PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL040MDIyLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IVTAvQjMzNzE4NzE2LjQyMjY3OTU2NDtkY190cmtfYWlkPTYxNTExMzI0NztkY190cmtfY2lkPTIzNTk3NTgwNTtkY19sYXQ9O2RjX3JkaWQ9O3RhZ19mb3JfY2hpbGRfZGlyZWN0ZWRfdHJlYXRtZW50PTt0ZnVhPTtnZHByPSRHRFBSO2dkcHJfY29uc2VudD0kR0RQUl9DT05TRU5UXzc1NTtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tjbGsvTjQwMjIuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVMC9CMzM3MTg3MTYuNDIyNjc5NTY0O2RjX3Rya19haWQ9NjE1MTEzMjQ3O2RjX3Rya19jaWQ9MjM1OTc1ODA1O2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JEdEUFI7Z2Rwcl9jb25zZW50PSRHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1O2x0ZD07ZGNfdGR2PTEnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2NpdHJvZW4tYzMtbGVhZC02MDB4NTAwLWNpdC1jM2FjLXBpeGluZm8tMjUwNS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2NpdHJvZW4tYzMtbGVhZC0xMzAweDYwMC1jaXQtYzNhYy1waXhpbmZvLTI1MDUuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9jaXRyb2VuLWMzLWxlYWQtMTMwMHg2MDAtY2l0LWMzYWMtcGl4aW5mby0yNTA1LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+PElGUkFNRSBTUkM9Imh0dHBzOi8vYWQuZG91YmxlY2xpY2submV0L2RkbS90cmFja2ltcGkvTjQwMjIuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVMC9CMzM3MTg3MTYuNDIyNjc5NTY0O2RjX3Rya19haWQ9NjE1MTEzMjQ3O2RjX3Rya19jaWQ9MjM1OTc1ODA1O29yZD1bdGltZXN0YW1wXTtkY19sYXQ9O2RjX3JkaWQ9O3RhZ19mb3JfY2hpbGRfZGlyZWN0ZWRfdHJlYXRtZW50PTt0ZnVhPTtnZHByPSR7R0RQUn07Z2Rwcl9jb25zZW50PSR7R0RQUl9DT05TRU5UXzc1NX07bHRkPTtkY190ZHY9MT8iIFdJRFRIPTEgSEVJR0hUPTEgTUFSR0lOV0lEVEg9MCBNQVJHSU5IRUlHSFQ9MCBIU1BBQ0U9MCBWU1BBQ0U9MCBGUkFNRUJPUkRFUj0wIFNDUk9MTElORz1ubyBCT1JERVJDT0xPUj0nIzAwMDAwMCc+PC9JRlJBTUU+ Mit gondolnak a világ autóipari vezetői a szektor radikális, mélyreható átalakulásáról, és arról, hogy miként alakul majd a nyereség az elektromos autók és légitaxik korában? Erre a kérdésre kereste a választ a KPMG, amely az úgynevezett Global Automotive Executive Survey legújabb, 22. kiadásához 23 országból 1118 autóipari és kapcsolódó iparági felsővezetőt, köztük 372 vezérigazgatót kérdezett meg a témában. A felmérésben résztvevők 53%-a magabiztosan állítja, hogy a következő öt évben az autóipar növekedése nagyobb nyereséget hoz a jelenleginél, szemben azzal a 38%-kal, akik aggódnak amiatt, hogy az új technológiák megjelenése következtében csökkenni fog a profitabilitás. Ez egyébként országonként változó, az Egyesült Államokban és Kínában például kiugróan optimisták a cégvezetők, míg Indiában és Franciaországban a kétség uralkodik. Laurent Des Places, a KPMG franciaországi szakértője az európaiak mérsékelt lelkesedését a politikai nyomással indokolja – szerinte a karbonmentes gazdaságért folytatott versenyfutás nagy terhet ró a beszállítói láncokra, és úgy tűnik, mintha a nagy autógyártók teljesen elvesztették volna az irányítást a technológiai stratégiájuk felett, és újra kéne építeni versenyelőnyeiket. A kétségeket leginkább a nyersanyagok hiányának gondolata táplálja. A megkérdezettek több mint fele extrém módon, vagy nagyon tart a lítium és más akkumulátor-alapanyagok hiánya miatt, de a chiphiány is hasonló félelmeket generál. (Hogy véleményünk szerint mennyire tartós a jelenleg tapasztalható áruhiány, arról itt írtunk részletesebben.) Az autóipari vezetők egyetértenek abban, hogy 2030-ra széleskörűen elterjednek a villanyautók, de piaci részesedésükről megoszlanak a vélemények. Nyugat-Európában, Japánban, Kínába, valamint az Amerikai Egyesült Államokban átlagosan 49% és 52% közötti részesedést várnak, Brazíliában és Indiában alacsonyabbat, 41 és 39 százalékot. Toyota: korai még csak a villanyautókkal foglalkozni Az elektromobilitás terjedésében azért bíznak ennyire, mert úgy vélik, 2030-ra megvalósul az elektromos és hagyományos autók közötti árparitás. És ehhez kormányzati beavatkozás sem feltétlenül szükséges: a válaszadók 77%-a szerint az elektromos autók széles körű elterjedése állami támogatás nélkül fog megtörténni. Ennek ellenére 91%-uk egyetért azzal, hogy közvetlen pénzügyi támogatással ösztönözzék a villanyautók vásárlását. Arról már jobban megoszlanak a vélemények, hogy mely autók vásárlóit kellene támogatni. Az elektromosautó-támogatást helyeslők 41%-a úgy véli, hogy az 50 ezer dollárnál drágább villanyautóknál nem szabadna támogatást nyújtani. 8 százalék 30 ezer dollárnál, 35 százalék 70 ezer dollárnál húzza meg a határt, 23% pedig úgy gondolja, hogy vételártól függetlenül minden villanyautót támogatni kell – ez mondjuk egy több millió eurós luxusautónál elég erős lenne. Az ár mellett a másik fontos tényező a töltőhálózat, az autóipari vezetők közel háromnegyede szerint a vásárlók nem hajlandóak fél óránál többet várakozni a töltőállomáson egy 80%-os töltéshez. Az autóvásárlási szokások is átalakulóban vannak, a válaszadók 78%-a gondolja azt, hogy 2030-ra az új autók többségét online fogják megvásárolni a vevők, ez pedig a kereskedői hálózatok teljes átformálást vonja maga után. Maga az autóvásárlás is háttérbe szorul, miközben az autómegosztás, autóbérlés fellendül. Érdekes eredményt mutatnak az önvezető technológiával kapcsolatos kérdések is. A cégvezetők szinte egyhangúan szavazták meg a Teslát, mint az önvezető technológia éllovasa. A kaliforniai autógyártó 331 szavazatot kapott, míg a második helyezett a Huawei lett 120 szavazattal. Őket a Cruise, a Waymo, a Motional, és a Mobileye követi. Ez egyébként alátámasztja azt a feltételezést, hogy az autógyártás és az új digitális technológiák egyre inkább összeforrnak, és ez a másik oldalról nézve is igaz: nemcsak az autógyártók portfóliója bővül újfajta szolgáltatásokkal, hanem a technológiai cégek is autógyártásba kezdenek. A KPMG felmérésében résztvevők többsége egyetért abban, hogy a Google, Apple, Amazon, és a Huawei is saját márkás autóval lép majd piacra. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!