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
auto
2024. 04. 26. péntek

Villanyóra podcastunk régi hallgatói már ismerik Molnár Norbit, akit magunk között csak „villanynepper” vagy „hobbinepper” jelzővel szoktunk illetni. Az elmúlt években több autóm külföldi beszerzését is az EV-FAN Kft. intézte Norbi közreműködésével. Norbival csak arra kell vigyázni, hogy ne mondjuk meg neki, hogy elérkezettnek látjuk az időt az autócserére, mert másnaptól jobbnál jobb ajánlatokkal kezd bombázni.

Ezúttal azonban nem egy nekem ideális autó hirdetésének képernyőképét küldte át, hanem egy érdekességet. Egy 2017-es 30 kWh-s Nissan LEAF hirdetéséből kaptam egy műszerfal-fotót. Az autó 223.000 kilométert futott, a matricázásából kiderül, hogy Firenze utcáin szolgált taxiként. Ebben egyelőre semmi meglepő nincs, azonban a műszerfal szerint 12 „pálcikás” az akkumulátora. A típust jól ismerők számára innentől máris érdekes a téma.

A többieknek röviden leírom miről is van szó. Az elektromos autók akkumulátora az idő és a használat függvényében romlik. Egyes típusok ezt próbálják tagadni, mások nyíltan az arcunkba tolják. A Nissan az utóbbi utat választotta. Igaz nem pontos százalékos értékben, hanem a műszerfal szélén 12 apró vonalkával, amit céllövöldés zsargonnal „pálcikaként” szoktunk emlegetni. A 12 pálcika annyit tesz, hogy az akku SoH értéke, azaz egészségi állapota legalább 85%.

Köztudott, hogy a LEAF nem rendelkezik akkumulátor hűtéssel, ezért a meleg éghajlaton használt, illetve a sokat villámtöltött (ami akku melegedést okoz) autók akkumulátora 4-5 évesen vagy 100.000 km futásnál már jellemzően 80% körüli (11 pálcikás) szokott lenni. Erre itt van ez a firenzei taxi, amelyik 223.000 futással is 12 pálcikás.

Norbival azon gondolkoztunk, hogyan lehetséges ez. A taxisunk extrém módon kímélte? Esetleg akkumulátort cseréltek az autóban nemrégiben? Az akkura 160.000 km garancia vonatkozott, nem valószínű, hogy eladás előtt saját zsebből cseréltek volna akkut. Ha pedig még 160.000 km előtt történt akku csere, akkor már bő 70.000 km került az autóba a csere óta, ami taxi üzemben már ismét gyanúsan 11 pálcikás is lehetne.

This slideshow requires JavaScript.

Ennél a pontnál dobtam be az autóról készült fotókat a szerkesztőségi chat-be, ahol Tibor is bekapcsolódott a fejtegetésbe. Választ egyelőre nem sikerült találni, abban viszont egyetértettünk, hogy egy nagyon érdekes példányba botlottunk.

Ti mit gondoltok, mitől lehet ennyire jó egy vélhetően nem kíméletes módon használt Nissan LEAF akkuja?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.