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
auto
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

A Tesla Model S és X frissítése finoman szólva sem volt zökkenőmentes folyamat. A tavaly decemberi leállás után január végétől lehetett ismét rendelni a két autót, és akkor még – Amerikában – februári kiszállítást ígért a Tesla.

A Model S ehhez képest 4, az X pedig 8 hónapot csúszott.

Első sólymok

Most hétvégén különösebb felhajtás nélkül aztán kinyitották sólyomszárnyaikat az első új Model X-ek Amerikában – erről a cég Twitter fiókja emlékezett meg pár kép társaságában.

Amikor január végén megnyílt az amerikai rendelési felület, az S-re és az X-re is februárt ígért a cég, azután a negyedéves pénzügyi konferenciahívás alkalmával már azt mondták, hogy az S után nem sokkal később indul az SUV testvér gyártása, de mindkét autó premierje elmaradt. Ezt a csúszást nem a chiphiányra fogta a cég, Musk azt mondta, hogy még egy keveset finomítaniuk kell a szoftveren.

Csakhamar azonban már arról szóltak a hírek, hogy bár lassan, de biztosan folyik a szedán gyártása, a kocsik a gyárudvaron sorakoznak, mert hiányzik egy vagy több alkatrész, amelyeket majd utólag szerelnek be. Júniusban azután megtörtént a Model S ünnepélyes átadója, ahol nemcsak a műszaki részleteket tudtuk meg, de az is kiderült., elkaszálták a Plad+ kiadást, mondván elég jó lett az alap Plaid is, nincs rá szükség. (Aztán ez vagy így van, vagy a kereslet nem állt arányban a feltételezetten új, 4680-as cellákból álló új akkupakk fejlesztési és gyártási költségeivel, borsos felár ide meg oda).

„Gyorsabb, mint egy Porsche, és biztonságosabb, mint egy Volvo” – megérkezett a Model S Plaid

Június óta tehát már folyik a Model S-ek kiszállítása, a második negyedévben 2340, a harmadikban 8940 autót szállítottak le. Ha teljesen felfut a termelés, negyedévente 25-25 ezer készülhet a két modellből. Így a szedán mintegy 6-7 hónapig hiányzott a piacról, de az SUV továbbra sem hallatott magáról. Olyannyira nem volt információ róla, hogy olyan pletykák is elindultak, miszerint végleg be is szüntetik a típus gyártását.

Korán keltették azonban a Model X halálhírét, mert a kiszállítások most elindultak. Egyelőre a 6 személyes konfigurációval kezd a cég, a 7, illetve 5 személyes kialakításra még várni kell. A csúszás oka ismeretlen, de a típus 11 hónapig hiányzott a piacról, és a gyártás várhatóan lassan fut majd csak fel. Vannak olyan elméletek, hogy a chiphiány miatt a cég a tömegmodelleket helyezte előtérbe, mások szerint egyéb ellátási lánc problémák is adódtak. A Model S és X eladásainak csúcsán, 2017-18-ban évente 100 ezer fogyott a két típusból összesen, de amikor felfutott a Model 3 gyártása, nagyjából felére apadt a kereslet. Most a cég az érdeklődés láttán ismét a korábbi csúcsüzemre készül. Ha más nem, a több hónapnyi kiesés szép hátralékot generálhatott.

A várakozások szerint az új S és X gyártása a korábbi változatnál olcsóbb, így jelentős hasznot termelnek majd és megéri gyártásban tartani őket. A jelenlegi információink szerint a magyar kiszállítások jövőre indulhatnak, de ha valaki csak most rendeli meg a két típus valamelyikét, csak 2022 végén kapja meg az autót. A Model S 38, a Model X 41 millió forinttól indul.

Itt vannak a részletek: ez az új Tesla Model S és X

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.