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
auto
2024. 04. 19. péntek

Hibridek és használt villanyautók miatt áll le a támogatások kifizetése

elektromos autó

Svédországban kimerült az idei évre állami támogatási keret, amelyből az új tisztán elektromos autók mellett konnektoros hibridek vásárlását is ösztönözték. Hasonló helyzetbe került Hollandia is, ahol nem csak új, de használt villanyautók vásárlását is támogatta az állam. Jelenleg mindkét országban befagyasztották a támogatások kifizetését, amíg a kormányok nem döntenek újabb összegek rendelkezésre bocsátásáról.

Svédországban idén áprilistól a korábbi 60.000 koronáról (2 millió Ft) 70.000-re (2,4 millió Ft) emelkedett az elektromos autók vásárlásához igényelhető állami támogatás felső határa. A rendszer érdekessége, hogy nem csak a tisztán elektromos autókra járt ingyenpénz, hanem a tölthető hibridekre is. Az akkus villanyautók vásárlását az előbbi, maximális mértékig támogatják, a 60 g/km-nél kisebb CO2 kibocsátású PHEV modellekre pedig 45.000 korona (1,5 millió Ft) támogatás vehető igénybe.

Svédország a következő, ahol betiltják a hagyományos autók forgalmazását?

Az idei szabályok megjelenésekor meredek emelkedésbe kezdett az elektromosított autók aránya a teljes értékesítésben, így júniusban az összes új autó fele rendelkezett külső töltési lehetőséggel, és negyede volt akkus, tisztán elektromos autó.

Svédország a 2021-es költségvetésben hárommilliárd koronát (103 milliárd Ft) fordított a tiszta üzemű járművek támogatására, amely lényegesen magasabb mint a 2020-ban erre a célra fordított 1,8 milliárd korona (62 milliárd Ft). A keretösszeg egyébként az előző évben is kimerült, októberre, akkor azonban megnövelték azt.

Hollandiában egyelőre csak a használt villanyautók vásárlásának támogatását állították le 2022. január 1-ig a keret kimerülése miatt. 2021-re összesen 13,5 millió eurót (4,7 milliárd forint) szántak erre a célra, amelyből 6750 pályázó kapott 2000 eurót (700.000 Ft) támogatást, 2022 elején azonban újraindul a rendszer, a következő évben 18,3 millió eurós (6,4 milliárd Ft) keretösszeggel. A használt elektromos autók vásárlását támogató programot 2020-ban indították útjára, az első évben végig kitartott a keret.

Használt elektromos autók vásárlását is támogatják Hollandiában

Magyarországon sajnos kevésbé kiszámítható a rendszer. Hazánkban néhány óra alatt merült ki a magánszemélyeknek és vállalkozásoknak biztosított támogatási keret. A magánszemélyeknek eredetileg három fordulós támogatást ígértek, majd az első fordulóban felszabadították a három fordulóra együtt szánt teljes összeget, így akik a 2. vagy 3. körre tervezték a vásárlását, joggal érzik becsapva magukat. Az IFKA honlapján jelenleg is azt írják, hogy „az első felhívás értékelése és lezárása után – további forrásokat biztosít az eredetileg tervezett pályázati fordulók meghirdetéséhez.”

Az augusztusi fordulóra biztosan nem teljesült ez az ígéret, hiszen már szeptember van. A közelmúltban számos pletykát hallottunk arról, hogy az októberi fordulót megtartják majd, hivatalos megerősítés azonban nem érkezett, márpedig aki októberben pályázni szeretne, hamarosan meg kellene rendelje az autóját.

Állami támogatás: Miért nem lehet egyszer valamit jól megoldani?

Címlapkép: pxfuel.com

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.