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
auto
2024. 10. 05. szombat
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbiIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbicsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb212LWxlYWRlbW9pdG9uLWFwcC1rYW1wYW55LW1haW4tbGF1bmNoLWJhbm5lci02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

A Tesla Model S és X frissítése finoman szólva sem volt zökkenőmentes folyamat. A tavaly decemberi leállás után január végétől lehetett ismét rendelni a két autót, és akkor még – Amerikában – februári kiszállítást ígért a Tesla.

A Model S ehhez képest 4, az X pedig 8 hónapot csúszott.

Első sólymok

Most hétvégén különösebb felhajtás nélkül aztán kinyitották sólyomszárnyaikat az első új Model X-ek Amerikában – erről a cég Twitter fiókja emlékezett meg pár kép társaságában.

Amikor január végén megnyílt az amerikai rendelési felület, az S-re és az X-re is februárt ígért a cég, azután a negyedéves pénzügyi konferenciahívás alkalmával már azt mondták, hogy az S után nem sokkal később indul az SUV testvér gyártása, de mindkét autó premierje elmaradt. Ezt a csúszást nem a chiphiányra fogta a cég, Musk azt mondta, hogy még egy keveset finomítaniuk kell a szoftveren.

Csakhamar azonban már arról szóltak a hírek, hogy bár lassan, de biztosan folyik a szedán gyártása, a kocsik a gyárudvaron sorakoznak, mert hiányzik egy vagy több alkatrész, amelyeket majd utólag szerelnek be. Júniusban azután megtörtént a Model S ünnepélyes átadója, ahol nemcsak a műszaki részleteket tudtuk meg, de az is kiderült., elkaszálták a Plad+ kiadást, mondván elég jó lett az alap Plaid is, nincs rá szükség. (Aztán ez vagy így van, vagy a kereslet nem állt arányban a feltételezetten új, 4680-as cellákból álló új akkupakk fejlesztési és gyártási költségeivel, borsos felár ide meg oda).

„Gyorsabb, mint egy Porsche, és biztonságosabb, mint egy Volvo” – megérkezett a Model S Plaid

Június óta tehát már folyik a Model S-ek kiszállítása, a második negyedévben 2340, a harmadikban 8940 autót szállítottak le. Ha teljesen felfut a termelés, negyedévente 25-25 ezer készülhet a két modellből. Így a szedán mintegy 6-7 hónapig hiányzott a piacról, de az SUV továbbra sem hallatott magáról. Olyannyira nem volt információ róla, hogy olyan pletykák is elindultak, miszerint végleg be is szüntetik a típus gyártását.

Korán keltették azonban a Model X halálhírét, mert a kiszállítások most elindultak. Egyelőre a 6 személyes konfigurációval kezd a cég, a 7, illetve 5 személyes kialakításra még várni kell. A csúszás oka ismeretlen, de a típus 11 hónapig hiányzott a piacról, és a gyártás várhatóan lassan fut majd csak fel. Vannak olyan elméletek, hogy a chiphiány miatt a cég a tömegmodelleket helyezte előtérbe, mások szerint egyéb ellátási lánc problémák is adódtak. A Model S és X eladásainak csúcsán, 2017-18-ban évente 100 ezer fogyott a két típusból összesen, de amikor felfutott a Model 3 gyártása, nagyjából felére apadt a kereslet. Most a cég az érdeklődés láttán ismét a korábbi csúcsüzemre készül. Ha más nem, a több hónapnyi kiesés szép hátralékot generálhatott.

A várakozások szerint az új S és X gyártása a korábbi változatnál olcsóbb, így jelentős hasznot termelnek majd és megéri gyártásban tartani őket. A jelenlegi információink szerint a magyar kiszállítások jövőre indulhatnak, de ha valaki csak most rendeli meg a két típus valamelyikét, csak 2022 végén kapja meg az autót. A Model S 38, a Model X 41 millió forinttól indul.

Itt vannak a részletek: ez az új Tesla Model S és X

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.