2030-tól már csak villanyautót gyártana a Mercedes

A Mercedes-Benznél egészen mostanáig úgy gondolták, hogy az elektromos autók piaca csak mérsékelt tempóban fog növekedni, most viszont már látják, hogy ennél sokkal gyorsabb technológiai átállás jellemzi az autóipart – hangzott el a stuttgarti prémium autógyártó tegnap délutáni sajtótájékoztatóján, amelyen Ola Källenius vezérigazgató szinte teljes elköteleződést jelentett be az elektromobilitás iránt.

Mivel mind a szabályozási környezet, mind a vásárlók által támasztott kereslet egyértelműen jelzi, hogy a belsőégésű motor korszaka a végéhez közelít, a Mercedesnél is elérkezettnek látták az időt arra, hogy bejelentsék: a márka készen áll a tisztán elektromos jövőre. De nemcsak a Mercedes-Benz, hanem minden hozzá tartozó almárka és fejlesztési részleg is, beleértve az AMG-t, a G osztályt, valamint a Maybach-ot – ezek az évtized végére mind átállnak villanyautóra. Källenius hozzáteszi azonban, hogy az elektromos közlekedésre való átállás nem minden földrajzi régióban ugyanakkor fog megtörténni, és a Merci csak ott lesz tisztán elektromos márka 2030-ra, ahol ezt a piac fejlődése megengedi.

Az online közvetített előadáson az elkövetkezendő évek modellkínálatáról és az elektrifikációs tervek technológiai hátteréről is hallhattunk. Ha a rövid távú céloktól haladunk a hosszú távúak felé, 2022 lesz az első fontos mérföldkő, amikor is minden, a Mercedes által kiszolgált szegmensben kínál villanyautót a vállalat.

Mercedes-Benz EQXX

A jövő évre tartogatja egy elképesztően izgalmas projektjének bemutatóját a Mercedes: lerántják a leplet az EQXX-ről, mely a világ egyik leghatékonyabb elektromos autójának ígérkezik. Erről annyit árult el most a gyártó, hogy legalább 1000 kilométeres valós hatótávolságra lesz képes, ami az akkumulátorcellák 20%-os energiasűrűség-növekedésének (az EQS-hez képest), valamint az egyedülálló aerodinamika által támogatott kimagasló hatékonyságnak köszönhető: várhatóan egyetlen kWh elektromossággal több mint 6 mérföldet (9,7 km-t) elmegy majd az autó autópályatempóban. Mindezt állítólag egy kompakt villany-Mercibe szánt akkumulátorral. A modell egyébként csupán egy tanulmány lesz, ami viszont több megoldással is szolgál a szériamodellekhez.

Mercedes-Benz EQXX

2025-re minden megvásárolható modellnek lesz tisztán elektromos meghajtású megfelelője a már bejelentett platformokon (például az EQS EVA architektúráján, vagy a kompakt modellek alá szánt MMA-n), ezt követően viszont egységesített padlólemezrendszer várja az új villanyautókat, sőt, belsőégésű motor behelyezésére alkalmas szerkezet nem is készül több. A közepes és nagy méretű járművekhez az MB.EA, a teljesítménycentrikus autókhoz az AMG.EA, a haszongépjárművek alá pedig a VAN.EA elektromos platformot fejleszti a gyártó.

Ami a konkrét modelleket illeti, a következő villanyautók az EQE limuzin, valamint az EQE és EQS SUV lesznek, így 2022 végére három kontinens hét gyártóhelyszínén összesen nyolc EQ-modellt gyártanak majd. Az EQS két leszármazottat is kap, egy AMG, és egy Maybach jelzésűt, 2024-ben pedig az elektromos G osztály is befut a piacra. Az AMG részleg villanyautóihoz a Daimler felvásárolta a brit YASA-t, amely innovatív, magas teljesítményű villanymotorok fejlesztésével foglalkozik.

Az akkumulátorokat partnerekkel közösen felépített gigafactory-kban állítják elő – világszerte összesen nyolc ilyen gigagyár épül, ebből négy Európában. Együttes kapacitásuk meghaladja majd a 200 GWh-t, de ennek időpontját nem árulta el a vállalat. A gyárakban termelt standardizált cellák a Mercedes modellportfóliójának több mint 90%-ában használhatók lesznek.

2022 és 2030 között a tisztán elektromos járművekre szánt beruházások teljes összege meghaladja a 40 milliárd eurót.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.