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
auto
2024. 10. 15. kedd

Itt az új M-es BMW, de ezúttal villannyal

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

Az i4 a BMW első olyan tisztán elektromos meghajtású modellje, amelyet kifejezetten a sportos menetdinamikára koncentrálva fejlesztettek ki a mérnökök, méltán veheti fel magára tehát a villanyautók közül elsőként a prémium márka legvadabb hajtású típusait jelölő M jelzést.

BMW i4 M50

Az i4 M50 néven fémjelzett változat már rögtön a modell piaci bevezetésekor, novemberben elérhető lesz, és maximálisan 400 kW-ot, azaz 544 lóerőt pakol a vásárlója alá, szétosztva az erőt mind a négy keréken. Az M50 kap egy Sport Boost funkciót, ami 795 Nm csúcsnyomaték leadását teszi lehetővé, és ezzel akár 3,9 másodperc alatt felgyorsul 100 km/h-ra álló helyzetből.

 

A prémium autógyártó ötödik generációs hajtásláncával a magas teljesítmény ellenére is körülbelül 510 kilométert vezethetjük egyetlen töltéssel a villanyautót az európai WLTP szabvány becslései szerint. 100 kilométeren nagyjából 19-24 kWh-t fogyaszt el a BMW M GmbH által fejlesztett rendszer. A homologizáció még tart, úgyhogy végleges adat majd csak a közeljövőben érkezik.

 

A forgalmazás indulásakor két típus közül választhatnak az ügyfelek, az i4 M50 mellett az i4 eDrive40 lesz a másik, ez 250 kW / 340 LE teljesítményt, és várhatóan 590 km körüli hatótávolságot ad azoknak, akiknek elég a klasszikus hátsókerék-meghajtás is. A csúcsnyomaték itt 430 Nm, ami nagyjából 5,7 szekundumos 0-100-as sprintre elegendő. A gyengébb i4-es kevesebb energiával is beéri, a BMW előzetes adatai szerint 16-20 kWh-t használ fel száz kilométer áthidalásához.

BMW i4 eDrive40

Az akkucsomag bruttó kapacitása mindkét típusnál 83,9 kWh, amelynek energiáját leggyorsabban 200 kW teljesítménnyel lehet visszatölteni DC hálózaton. Az i4 eDrive40-nél ez 10 perc alatt 164 kilométernyi, az M50-nél pedig 140 km hatótávot jelent.

Az i4 nem dedikált villanyautóplatformra épült, de egy olyan rugalmas padlólemez adja az alját, amelynek fejlesztésekor már figyelembe vették a mérnökök, hogy tisztán elektromos modellek számára is megfelelő legyen. A BMW i4 M50 alapfelszereltségéhez tartozik a típusspecifikus adaptív M futómű, a változó áttételű sportkormány, valamint a BMW M sportfékrendszer is, az opcionális felszereltségben pedig BMW M könnyűfém keréktárcsák közül lehet választani egészen 20” méretig. A hajtásfüggő kipörgéskorlátozás, ami még a legextrémebb dinamikus manővereknél is kivételes tapadást és iránystabilitást garantál a gyártó állítása szerint, most először dolgozik együtt elektromos összkerékhajtással. Az aerodinamikát egészen 0,24-es légellenállási együtthatóig tudták finomítani a fejlesztők.

Az M jelzés természetesen nemcsak a hajtáslánc erejében és a futómű konfigurációjában különbözteti meg az autót, hanem speciális külső és belső dizájnelemekkel is felruházható. Ez nem jelenti persze azt, hogy az i4 eDrive40 szűkölködne extrákban, rendelhető például ülésfűtés, ülésszellőztetés, Vernasca bőrkárpit és BMW Individual utastérbőrözési lehetőségek, Sensatec-bevonatú és bőrözött műszerfal, hangulatvilágítás, Harman Kardon surround audiorendszer, valamint  nagy méretű, nyitható és csúsztatható panoráma üvegtető. Aki rajong Hans Zimmer munkásságáért, az a BMW IconicSounds Electric csomaggal a világhírű zeneszerző által komponált hangzásvilágot telepítheti be autójába.

Az i4 csomagtérajtaja már alapfelszereltségként is elektromosan nyitható és zárható. Mögötte 470 liternyi csomagtér lapul, amely 1290 literig bővíthető. Az opcionális extrafelszereltség részeként elektromosan működtethető vonóhorog adható a rendeléshez, amivel 1600 kilogramm vontatható.

Az utastérben egy teljes egészében digitális műszerfalat találunk, ahol egy 12,3”-os digitális műszeregység és egy 14,9” átmérőjű központi kijelző felel a vizualizációért. Az autóban a BMW operációs rendszerének legújabb, nyolcadik generációja fut, amely széles körű okostelefon-integrációra, 5G technológiára, és OTA frissítésekre is képes. A BMW i4 modellhez összesen mintegy 40 féle vezetést támogató funkció érhető el.

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.