Nulla csillagot kapott a törésteszten a Renault Zoe

Hosszú ideje példa nélküli dolog történt, az Euro NCAP töréstesztjén nulla csillagot kapott egy autó, nevezetesen a Renault Zoe. Az Euro NCAP töréstesztek történetében ez a harmadik ilyen eset, 2018-ban a Fiat Panda ért el szintén nulla csillagos eredményt.

Amikor töréstesztekről írunk és egy új eredményt összehasonlítunk egy versenytárs által elért pontszámmal, mindig ki szoktuk hangsúlyozni, hogy az előző években elért csillagok vagy százalékos eredmények nem vethetők össze, mivel a töréstesztek követelményei évről-évre szigorodnak, így ha egy autó néhány éve jó eredményt ért el, az idén már valószínűleg kevésbé szerepelne jól.

A Renault Zoe remek példa erre, ugyanis az autót a 2013-as megjelenésekor egyszer már tesztelte az Euro NCAP, amikor 5 csillagos értékelést kapott. A 2021-es teszt oka, hogy a modell rengeteget változott, nem csak az akku méretet növelték meg már harmadszor, az új, 52 kWh-s akkuval szerelt, DC töltéssel is megrendelhető változatról sokan gondolhatják, hogy nem ráncfelvarrásról, hanem új modellről van szó. A legújabb Zoe például elsőként kapott az ülés oldalába épített légzsákot, a teszt eredményei alapján azonban ez nem nyújt kellő védelmet az autóban ülők fejének, csak a mellkasuknak.

A kis elektromos autó gyengén szerepelt az átfedéses frontális ütközési teszten, elsősorban a járművezető mellkasi, illetve a hátsó üléseken ülő nyaki sérülései miatt kapott alacsony pontszámot a modell. A Zoe nem kínál alapfelszereltségként egyes ma már elterjedt aktív biztonsági technológiákat, például sávelhagyásra figyelmeztető és automatikus vészfékező (AEB) rendszert, amelyek csökkenthetnék a balesetek bekövetkezésének valószínűségét, illetve azok súlyosságát, ezért a biztonsági segédek kategóriájában az autó mindössze 14%-os pontszámot szerzett. Fontos megemlíteni, hogy 2022. március 1-től a Renault alapfelszereltségként beszereli a vészfékező rendszert a Zoe-ba, így aki jövőre rendeli meg az autót, már biztonságosabb modellt kap.

Egyéb kategóriákban sem igazán jó a Zoe pontszáma, felnőtt utasvédelemre 43%-ot (11 éve a legrosszabb eredmény), a gyermekek védelmére pedig 52%-ot kapott, a forgalom védtelen résztvevői (kerékpárosok, gyalogosok) biztonságára pedig 41%-os eredményt ért el az autó.

Matthew Avery, az Euro NCAP igazgatótanácsának tagja az Autocarnak elmondta: „Az Euro NCAP néhány évente magasabbra teszi a lécet, olyan tesztek bevezetésével, amelyek vagy figyelembe veszik az új technológiákat vagy emelik az elvárásokat, hogy jobb eredményre sarkallják a gyártókat. Ha minden autó öt csillagot kap, növelnünk kell az elvárásokat.”

A szakértő elmondta, hogy a Zoe 2013-as eredménye nagyon jó volt, mivel az autó minden olyan biztonsági eszközt tartalmazott, amely akkoriban szükséges volt a jó eredmény eléréséhez, ha azonban egy gyártó 10 évvel később is ugyanazt a dizájnt alkalmazza, akkor nem tud olyan jól szerepelni. Hozzátette, hogy a korábbi Zoe oldallégzsákjának beépítése talán egy csillagra emelhette volna a jelenlegi modell értékelését, de annál biztosan nem lenne jobb az általánosan is gyenge eredmények miatt.

A Renault az Autocarnak küldött nyilatkozatában megfogalmazta, hogy „a Renault Zoe E-Tech Electric biztonságos jármű, amely megfelel az összes biztonsági előírásnak. Azonban ezek a szabványok folyamatosan fejlődnek és egyre szigorodnak mind a biztonság, mind a fogyasztás (stb.) tekintetében. Ennek megfelelően a Renault folyamatosan fejleszti járműveit annak érdekében, hogy megfeleljen az előírásoknak minden olyan piacon, ahol értékesítik azokat.”

A gyártó arra is felhívta a figyelmet, hogy a Zoe többféle felszereltségi szinten kapható az utasok és a többi közlekedő biztonságának javítása érdekében, ilyenek például az első LED fényszórók, a sebességtúllépés megelőző rendszer, a fejlett vészfékező rendszer gyalogos és kerékpáros észleléssel, a közlekedési tábla felismerő- és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a sávtartó asszisztens, az automatikus távolsági/tompított fényszóró kapcsoló, valamint a holttérfigyelő figyelmeztető rendszer.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.