PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 17. szerda

A Mercedes-Benz jelenleg a világ egyik legnagyobb kínálatát tartja fenn plug-in hibrid, azaz külső forrásból konnektoron keresztül tölthető hibrid meghajtású személyautókból, mely technológiára sokan egy átmeneti megoldásként, illetve ahogy mondani szoktuk, „kapudrogként” tekintenek a tisztán elektromos autók felé. Népszerűségüket annak köszönhetik, hogy a tiszta, elektromosságot fogyasztó üzemmód mellett jelen van a belsőégésű motor is, amely a nagyobb távolságú utazások során biztonságot jelent a villanyautózásban kevésbé jártas tulajdonosoknak.

Mercedes-Benz S osztály PHEV

Ám éppen ez a kettősség jelenti a plug-in hibridek hátrányát is, hiszen a kétfajta hajtásrendszer összetettebbé és drágábbá teszi az autók fejlesztését és gyártását a kizárólag akkumulátorral és villanymotorral működő modellekhez képest – mondta el a Mercedes-Benz anyavállalataként működő Daimler fejlesztési igazgatója, Markus Schäfer. A német járműgyártó csoport ezért a müncheni IAA Mobility 2021 rendezvényen bejelentette, hogy felhagy a technológia további fejlesztésével.

Mindez persze nem teljesen meglepő annak tudatában, hogy a Daimler 2030-ra tisztán elektromos gyártó lenne – ahol ezt a piac fejlettsége megengedi, teszik hozzá –, tehát nemcsak a hagyományos meghajtású járművek, hanem minden belsőégésű motoros technológia kivezetése ki van tűzve célul. A Daimler PHEV hajtásának legújabb generációja ráadásul éppen nemrég került piacra: a vadonatúj Mercedes-Benz C osztály és S osztály konnektoros hibrid típusa már akár 100 kilométert is elmegy elektromosan. Schäfer hozzáteszi, hogy a már megvalósított befektetéseket kihasználják, azaz még közel sem ért véget a PHEV-korszak a Mercinél, de újabb fejlesztésekre már nem fordítanak több pénzt.

2030-tól már csak villanyautót gyártana a Mercedes

Az autóipar egyik piacvezető alkatrész-beszállítójánál, a ZF-nél optimistán tekintenek a konnektoros hibridek jövőjére, szerintük bizonyos piacokon még jóval 2030 után is meghatározó technológiaként vállalnak szerepet a közlekedés elektromosításában, és tisztán villanyos hatótávolságuk jóval 100 km fölé fog emelkedni. A kínai Wey Coffee 01 például, mely az IAA 2021-en mutatkozott be az európai közönség előtt, a gyártó állítása szerint 150 kilométeres elektromos hatótávolsággal érkezik kontinensünkre.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.