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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A Teslával foglalkozó cikkeink miatt rendszeres olvasóinak valószínűleg nem újdonság, hogy az Európának szánt Tesla szállítmányok a belga Zeebrugge kikötőjébe érkeznek, az igazi kemény mag pedig azt is tudja, honnan indulnak a hajók.

Nekik most új kikötő nevét kell megtanulniuk.

A logisztika nehéz…

…és drága, de legalább lassú, tehetnénk hozzá. Nem véletlen, hogy a világ nagy autógyárainak minden kontinensen van gyáruk, hiszen az a legolcsóbb és leggyorsabb, ha a termelés minél közelebb van a fogyasztóhoz. Az igazán nagyoknak 50-70 gyára is lehet a világon – és ezek még csak az autógyárak, vannak olyan üzemek, amelyek csak bizonyos alkatrészeket állítanak elő. Persze ez leginkább a tömegtermelésben gyártott járművekre igaz, hiszen az évi pár száz, vagy pár ezer autó esetén nem probléma, ha csak egy központi gyár van, de ezek általában eleve elég drága, egyedi készítésű járművek.

Az eredeti Tesla Roadster – kis darabszám, kézműves gyártás. Forrás: Facebook/ Zero Carbon World

A Tesla Model S és X, valamint a Roadster ez utóbbi kategóriába tartozik. Bár a két nagyobb autó évi 50-100 ezer példányban készül, nem biztos, hogy rentábilis lenne minden kontinensen külön gyártósort fenntartani, a Roadster pedig eleve egy drága rétegmodell, így ezek gyártása valószínűleg marad Fremontban. A Model 3 és Y, valamint a 2 év múlva érkező kisebb és olcsóbb Tesla, viszont igazi tömegtermékek, ezért előbb-utóbb mindegyik készül majd Amerikában, Ázsiában és Európában is. Azonban addig is, a vállalatnak el kell látnia az európai piacot, ez pedig csak importtal működik.

Model S végszerelés Tilburgban.

Régebben, amikor még csak a Model S és X létezett, az összes Európai szállítmány Fremontból jött. A San Francisco külvárosában készülő autók általában a metropolis SFO jelzésű teherkikötőjében, ott is a 80-as állásban kerültek hajóra, majd a Panama csatornán és a Mexikói-öblön keresztül vették az irányt az Atlanti óceánon át Európába. Elő-elő fordult, hogy ha nagyon nagy volt az európai kereslet, és még a negyedév második felében is gyártottak hozzánk, már nem lett volna idő erre a hosszú, 3 hetes hajóútra, ezért az autókat vonattal Texasba, Houston kikötőjébe, vagy New Yorkba szállították, hiszen innen már csak 1,5-2 hét volt a hajóút Európába. Az óceán ezen oldalán a célpont a hollandiai Tilburg volt, itt szerelték véglegesre az európai példányokat, és ezzel spóroltak valamennyit a vámon.

Ez volt a legelső Model 3 szállítmány Európába: Zeebrugge, 2019.02.04. Forrás: Twitter/TeslaStars

2019 februárjában, a Model 3 partraszállásával a kiindulópont, San Francisco, nem változott, de az autók teljesen összeszerelve érkeztek már. A megnövekedett mennyiséghez, új, nagyobb fogadóállomás is kellett, ez lett a belga Zeebrugge – minden Tesla ide fut be azóta. Persze a hajók nem minden autót raknak ott ki, a horgony felhúzása után a norvég piacra szánt autókat közvetlenül a skandináv országban található Drammen kikötőjébe szállítják, és a brit rakomány sem a Csalagúton, hanem Southampton kikötőjén át érkezik a vásárlókhoz. A teherhajók tehát tesznek egy kis észak-európai kört, mielőtt visszaindulnak.

Itt még berakodták a hajókat Kínában, de a Triton Ace Belgium helyett Szlovéniában kötött ki szeptember 15-én. Ezt 20-án a Neptune Koper követte, ami a 16. és egyben utolsó európai Tesla szállítmány volt a negyedévben. Forrás: bentv_sh, Twitter

A fenti balett kezdetben a sanghaji szállítások kezdetével sem változott, a Kínában gyártott autók is Belgiumon át jutottak el a kontinensre. De ha belegondolunk ez nem teljesen ésszerű, hiszen az ázsiai szállítmány a Szuezi-csatornán és a Földközi tengeren át érkezik, majd megkerüli az Ibériai-félszigetet, hogy eljusson az északi, belga kikötőbe, ahol az autókat kamionokra rakják és egy részük közútön megindul visszafelé Dél- és Kelet-Európába.  Úgy tűnik ennek a gyakorlatnak most vége lehet, ugyanis szeptember közepén két sanghaji szállítmány a szlovén Koper kikötőjébe érkezett.

Ha marad az új kikötő a repertoárban, az hazánkat is kedvezően érinti, mivel az 1500 kilométeres Belgiumból induló út helyett alig 570 kilométert kell majd megtennie a trélereknek Budapestig, de a tehervonat forgalom is rendszeres az adriai kikötő és fővárosunk között.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.