Lepődjünk meg: az összes vezetőasszisztens átverhető!

Talán még emlékszünk rá, hogy idén áprilisban, annak a bizonyos halálos kimenetelű texasi balesetnek az apropóján, ahol később kiderült, hogy a Tesla Autopilot be sem volt kapcsolva, az amerikai Consumer Reports fogyasztóvédelmi magazin leleplező tesztet készített, amelyben bebizonyították, a vállalat rendszerének sofőrfigyelő rendszere kicselezhető, lehet úgy használni a robotpilótát, hogy nem is ül senki a vezetőülésben.

A magazin akkor azt is megjegyezte, hogy a Teslának példát kellene vennie a GM, illetve a Ford vezetéstámogató rendszereiről, amelyek a sofőr szemét is figyelik egy infrakamerával, és nem engednek meg ilyen visszaélést. Összehasonlító teszt a többi rendszerrel akkor nem készült, ezt azonban most a Car & Driver amerikai autós magazin pótolta. Hadd’ lőjem le az eredményt előre: az összes rendszer kijátszható.

Noszogat a robotpilóta

Az autós magazin szeptemberi számában letesztelte az Audi, a BMW, a Cadillac (GM), a Chevrolet (GM), a Ford, a Genesis (Hyundai Motor Group), a Honda, a Hyundai, a Lexus (Toyota), a Mercedes, a Nissan, a Subaru, a Tesla (Autopilot 2 és Autopilot 3), a Toyota, a Volkswagen és a Volvo rendszereit is – nem nagyon hinnénk, hogy van, amit kihagytak.

Az első tesztben azt vizsgálták, hogy mi történik, ha sofőr kikapcsolja a biztonsági övet, és az alábbi eredményeket kapták:

  • Semmi reakció: Audi, Chevrolet, Ford, Genesis, Honda, Hyundai, Lexus, Mercedes, Toyota, Volkswagen
  • BMW: kikapcsolja a sávtartást
  • Nissan, Subaru, Volvo: a vezetéstámogatás lekapcsol.
  • Cadillac, Tesla (Model S és Model 3): mindent kikapcsol és nullára fékezi az autót, vészvillogókkal.

A következő körben arra voltak kíváncsiak, mennyi idő után jelez a rendszer, ha nem fogjuk meg a kormányt:

A fenti időkeretek természetesen a gyártók egyéni preferenciaitól függenek, melyik rendszernek milyen paramétert adtak meg a fejlesztők. Ezután azt is megvizsgálták, hogy nagyjából 100 km/h-s sebességgel haladva mi történik, ha nem veszünk tudomást a figyelmeztető üzenetekről:

Természetesen a fenti reakcióidők is a gyártó döntésén múlnak, de jó hír, hogy egyik autó sem hagyta következmények nélkül, ha abúzálták a rendszert. A leggyengébbnek talán azok a rendszerek minősíthetők, amelyek csak a vezetéstámogatást kapcsolják ki, de nem avatkoznak közbe egyáltalán. Ez a csoport a Lexus, a Toyota, a Volvo, a Honda, az Audi, és a két Hyundai márka. A 4 karikás márka egyébként nem kapcsolta ki a sebességtartó automatikát sem.

A következő kategóriába a Chevrolet és a Ford rendszerei tartoznak, amelyek 8 km/h sebességre lassítják az autót. Végül a legokosabbak a Cadillac, a BMW, a Volkswagen, a Nissan, a Tesla és a Mercedes rendszerei. Itt a Cadillac és a Mercedes külön dicséretet érdemel, mert a az autók a megállás után riasztják a mentőket, rendőröket is, habár utóbbinál meg kell jegyezni, hogy 100-zal haladva annyira későn reagált volna az automatika, hogy elfogyott a tesztpálya, ezért a kísérletet meg kellett ismételni nagyjából 80-nal (50 mph).

Sofőr nélkül

Az utolsó két teszt arról szólt, hogy vajon működnek-e ezek a rendszerek sofőr nélkül is?

Az első kísérletben egy súlyt erősítettek a kormányhoz, hogy ezzel szimulálják az ember kezét, az erőt, amellyel kormányoz. Ez a megoldás, ami az interneten is nagy népszerűségnek örvend a BMW és a Mercedes rendszerén kívül mindegyik autót átverte. A két német márka kormánykereke nem egyszerűen arra kíváncsi, kifejt-e valami ellenállást a sofőr, így ezeket nehezebb kijátszani - a tesztelőknek nem is sikerült.

A fentiek kapcsán érdemes kiemelni, hogy a GM Supercruise, amit a Consumer Reports példaként állított, nem is a kormány fogását figyeli, hanem a sofőr szemeit figyeli. Ezért ennél a rendszernél egy az internetes kellékboltokban kapható nagy szemekkel megrajzolt party szemüveget vásároltak a tesztelők és megnézték mit szól hozzá a Cadillac, ha valaki ezt viseli. A rendszer, köszönte szépen, ezt is elfogadta, nem zavarta, hogy nem egy valós szempárt figyelt. És, hogy ez miért lényeges, azt megmutatta az utolsó teszt.

Legvégül arra voltak kíváncsiak, ha aktív robotpilótával haladva egy kísérőkocsi segítségével nullára lassítják a tesztautó, majd átülnek az anyós ülésre, és becsatolják a vezető biztonsági övét, mi történik? Nos, ahogy elhajtott a kísérőautó, mindegyik rendszer vígan vezetni kezdett - ehhez a GM-nél egyszerűen csak annyi kellett, hogy az előbb említett szemüveget a fejtámlához rögzítsék.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.