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
auto
2024. 04. 16. kedd

A hatótávolságtól, és a töltéstől való félelme miatt nem vásárol tisztán elektromos autót, és jár inkább egy harmadkézből vásárolt dízeles VW Golffal az Egyesült Királyság kormányzatának klímavédelmi szóvivője, derült ki egy interjúból, amiről a The Guardian számolt be. Allegra Stratton az ország elektromos töltőinfrastruktúráját kritizálta, melyről úgy véli, jelenleg annyira fejletlen, hogy elriasztja az embereket a villanyautózástól. Példának saját magát hozta fel: saját bevallása szerint azért nem vált elektromos autóra, mert 200-250 mérföld (320-400 km) távolságban élnek a rokonai, és a látogatások során a villanyautó töltése nagyon meghosszabbítaná az utat. Azt is hozzátette, hogy két kisgyermeke a töltések során felébredne, míg a dízellel megállás nélkül le tudja vezetni ezt a távot.

A London északi részén élő hölgy úgy gondolja, hogy valamennyi, nagyobb távolságú utazása során – legyen szó dél-skóciai édesapja, a Gloucestershire városában élő édesanyja, vagy az Észak-Walesben lakó családtagjainak meglátogatásáról – legalább egy, meglehetősen hosszú töltési szünetre meg kellene állnia. Szerinte az elektromos autózás majd akkor lesz járható út, ha ezen utak során a töltés maximum fél órát vesz igénybe.

A szóvivő megjegyzésein sokan megdöbbentek, az Automobile Association (AA) meg is jegyezte, hogy számos olyan modell kapható már a piacon, amellyel könnyedén meg lehet tenni 400 kilométert egy töltéssel, de a 20 perces villámtöltés 25%-ról 80%-os töltöttségre sem lehetetlen manapság. Arról nem is beszélve, hogy a szervezet mindenkinek azt tanácsolja, hogy ne akarjon 300-400 kilométert egyszerre levezetni, mert balesetveszélyes. Az AA elnöke azt is hozzátette, hogy Strattonnak az autózás pénzügyi oldalát sem ártana átgondolni, mert például a londoni közlekedés során sokat lehet spórolni az elektromos autóval.

Londonban már gyakori ezen táblák látványa. Forrás: Wikipedia

Az elektromos autók medián hatótávja egyébként már 2020-ban meghaladta a 250 mérföldet – legalábbis az Egyesült Államokban kapható modellek között –, ami azt jelenti, hogy pont annyi villanyautó elérhető ennél nagyobb hatótávval, mint amennyi ennél kisebb távolságot tud megtenni egy töltéssel. Ez is azt mutatja, hogy ma már nem nehéz a klímaszóvivő által áhított hatótávolsággal elektromos autót találni.

A The Guardian egyik újságírója egyébként éppen néhány nappal korábban teljesített egy 970 kilométeres túrát egy Škoda ENYAQ iV-vel, és arról számolt be, hogy a szükséges töltőhálózat fizikailag ott van, csak nem mindig működik megbízható módon.

Stratton kijelentéseivel egyébként az a legnagyobb probléma – ahogyan az Electrek hírportál is hangsúlyozza –, hogy éppen egy olyan pozícióban árulkodnak tájékozatlanságról, amelyben példát kellene mutatni az embereknek. Ráadásul az Egyesült Királyságban tartják az ENSZ következő klímakonferenciáját az ősszel, ahol többek között az elektromobilitás is fontos téma lesz, mint a nettó zéró kibocsátás egyik alapvető eszköze.

Adrian Keen, az InstaVolt töltőgyártó vállalat vezérigazgatója úgy fogalmazott:

„Az Allegráéhoz hasonló megjegyzések tovább erősítik az elektromos járművek elterjedésének akadályait azáltal, hogy archaikus negatív konnotációkat táplálnak a villanyautókkal kapcsolatban. A kormány klímaügyi szóvivőjeként betöltött hatósági pozíciójában hihetetlenül káros lehet az elektromos szektorra – és a kormány éghajlatváltozási célkitűzéseire összességében nézve – azt hallani, hogy nem ösztönzi, sokkal inkább hátráltatja az elektromobilitás terjedését.”

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.