PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 23. kedd

A hátunk bánja a chiphiányt

elektromos autó

Érdekes dologra figyeltek fel a napokban Észak-Amerikában kiszállított Model Y-ok tulajdonosai – az anyósülésről eltűnt az elektromos deréktámaszt kezelő gomb.

Mint kiderült, a ludas a chiphiány.

Kevés van, de az legalább drága

Főszerkesztőnk örülni fog, erre a hétre is jut chiphiányos sztori, ráadásul most egészen konkrét alkatrészt is tudunk, ami problémát okoz.

A különböző internetes fórumokon az elmúlt napokban terjedni kezdett, hogy a Tesla kispórolta az elektromosan állítható deréktámaszt az anyósülésből, úgyhogy ezt a kedves mama háta bánja. El is indult a találgatás, mi történhetett, eleinte olyan hírek is voltak, hogy ez csak a Model Y-t érinti, de ez fura lett volna, hiszen a 3-as és SUV testvére ülései házon belül készülnek a Teslánál, és teljesen meg is egyeznek egymással.

A találgatásnak Elon Musk vetett véget egy twitteres bejegyzésre válaszolva.

Musk megerősítette, hogy a változás mind a két típust érinti, az ok pedig igen prózai. A chiphiány kapcsán került olyan helyzetbe a cég, hogy el kellett dönteni, tovább növelik-e az árakat, vagy kihagyják az alkatrészt. Az autók naplófájljai alapján azt tapasztalták, hogy ezt a kütyüt alig használja valaki  az anyósülésben. Ezért úgy döntöttek nem éri meg emiatt árat emelni. Fontos megjegyezni, hogy a vezetőülésben továbbra is ott van a berendezés, illetve az egyéb ülésállítási lehetőségek természetesen megmaradtak az anyósülésen is.

Érdekes adalék, hogy a BMW is hasonló gondokkal küzd, egyes beszámolók szerint jelenleg nem rendelhető elektronikus deréktámasz az autók anyósüléseibe, de mondjuk ők adnak is 175 dollár árengedményt emiatt.

Musk egyébként később az ismert pénzügyi elemző, Pierre Ferragu felvetésére válaszul megosztott még pár részletet a chiphiányról.

Mint elmondta, bár ez csak átmeneti jelenség lesz, jelenleg a legnagyobb kihívás az ellátási láncukban a mikrokontrollerek beszerzése – még soha nem látott ilyet, tette hozzá. Ráadásul, ahhoz hasonlóan, ahogy tavaly az emberek a pánik miatt kifosztották a boltok WC-papír készleteit, itt is az van, hogy annyira félnek a hiánytól, hogy inkább mindegyik autógyár túlrendeli magát, ezzel tovább generálva a hiányt.

Musk ezzel indokolta a Tesla elmúlt hónapokban végrehajtott alkalmanként 500-1000 dolláros áremeléseit.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.