Törölték a villanyautós pályázat további fordulóit

Az idei villanyautós pályázat a tavalyi 27 órásnál is gyorsabbra és botrányosabbra sikerült. Az első szakaszra tervezett 1 milliárd forintos keret úgy fogyott el, hogy a pályázni tervezők többségének még belépni sem sikerült az oldalon. Másnap reggel meglepetésszerűen érkezett a hír, hogy felszabadították a második és harmadik fordulóra, azaz augusztusra és októberre tervezett további 1-1 milliárd forintot, de a teljes, 3 milliárd forintos keretösszeg sem tartott sokáig. Ezután találgatás indult a villanyautósok, a pályázat iránt érdeklődők körében, hogy a 2 milliárd forintos kiegészítés hogyan hat majd a tervezett további fordulókra.

Amikor azt hinnénk, hogy ennél rosszabb már nem lehet a helyzet, akkor érkezik egy módosítás. Az IFKA honlapjára az eredeti, 2021. május 17. keltezésű pályázati kiírás helyére tegnap felkerült dokumentum címlapja kapott egy „Frissítve: 2021.06.15.” megjegyzést, így lázasan keresni kezdtük a változásokat. A legtöbb helyen visszaköszönő, nem túlságosan fontos, inkább csak érdekesnek nevezhető módosítás, hogy a „Támogató Szerv” elnevezéséből összesen 60 alkalommal eltűnt a szerv, már csak „Támogató” (egy helyen azért maradt a szerv, biztos, ami biztos).

Ennél jóval fontosabb, hogy nyoma sincs már a pályázati kiírásban a következő hónapokra ígért két további szakasznak. Megváltozott a pályázati kiírás 2. A pályázati konstrukció forrása bekezdése: A támogatásra rendelkezésre álló keretösszeg 3.000.000.000 Ft, azaz hárommilliárd forint, mely szakaszonként megbontásra kerül.

A II. Pályázói információk szakasz első bekezdéséből (A pályázatok benyújtásának ideje, módja, helye) szintén eltűnt a további szakaszokat ismertető táblázat:

A módosítás után egyértelmű lett tehát, hogy akik bármilyen okból úgy tervezték, hogy június közepén nem, csak augusztusban vagy októberben szeretnének pályázni, alaposan át lettek verve. 

Persze ahogy ezúttal utólag negatívan módosították a pályázati feltételeket, ugyanúgy elképzelhető egy későbbi pozitív módosítás is, újabb szakaszok kiírásával. Aggodalomra ad azonban okot, hogy ezek után vajon már bármi előfordulhat? Remélhetőleg nem kerül fel a jövő héten egy újabb változat, amely lecsökkenti például az elnyert támogatás összegét, hogy minél több pályázónak jusson a keretből.

A 2020-as pályázatban már regisztrált kereskedőknek az eredeti kiírás szerint nem feltétlenül kellett újra regisztrálniuk. Az aktuális változat szerint azonban a kereskedőknek mégis szükséges elvégezni egy ún. egyszerűsített regisztrációt. Amivel a fő gond, hogy ma június 18-a van, a módosítás június 15-én került a dokumentumba, a kereskedőknek pedig június 1-13 között kellett volna elvégezni azt, amiről tegnapig nem is tudták, hogy meg kell tenniük ahhoz, hogy a pályázók június 14 borús hétfő reggelén kiválaszthassák a kereskedőt az űrlap kitöltésekor.

Felül a kereskedői regisztrációra vonatkozó eredeti, alul a módosított feltételek.

A június 15-i módosítás pontosította továbbá, hogy kik nem jogosultak pályázni. Az I. 3. o. pontot, amely a pályázatból kizártakat részletezi, a következő szövegrésszel egészítették ki: magyarországi lakóhellyel rendelkező természetes személy, aki az adott tárgyban korábban a GZR-D-Ö-2016 vagy a GZR-D-Ö-2018 kódszámú pályázati kiírás keretében támogatási igényt, pályázatot nyújtott be és az elnyert támogatást felhasználta – a támogatás összege folyósításra került -, továbbá amennyiben az elektromos gépjármű beszerzését követően, mint Kedvezményezett a fenntartási időszak alatt a Támogatói Okiratban rögzített kötelezettségeit megszegi, mindaddig, ameddig visszafizetési kötelezettségét (támogatás kamatokkal növelt teljes összegét) nem teljesíti (kivéve fenntartási időszak alatt totálkáros eseménnyel érintett, támogatással beszerzésre került gépjárművek esetében).

Ennek a szakasznak két érdekessége is van. Egyrészt az IFKA másképp értelmezi, mint a többség. Szerintük aki 2016-ban vagy 2018-ban már pályázott, az 2020-ban és 2021-ben nem jogosult pályázni. Felmerül persze a kérdés, hogy ha minden korábbi pályázót kizárnak, akkor mi értelme a továbbá szót követő bonyolult szakasznak. Ezzel a kérdéssel részletesen ebben a cikkünkben foglalkoztunk.

A mondat másik érdekessége, hogy a 2020-as pályázatot nem sorolták fel a kizáró okok között, ezek szerint akik tavaly szabálytalankodtak, idén gond nélkül újra pályázhatnak, de akik 2016-ban vásároltak egy autót és minden a pályázattal kapcsolatos kötelezettségüknek eleget tettek, azok pályázata a korábbi állásfoglalás értelmében nem feltétlenül lesz sikeres.

 

A dokumentum 12. oldalán egy további változás is található, ez azonban egyszerű hibajavításnak tűnik. Az eredeti szövegben egy a civil szervezet, egyesület és felsőoktatási intézmény pályázókra vonatkozó előírások szakasz korlátozásokat fogalmazott meg a fentieken túl a helyi önkormányzat, köztestület, költségvetési szerv vagy egyházi jogi személy pályázókra is, annak ellenére, hogy az alcím szerint rájuk egyáltalán nem vonatkozott a II. 2. d. pont.

Bevallom, nem lennék ma villanyautó vásárláshoz állami támogatásra pályázó, de kereskedő sem. Mivel az idei pályázathoz élő megrendelésre volt szükség, sokan szerződést kötöttek, előleget fizettek egy autóra. Megeshet azonban, hogy a tervezettnél 2,5 millió forinttal drágábban már nem feltétlenül szeretnék megvásárolni az autót. Miért nem lehetett lemásolni azoknak az országoknak a rendszerét, amely remekül működik?

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.