán már azt jelentette a Financial Times, hogy a Nissan és a Honda is hasonló gondokkal küzd. Előbbinél a Note, utóbbinál több típus gyártása került veszélybe. Ekkorra már a Continental és a Bosch mellé a Valeo is becsatlakozott, és alkatrész ellátási gondokról beszéltek. Ez a három vállalat az autóipar legjelentősebb beszállítói közé tartozik, és az ő gondjaik áttételesen szinte mindenkire kihatnak. Így már érthető, hogy miért jelzett problémát a Renault, a GM és a Daimler is. (Utóbbi decemberben még azt nyilatkozta, hogy nem tud ellátási gondokról…) A kérdéses áramköri lapkák rendelési ideje általában 6-9 hónap, ráadásul a nagy számítástechnikai márkákat előrébb sorolják a chip gyártók, mert többet fizetnek értük. Nem segítette a helyzetet az sem, hogy a villanyautók a vártnál gyorsabb előretörése újabb szállítmányokat kötött le az akkumulátor vezérlők (BMS) és a villanymotorok elektronikája miatt. Elemzők szerint akár 10-20%-os visszaesés is várható a termelésben Elkezdődött Múlt hét közepén aztán el is kezdődtek az előre nem tervezett gyárleállások. A Toyota leállította kínai gyártósorait, a FiatChrysler munkásait Kanadában és Mexikóban küldték haza, a Ford pedig ideiglenes az amerikai Kentucky államban zárta be a gyárát. A VW csoport figyelmeztetett, hogy amerikai, kínai és európai gyártása is veszélybe kerülhet, és egy héttel később, a mai napon bejelentette, hogy a németországi Braunschweig városában található 7000 fős alkatrészgyárának egyes részegységeit február végig bezárja. Ez pedig súlyos következményekkel járhat, mivel ez a gyár a központi wolfsburgin túl több külföldi VW összeszerelőüzembe is szállít. A Business Insider birtokába került belsős dokumentumok szerint ugyanakkor a német cégnél már nem egyszerűen az elektronikai komponensek hiánya, de a kereslet visszaesése is problémát okoz. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!