Villany pickup csatasor – ezek a behemótok szállnak ringbe egymás ellen

Míg hazánkban a pickup egy kuriózum, Amerikában igazi népautó. Egy bölcs ember azt mondta, ez az ő Dacia Springjük. A viccet félretéve, elég csak az eladási statisztikákra pillantani. Ha mondjuk a covid előtti utolsó béke évet, 2019-et nézzük, pár ezerrel több mint 17 millió autót adtak el az Egyesült Államokban, és ebből alig kevesebb mint 3 millió, azaz 18% volt a pickup.

A vezető típusok, mint a Ford F-sorozata (787 ezer), a GM Chevrolet Silveradója (593 ezer), vagy az FCA/Stellantis RAM Pickupja (563 ezer) gyakorlatilag el is foglalják a teljes autópiaci toplista első 3 helyét. A legnépszerűbb SUV, a Toyota RAV4 már csak a negyedik helyre fér be 430 ezer darabbal, míg az első európai szemmel hagyományos autó formájú jármű, a Toyota Camry 294 ezerrel fele annyit sem tud mint a Ford F150/F250 család.

Szóval a pickup Amerikában az igazi autó, de ez idáig egyik típus sem volt tisztán elektromos. Most ez gyökeresen megváltozik.

A fenti 2019-es adatokat a goodcarbadcar.net oldaltól vettük kölcsön.

Gigászok csatája

Már a legutóbbi podcastunkban is elmondtam, hogy szerintem pszichológiailag nagy jelentősége lesz annak, ha Amerikában a legnépszerűbb és egyben legmacsóbb pickupok is elérhetőek lesznek elektromos változatban. Pláne, úgy, hogy amit eddig láttunk, az alapján abszolút nem kell elbújniuk a benzines változatok mögött, csomó paraméterben akár még be is előzhetik azokat. Amikor a Ford F-150 vásárló elviszi egy teszt körre a Lightninget és rájön, hogy  alaptalan volt a hatótáv para, ellenben a villanymotor nyomatékával olyan dolgokra képes amikről a benzinessel álmodni sem lehet, miközben sokkal olcsóbb fenntartani, akkor leesik a tantusz. És akkor még nem is jött rá, hogy mennyire hasznos lesz, hogy a motor járatása nélkül tudja a szerszámait tölteni, esetleg konnektorról üzemeltetni, hogy a hidegben pillanatok alatt egy csendes meleg kabinban találja magát, vagy, hogy úgy gyorsul a behemót mint egy Mustang.

A következő 3 évben olyan elektromos pickupok lesznek elérhetőek a vásárlóknak, mint a Ford F-150 Lightning, a Rivian R1T, az elektromos Chevrolet Silverado, de a poén kedvéért bedobtuk ide a GM elektromos Hummerjét is. Na és persze nem maradhatott ki a Tesla Cybertruck sem a sorból. Nézzük meg, melyek a fő versenyzők paraméterei, lényeges műszaki adatai.

Rendben, most hogy látjuk nagyjából mik az autók főbb műszaki paraméterei, nézzük mit tudnak, mint pickup?

Chevrolet Silverado EV (GM)

A fenti versenyzők közül a Chevy Silverado EV-ről tudunk a legkevesebbet. A vállalat alig két hónapja erősítette meg, hogy a Hummer EV-vel közös alapokon készül Amerika második legnépszerűbb autójából is egy elektromos verzió. A tényadatokkal fukarkodó bejelentésnél kicsit az volt az ember érzése, hogy a fejlesztés még nagyon gyermekcipőben jár, de nem akartak lemaradni a versenyben, ezrét gyorsan bejelentettek valamit. Akármit.

2019 Chevrolet Silverado – a benzines előd

A kocsi műszaki adatainál még a főbb méreteket, paramétereket sem hozták nyilvánosságra, így a második táblázatból kimaradt az autó. Persze kiindulhatnánk abból, hogy a konszern társ Hummer batár aksiját és teljesítményét vesszük alapul, de valószínűtlen, hogy ezt egy az egyben átültetik, hisz akkor a kocsi súlya is annyi lenne mint egy Tigris tanké. Egyelőre annyit tudni, hogy a többiekével versenyképes lesz a hatótáv, de ez nem meglepő, hiszen a GM új villanyos platformja és Ultium aksijai ennek megfelelőalapot adnak.

Ez az autó leginkább a Ford F-150 és a majdani villany RAM pickup versenytársa lesz, de majd csak lesz. A hivatalos kommunikáció szerint a gyártás 2023 végén, a forgalmazás 2024 elején indul. Persze ha tippelnem kellene, azt mondanám, hogy a legtöbb vásárló házon belülről, a benzines testvérek kárára fog érkezni, de ez szinte az összes most létezőmárka villanyos kiadásaira igaz.

Ford F-150 Lightning

Ha van hátránya annak, hogy te vagy a piacvezető, akkor az az, hogy mindenki rád vadászik, te vagy a célkeresztben. Az eddig ismert adatok alapján azonban a kategória királyának nem kell túlzottan aggódnia. Bár sem hatótávja, sem töltési teljesítménye nem lesz kiemelkedő, van itt más a tarsolyban ami igen vonzóvá teheti.

Először is, igen, ez egy F-150, úgy is néz ki mint az F-150, csak az első lámpája és a kipufogócső hiánya árulja el, hogy nem az – és jól van ez így. Ha az ikonikus formád az erősséged, ne annak megreformálásával kezdd egy új piac felépítését. Talán itt lesz a legtöbb házon belüli váltó is. Persze nem lesz egyszerű a kétkedő kékgallérosokat meggyőznie a Fordnak, hogy ez a keleti és nyugati parti hipszterek által erőltetett elektromos hóbort tényleg jó dolog, de a cikk elején taglaltak miatt biztos vagyok benne, hogy 1-2 tesztvezetés, vagy ha van esze a Fordnak, akkor pár napra kölcsönadott tesztautó sokaknak megváltoztatja majd a villanyautókról alkotott képét.

Az F-150 viszont nem csak a piaci pozícióra és a nosztalgia faktorra alapoz. A kocsinak rengeteg okos, hasznos megoldása van. Ilyen például a platóba épített mérleg, ami nem csak megmutatja nekünk a rakomány súlyát a Mache-E-tól kölcsönvett képernyőn, de bele is kalkulálja azt a hatótávba és a töltési tervbe. Már a Mustang itthoni rövid bemutatója után is dicsértük Tiborral, hogy végre van a Teslán kívül még egy gyártó aki remek navigációs tervezőt készített – ez most még okosabb lett. De ugyanilyen hasznos a félautomata vontatmány csatlakoztatás, vagy a hatalmas első csomagtartó, a 400 literes Mega Power Frunk. Csak a vicc kedvéért, ez picit nagyobb, mint a 8-a Golf hátsó csomagtere.

És az is látszik, a Ford komolyan vette, hogy ez egy villanyautó, aminek számos előnye van. A csúcsverzióban összesen 11 konnektor van, amiról a szakik megannyi gépet üzemeltethetnek és tölthetnek, akár közel 10 kW összteljesítményig bezárólag. A kocsi kapott egy köze 20 kW-os dupla AC töltőt is, és vihar, vagy egyéb áramkimaradás esetén 3-10 napig el tudja látni az otthonunkat árammal (V2G). A kocsi ára 40 ezer dollárnál kezdődik, így az amerikai állami támogatás után az versenyképes lesz a hagyományos verziókkal. Az autó nagyjából 1 év múlva érkezik.

GMC Hummer EV

A legendás benzinzabáló tankhajó visszatér, mégpedig egy brutális villanyautó formájában. A 200 kWh feletti akku, a 3 másodperc körüli gyorsulás persze mind a csúcs verzió kiváltságai, de az alap kiadás sem gyerekjáték. Persze a Hummer nem hazudtolja meg önmagát, nagyjából harmadával nehezebb, mint a versenytársak, de igazán nehéz terepen valószínűleg nehéz lesz megszorongatni.

A terepezéshez jól fog jönni az is, hogy az autó 4 kormányozott kerékkel rendelkezik – hogy ez 4 függetlenül, a számítógép által koordinált mozgású kereket, vagy csak tengelyenkénti kormányzást jelent azt nem tudjuk, de ez a kocsi nem lesz 4 motoros, mint a Rivian, tehát nem csupán izomból fogja megoldani a feladatot.

A Hummer ára valahol ott kezdődik, ahol a többieké véget ér, így nem lesznek egy súlycsoportban, azonban a forgalmazás már idén év végén megkezdődik. 2 év múlva pedig érkezik az SUV változat is.

RAM Pickup EV

Nem, nem káprázik az olvasó szeme, ez a modell valóban nem szerepel a fenti táblázatokban, de mivel Amerika harmadik legnépszerűbb autójának villany kiadásáról van szó, így egy mondatot mégis ejtsünk meg. A Stellantis csoporthoz tartozó márka egyelőre csak annyit közölt, hogy 2024-re elkészül egy elektromos platformjuk, amin pickup is lesz, tehát nem kizárt, hogy ez a típus érkezik a legkésőbb.

Ram 1500 Classic – ez az alap

Rivian R1T

Kétség kívül a mezőny egyik legtetszetősebb formatervű és belsejű autója a Rivian első modellje – ők azon nagyon kevés villanyautós startupok egyike, amelyikről el is hisszük, hogy tényleg terméket, sőt sikeres terméket tud majd gyártani.

A Rivian nem csak formatervével hívja fel magára a figyelmet, de a műszaki tartalom sem semmi. 4 darab, egymástól független motor gondoskodik róla hogy szinte bármivel meg tud majd küzdeni az autó és a manőverezhetősége páratlan lesz. A startup nem várt valami csoda akkura, a veterán Samsung SDI 2170-es celláit választotta, amivel nem lehet nagyon mellé nyúlni, és Tesla mintára saját töltőhálózatot is tervez – még pedig 2 év alatt több mint 600 amerikai helyszínen akarnak megnyitni.

A kocsi sok, rendkívül kreatív kiegészítővel és rakodóhellyel rendelkezik, és valószínűleg megtalálja azt a középosztály béli célcsoportját, akik egy prémium villanyautót keresnek, pickup formában.

Az autó forgalmazása már idén júliusban beindulhat, a kezdő modell a középső aksit kapta és 67 ezer dollár felett nyit, de később jön majd egy nagyobb akkus drágább és egy belépő szintű változat is – ennek ára még ismeretlen. Később SUV is érkezik a padlólemezre.

Tesla Cybertruck

Na igen. Minek is nevezzelek, te szörnyeteg? Be kell, hogy valljam, hogy bár még mindig nem tudom Budapest utcáin elképzelni az autót (maximum, ha valami sci-fit forgatnak itt), de a dizájnt már kezdem megszokni. Kétség kívül páratlan lesz ez az autó, és sok képességét még nem is ismerjük pontosan.

A Tesla szokásos módon a gyártásig nem árulja el pontosan mekkora aksit kap majd a 3 variáns, de azt tudjuk, hogy az új 4680-as cellák érkeznek majd ide. Tippelhető, hogy a csúcsverzió 200 kWh, vagy afelett lesz, és azt már tudjuk, hogy ehhez 3 motor is jár. Az autó szerkezete, váza is úttörő lesz, hiszen az egészet a SpaceX csillaghajóján használt acélból hajtogatott darabokkal burkolják majd, illetve egy minden eddiginél nagyobb prés-öntő géppel készülnek a fő vázelemek. Nem csak a gyártástechnológia, a gyár is új lesz – a kocsit a Giga Austin készíti majd, hol másutt, mint Texasban.

A Cybertruck is sok érdekes szolgáltatást ígér, a Tesla egyre másra nyújtja be ehhez a szabadalmakat – például ebből tudjuk, hogy ők is terveznek automata utánfutó csatlakozó rendszert. A rolószerűen záródó raktérre opcionálisan napelemet is kérhetünk majd, ami akár napi 24 kilométert is visszatölt. A kocsi brutális vontatási és teherbíró képességgel rendelkezik, és a Rivianhoz hasonlóan számos a kempinghez köthető kiegészítő is rendelhető lesz hozzá, mint például a platóból kihajtogatható lakótér.

Kétség kívül viszont a legőrültebb eddigi hír az, ami a napokban látott napvilágot. A Tesla ugyanis a Cybertruckhoz benyújtott egy szabadalmat, amely szerint egy drón is rendelhető lenne a kocsihoz, ami felszáll és feltérképezi a területet, ha úttalan utakra tévedünk, majd ezt a térkép információt visszatáplálja a navigációba is. Ezen a ponton élünk a gyanúperrel, hogy a Tesla mérnökei egész nap sci-fit néznek csak, és minden jó ötletet lenyúlnak a filmekből. Persze ez csak egy szabadalom -kérdéses, megvalósul-e.

A Cybertruck gyártása 2021 végén kezdődik, de igazi mennyiséget 2022 elejére ígérnek csak.

Érdekes év lesz.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.