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
auto
2024. 07. 27. szombat

Ezek voltak a világ legnépszerűbb villanyautói 2021 első felében

Az idei év első félévében 2,5 millió plug-in hibrid és tisztán elektromos autót adtak el világszerte, ami 168%-os növekedés az előző év azonos időszakához képest. Persze a tavalyi, lezárásokkal terhelt hónapokhoz képest könnyű volt nagy növekedést elérni, de ha 2019 első félévéhez hasonlítjuk a számokat, még ahhoz képest is 128%-kal több elektromos autó talált gazdára, ami annualizálva 51%-os éves növekedésnek felel meg.

A személyautó-eladások globális piacán az elektromos autók 6,3%-os részesedést értek el, ami több, mint a duplája a tavalyi első félév 2,9%-ának. Ezen belül az eladások kétharmadát a tisztán elektromos járművek adták, ami alig valamivel alacsonyabb arány az előző évinél. A tisztán elektromos járművek kategóriája az év első felében így már 4,2%-on áll, míg tavaly ilyenkor csak 1,9%-on volt, 5 évvel ezelőtt pedig még alig haladta meg a fél százalékos arányt. A növekedés tehát valóban exponenciális, és ha belegondolunk, hogy újabb 5 év múlva hova fogunk jutni ezzel a tempóval, akkor bizakodva tekinthetünk a jövőre.

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

A listavezető az előző évekhez hasonlóan ezúttal is a Tesla Model 3, amely 71%-kal növelte eladásait az előző évhez képest (de 2019-hez képest is 65%-os a növekedés). A második helyen a Wuling Mini, a kínaiak kedvenc villanyos miniautója szerepel, a harmadik a Tesla Model Y, melynek kiszállításai tavaly márciusban indultak. Az autó egyelőre az Egyesült Államokban, Kanadában és Kínában vásárolható meg, de a következő negyedévben várható az európai debütálása is, egyelőre a Shanghaiban gyártott példányok importjának segítségével.

A tavaly még a lista második helyén álló Renault Zoe, bár csak néhány ezer eladást veszített, az erősödő konkurencia miatt mégis 5 helyezéssel hátrébb csúszott. Hasonló okokból hiába növelte a Hyundai Kona 63%-kal az eladásait, ennek ellenére is egy hellyel visszább lépett a rangsorban, míg a tavalyi dobogós helyen befutó Nissan Leaf a 23%-os növekedés dacára a 12. helyre zuhant vissza.

A verseny évről-évre erősödik, hiszen az elmúlt időszakban olyan új modellek jelentek meg, mint a BYD Han EV, amely rögtön a lista negyedik helyén landolt. Ennél talán relevánsabb lehet számunkra a VW ID.4, és kistestvére, az ID.3 feltűnése az eladási listákon, amelyek egy évvel ezelőtt még nem is voltak kaphatóak, most pedig már az 5. és a 9. helyen állnak.

A top 20-as listán ezúttal a tavalyi hárommal szemben 5 plug-in hibrid is szerepel, melyek közül a BMW 530e/Le-t leszámítva mindegyik új versenyző.

A legnagyobb márkák listáját idén is a Tesla vezeti 386 ezres eladással, ami egyébként a teljesen elektromos modellek piacának 23%-a (a tavalyi 28% után). A második helyen a kínai SAIC-GM-Wuling vegyesvállalat áll 191 ezer autó eladásával, a harmadik pedig a VW 154 ezerrel.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a tisztán elektromos autók eladásai mindig az év utolsó hónapjaiban a legerősebbek, így az sem kizárt, hogy 2021-ben valahol 5% közelében lesz a piaci részesedésük. Hogy ez most is így lesz-e, az majd 6 hónap múlva kiderül, mi pedig, ahogyan eddig is, a jövőben is rendszeresen be fogunk számolni az elmúlt száz év legnagyobb autópiaci átalakulásának fejleményeiről.

Címlapkép: Tesla

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.