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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Tesla Model S Plaid talán egyik legmeglepőbb tulajdonsága, hogy a szédületes teljesítményt nem valami új, mágikus akkukémiai áttörés segítségével érték el, hanem továbbra is a Panasonic 18650-es celláit használja az autó. Ez persze nem jelenti azt, hogy 9 éves technika van a legdrágább ma kapható Tesla alatt.

Most videón is megnézhetjük, mit rejt az újratervezett akkupakk és a hajtáslánc.

Akkupakk

Az eredeti, 2012-es Model S 85 azzal keltett feltűnést a bemutatásakor, hogy nem speciális, autókhoz fejlesztett prizmatikus cellákat használt, hanem a világ vezető akkugyártójának kihasználatlan, 18650-es formátumú hengeres aksijait állították csatasorba. A Panasonic japán gyáraiban készülő cellák korábban a laptopok és kamerák kedvelt energiaforrásai voltak, de ahogy kisebbedtek és vékonyodtak ezek az eszközök, úgy vált a 18 milliméter átmérőjű, 65 milliméter magas cella egyre inkább problémássá a tervezők számára. Mire mindenki áttért a ma is használt vékonyabb és laposabb változatokra, a japán cég ott állt a kihasználatlan gyártókapacitással. A Tesla anno ezt kötötte le, feltehetően jó áron, a többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem.

A kocsi 2020-as teljes újratervezése kívülről látszólag alig eredményezett változást, csak egy picit szélesebb lett a kasztni, a felszín alatt azonban semmi nem maradt a régi. A városi legendák szerint kizárólag az első ülések rögzítése maradt meg a korábbi változatból. Az akkupakk kapcsán sokan azt várták, hogy a csúcsmodell az új 4680-as Roadrunner kódnevű cellákat kapja meg, de minimum a Giga Nevada legújabb, legnagyobb energiasűrűségű 2170L jelzésű aksijai kerülnek bele. Nem így lett, maradt a 18650-es formátum, hogy a többi gyártósor megmaradjon a többi modellnek, azonban a látszat ismét csalóka. A cellán beül természetesen frissítették a kémiát a legújabb kiadásra, de ami lényegesebb, teljesen újratervezték az akkupakkot.

Az eredeti 85-ös pakk 7104 darab, 16 modulba rendezett cellát tartalmazott, és így érte el a névleges bruttó kapacitását. Az Ingeneerix Youtube-csatorna most megvásárolt egy balesetes Plaidet, és darabkora szedte azt, hogy megtudjuk, mi változott. Az új pakk immár 7920 darab, 5 modulba rendezett 3,4 Ah-ás 18650-es cellából áll. A modulok 72P22S kialakításúak, azaz 72 x 22 cella található a 390 x 1404 x 76 milliméteres egységekben. A BMS adatai szerint a pakk bruttó kapacitása 99 kWh, a nettó pedig 95 kWh. A cellák maximum a 35% körüli töltöttségnél 3,598 volton működtek és az egész pakk maximum 462 volton üzemel, a tartósan leadható maximum áramerősség pedig 2300 A. Silver olvasónk jelezte, hogy szerinte az így számolt 1 MW teljesítmény túlzás, ehhez 2900 A áramerősség kellene, ezért javítottuk a cikket, de valószínű az 1 MW is eleve csak elméleti érték volt, mert a motorok ennyit nem vesznek fel.

Ami igazán figyelemre méltó, hogy természetesen új, sokkal hatékonyabb hűtést kapott az aksi, illetve, hogy amit csak lehetett, kölcsönvettek a Model 3-ból. Így az akkut vezérlő agy, a BMS és az inverter is a kis Teslából származik, olyan részletek változtak csak, hogy ahol például ott alumínium kábelek mennek, itt rézre cserélték ezeket. További részletekért érdemes megnézni a videót.

 

Hajtáslánc

A Plaid kiadás egy 3 motoros összkerékhajtásos autó. Elöl továbbra is egy darab AC indukciós motor található, de hátul immár kettő állandó mágneses motort raktak össze egymásnak háttal. Ezek egymástól teljesen függetlenül működnek, külön kapják az áramot is, külön vannak hűtve, külön inverterük van – összehangolásuk teljesen szoftveres. Az autó így összesen 1050 LE leadására képes – ehhez kell is a fenti, megawattos csúcsteljesítményű akkupakk. A motorok és az inverterek is egyértelműen a Model 3-ból származnak (ezt a nyákon lévő felirat is elárulja), de utóbbinál van némi modifikáció, kapott egy pirotechnikai töltetet, amely probléma esetén azonnal meg tudja szakítani az elektromos ellátást. A rotor pedg szénszálas erősítést kapott, hogy elbírja a magasabb fordulatszám terhelését.

A felfüggesztés a videó narrációja szerint erős, és strapabíró elemekből áll, és a korábbiaknál rugalmasabban állítható. Az egész váz, amin a hajtás nyugszik, Kínában gyártott magas minőségű öntvény, hátul pedig 3 olajpumpa van, egy-egy a két motornak, egy pedig az áttétnek.

A fentiek legfontosabb tanulsága, hogy a Tesla nagyon ügyesen legózta össze a Model 3 nagy mennyiségben gyártott alkatrészeit, amellett, hogy nyilván az autó egyes elemeit az eszelős teljesítményhez hangolta, vagy ezt elviselő technikára cserélte. Így már érthető, Musk miért mondta azt, hogy a korábbinál sokkal olcsóbban tudják gyártani az autót, hiszen amit lehet, átemeltek a 3/Y szériától, amivel olcsóbb, alaposan ismert és jól működő alkatrészekhez jutottak.

Az alábbi videón a hajtásláncot mutatják be.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.