Újabb szög a fosszilis energia koporsójába: hidrogénes gázmotorokat fejleszt a Wärtsilä

Az elektrolízis általi hidrogén előállítás lehetőséget kínál arra, hogy nagy mennyiségű áramot hosszú időre tárolni tudjunk, hiszen a hidrogén tárolható, szállítható, és tüzelőanyag cellák vagy gázmotorok révén közvetlenül visszaalakítható elektromos energiává.

A finn energiaipari cég, a Wärtsilä is ezen a területen folytat fejlesztéseket, és az elmúlt hetekben megkezdte a hidrogén gázmotorokban való felhasználásának tesztelését. Ezeket a motorokat a későbbiekben majd erőművekben lehet felhasználni. Az első, tisztán hidrogénnel működő motorral végzett kísérletek sikeresek voltak, a Wärtsilä célja pedig az, hogy 2025-re rendelkezzen egy hidrogénes motort használó kiserőmű teljes és működőképes koncepciójával.

Kép: Wärtsilä

A finn energiaipari vállalat a hidrogén mellett az ammónia hajózási célú felhasználásával is kísérletezik, amely a hidrogénnél jóval könnyebben szállítható és tárolható. A Vaasaban található laboratóriumukban már sikeresen teszteltek egy olyan motort, amely 70%-ban ammóniával működik, de a terveik szerint két év múlva eljuthatnak a 100%-os arányig is.

A Wärtsilä a saját modellezése alapján úgy látja, hogy a G20 országainak 11 TW új nap- és szélenergiás kapacitásra lesz szükségük ahhoz, hogy energiafelhasználásukban elérhessék a 100%-os megújuló arányt. Ennyi időjárásfüggő termelő mellé a számításaik szerint szükség lesz 933 GW hőerőműre, amely képes lesz kiegyenlíteni a megújulók ingadozó termelését. Ha ezekben az erőművekben fosszilis energia helyett hidrogént vagy ammóniát égetnek el, akkor a termelés során nem szabadulna fel egyetlen gramm szén-dioxid sem.

„Az áramtermelésben világszerte gyorsan növekszik a megújuló energia mennyisége, ami elengedhetetlen a párizsi klímaegyezmény végrehajtásához. A 100% megújuló energia eléréséhez jelentős mennyiségű flexibilis szabályozásra lesz szükség a század közepére. A kiegyenlítéshez a legkülönfélébb technológiák fognak rendelkezésre állni, de a belsőégésű motor és az akkumulátorok részei lesznek a megoldásnak. A zöld hidrogénnel működő motorok pedig lehetővé teszik, hogy a teljes folyamat fenntartható módon működjön”, mondta el nyilatkozatában Håkan Agnevall, a cég igazgatója.

A gázmotorok felhasználásának másik területe a tengeri hajózás lehet, a szektor dekarbonizálása meglehetősen kemény dió lenne, ha pusztán akkumulátorokkal szeretnénk megoldani. A Wärtsilä az 1930-as évek óta fejleszt hajómotorokat, ezért is logikus lépés számukra a hidrogénnel vagy ammóniával működő hajómotorok készítése.

A vállalat által gyártott motorok képesek földgázzal, biogázzal, szintetikus metánnal, vagy 25%-os arányban hozzákevert hidrogénnel működni, a jelenlegi fejlesztések célja azonban az, hogy a termékeik képesek legyenek tiszta hidrogén felhasználására is. Az új technológiák előnye, hogy támaszkodhatnak a már meglévő gázinfrastruktúrára, és a földgázszektor területén tevékenykedő cégek eddig megszerzett tudására.

A Wärtsila egy ammóniaellátó és tároló rendszert is fejleszt, amely része az EU ShipFC projektjének. A ShipFC keretén belül a résztvevő cégek olyan ammóniával működő üzemanyagcellás hajókat fejlesztenek, amelyek úgy képesek nagy távolságok megtételére, hogy ehhez legalább 70%-ban zöld ammóniát használnak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.