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 A tasmániai Cattle Hill szélfarm 2019 végén kezdte meg működését, és a szélerőművek egyik negatív hatását mérsékelni igyekvő kísérlet fontos színhelyévé vált. Nem másról van szó, mint a turbinákkal történő ütközésből eredő madárpusztulásról, ami a technológia társadalmi elfogadottságát, és ezáltal a terjedését hátráltató, mindenképpen megoldásra szorul egyik probléma. A 144 MW-os Cattle Hill a sziget középső régiójában épült meg, ami egybeesik a veszélyeztetett tasmán ékfarkú sas (Aquila audax fleayi) élőhelyével. A tulajdonos Goldwind azzal a feltétellel kapta meg a környezetvédelmi engedélyt, hogy az első évben legfeljebb 5 sas pusztulhat el, azonban Leigh Walters, a vállalat projektigazgatójának nyilatkozata szerint a cél kezdetektől fogva az volt, hogy ez a szám nulla legyen. Hogy ezt a céljukat megvalósíthassák, egy kamerákból és mesterséges intelligenciából álló rendszert építettek ki a szélfarm területén. Összesen 16, kamerákkal felszerelt oszlopot állítottak fel a helyszínen, amelyek folyamatosan az eget pásztázzak, arra várva, hogy mikor kell valamelyik turbinát leállítani egy átrepülő sas miatt. A rendszer képes egy kilométeres távolságból is detektálni egy sast, és másodperek alatt kiszámítani a várható repülési útvonalát. Az IdentiFlight nevet viselő rendszer másfél éve működik, ez idő alatt egyetlen ékfarkú sas pusztult el, ezt a balesetet a lefolytatott vizsgálat szerint emberi beavatkozás okozta. Az esetből levonták a kellő tanulságokat, és módosították a rendszer működését, azóta nem került sor újabb ütközésre. Kép: IdentiFlight A program eddigi működése során a 48 turbinából álló farmon napi átlag 400 leállás történt, melyek alkalmanként körülbelül 2 percig tartottak, így egy turbinára napi 17 percnyi állásidő jutott. Ez természetesen bevételkiesést jelent a tulajdonosok számára, ezért a következő fázisban a rendszer finomhangolása fog megtörténni a veszteségek minimalizálása érdekében. A projekt során rengeteg adatra tett szert az üzemeltető, több mint 300 ezer repülési útvonalat követtek nyomon, ezáltal a gépi intelligencia is sokat tanult a madarak viselkedéséről és a várható mozgásukról. A megszerzett tapasztalatokat felhasználva a szakemberek két módon is csökkenteni tudják az állásidőt. Egyrészről az óvatosságból eredetileg túl nagyra méretezett biztonsági zónát csökkenthetik, másrészt a madarak átrepülése után hamarabb újra tudják indítani a turbinákat. A Cattle Hill szélfarm. Kép: Goldwind Bár a köztudat a madárpusztulást a szélenergiával kapcsolja össze, a valóságban a többi energiaforrás is érintett a problémában. Egy 2009-es tanulmány szerint a szélturbinák esetében a lapátokkal való ütközés okozza a balesetek többségét, a szénalapú áramtermelés esetében a külszíni fejtéssel járó élőhelyvesztés, a savas esők és a klímaváltozás, az atomerőművek esetében pedig az uránbányászat és uránfeldolgozás során keletkező melléktermékek okozta mérgezések, valamint a hűtőtornyokkal, és az erőműveket körülvevő vezetékekkel való ütközések felelősek a legtöbb pusztulásért. A tanulmány becslése szerint 1 GWh áram előállítása során a szénerőművek 5,2, az atomerőművek 0,4, a szélerőművek pedig 0,3 madár halálát okozzák. A legnagyobb veszélyt az energiahordozók kinyerése vagy felhasználása jelenti, a szélerőművek esetében azonban erről nem beszélhetünk, hiszen a szelet nem kell bányászni. A mesterséges intelligenciának köszönhetően a szélerőműveknek a hagyományos erőművekkel szemben meglévő előnye tovább nőhet. Leigh Walters úgy fogalmazott, hogy ez a megoldás ugyan növeli a költségeiket, de ez elhanyagolható mértékű. A megoldás jelentős előnye ugyanakkor, hogy megkönnyíti az együttműködést a szabályozóval és a helyi közösségekkel, ami egy fontos hozzáadott érték jelent az iparág számára. Az IdentyFlight honlapja szerint a rendszerüket már 3 kontinens 4 országában, köztük Svédországban és Németországban is alkalmazzák PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZW5lcmdpYSZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVuZXJnaWEmdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTEtZW5lcmdpYS0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvdmlsbGFueWF0b3Nva2h1LW5vdi0xMzAweDYwMC0xLWVuZXJnaWEtMjAyNC0xMS0wOC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!