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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Így dolgozik a britek furgonja teljesen önvezető üzemmódban

Kifejezetten az elektromos hajtáslánchoz tervezett kisteherautójával, valamint a rendkívüli mértékben skálázható, és villámgyorsan felépíthető mikrogyáraival az Arrival jó úton halad afelé, hogy a kereskedelmi vállalatok egyik meghatározó kiszolgálójává váljon a jövőben. A brit start-up azonban nem csupán azt gondolta újra, hogyan kellene tömegesen gyártani a villanyos haszongépjárműveket, hanem a csomagelosztó feladatok elvégzését is forradalmasítaná önvezető technológiájával. Az Arrival most először prezentálta, mire képes a Van névre hallgató furgonban működő Automated Driving System (ADS).

Az Electrek hírportál kérdésére az Arrival szóvivője elárulta, hogy a cégnél az önvezetés minden szintjén folynak fejlesztések: az ADAS rendszer a 0-tól 3-ig terjedő skálát fedi le, az ADS-t pedig, amit a videóban is láthatunk, már 4-es és 5-ös szintre készítik fel. Ez utóbbi rendszer lehetővé teszi, hogy a kisteherautó emberi jelenlét nélkül manőverezzen, egyelőre csupán egy előre meghatározott, ismert helyszínen, és alacsony sebességgel, de a fejlesztés célja, hogy a későbbiekben bárhol elboldoguljon a jármű. Az ADS képességeinek tesztelése azért mondható sikeresnek, mert egy használatban lévő csomagelosztó központ területén képes volt minden olyan feladatát önállóan ellátni a Van, amelyet nap mint nap a futároknak kell elvégezniük.

 

Az automatizált vezetési rendszerekért felelős igazgató elmondta, hogy mindez azért is jó hír, mert a depóban való manőverezés a futárok napi munkájának egyik legbalesetveszélyesebb része, így mindenképp kívánatos, hogy az emberi hibázás lehetőségének veszélyét megszüntesse a technológia. A kontrollált környezetben elsajátított tudást a cég arra használja fel, hogy a tesztelés következő szakaszába lépjen, és az Egyesült Királyság közútjain is próbára tegye az önvezető rendszert.

Az úgynevezett Robopilot szoftveregyüttes részeként fejlesztett ADS-t a tervek szerint a cég elektromos buszába, és elektromos személyautóba is betelepítik majd.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.