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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Kell az állami támogatás, de nem ettől terjednek a villanyautók

elektromos autó

Mit gondolnak a világ autóipari vezetői a szektor radikális, mélyreható átalakulásáról, és arról, hogy miként alakul majd a nyereség az elektromos autók és légitaxik korában? Erre a kérdésre kereste a választ a KPMG, amely az úgynevezett Global Automotive Executive Survey legújabb, 22. kiadásához 23 országból 1118 autóipari és kapcsolódó iparági felsővezetőt, köztük 372 vezérigazgatót kérdezett meg a témában.

A felmérésben résztvevők 53%-a magabiztosan állítja, hogy a következő öt évben az autóipar növekedése nagyobb nyereséget hoz a jelenleginél, szemben azzal a 38%-kal, akik aggódnak amiatt, hogy az új technológiák megjelenése következtében csökkenni fog a profitabilitás. Ez egyébként országonként változó, az Egyesült Államokban és Kínában például kiugróan optimisták a cégvezetők, míg Indiában és Franciaországban a kétség uralkodik.

Laurent Des Places, a KPMG franciaországi szakértője az európaiak mérsékelt lelkesedését a politikai nyomással indokolja – szerinte a karbonmentes gazdaságért folytatott versenyfutás nagy terhet ró a beszállítói láncokra, és úgy tűnik, mintha a nagy autógyártók teljesen elvesztették volna az irányítást a technológiai stratégiájuk felett, és újra kéne építeni versenyelőnyeiket.

A kétségeket leginkább a nyersanyagok hiányának gondolata táplálja. A megkérdezettek több mint fele extrém módon, vagy nagyon tart a lítium és más akkumulátor-alapanyagok hiánya miatt, de a chiphiány is hasonló félelmeket generál. (Hogy véleményünk szerint mennyire tartós a jelenleg tapasztalható áruhiány, arról itt írtunk részletesebben.)

Az autóipari vezetők egyetértenek abban, hogy 2030-ra széleskörűen elterjednek a villanyautók, de piaci részesedésükről megoszlanak a vélemények. Nyugat-Európában, Japánban, Kínába, valamint az Amerikai Egyesült Államokban átlagosan 49% és 52% közötti részesedést várnak, Brazíliában és Indiában alacsonyabbat, 41 és 39 százalékot.

Toyota: korai még csak a villanyautókkal foglalkozni

Az elektromobilitás terjedésében azért bíznak ennyire, mert úgy vélik, 2030-ra megvalósul az elektromos és hagyományos autók közötti árparitás. És ehhez kormányzati beavatkozás sem feltétlenül szükséges: a válaszadók 77%-a szerint az elektromos autók széles körű elterjedése állami támogatás nélkül fog megtörténni. Ennek ellenére 91%-uk egyetért azzal, hogy közvetlen pénzügyi támogatással ösztönözzék a villanyautók vásárlását.

Arról már jobban megoszlanak a vélemények, hogy mely autók vásárlóit kellene támogatni. Az elektromosautó-támogatást helyeslők 41%-a úgy véli, hogy az 50 ezer dollárnál drágább villanyautóknál nem szabadna támogatást nyújtani. 8 százalék 30 ezer dollárnál, 35 százalék 70 ezer dollárnál húzza meg a határt, 23% pedig úgy gondolja, hogy vételártól függetlenül minden villanyautót támogatni kell – ez mondjuk egy több millió eurós luxusautónál elég erős lenne.

Az ár mellett a másik fontos tényező a töltőhálózat, az autóipari vezetők közel háromnegyede szerint a vásárlók nem hajlandóak fél óránál többet várakozni a töltőállomáson egy 80%-os töltéshez.

Az autóvásárlási szokások is átalakulóban vannak, a válaszadók 78%-a gondolja azt, hogy 2030-ra az új autók többségét online fogják megvásárolni a vevők, ez pedig a kereskedői hálózatok teljes átformálást vonja maga után. Maga az autóvásárlás is háttérbe szorul, miközben az autómegosztás, autóbérlés fellendül.

Érdekes eredményt mutatnak az önvezető technológiával kapcsolatos kérdések is. A cégvezetők szinte egyhangúan szavazták meg a Teslát, mint az önvezető technológia éllovasa. A kaliforniai autógyártó 331 szavazatot kapott, míg a második helyezett a Huawei lett 120 szavazattal. Őket a Cruise, a Waymo, a Motional, és a Mobileye követi. Ez egyébként alátámasztja azt a feltételezést, hogy az autógyártás és az új digitális technológiák egyre inkább összeforrnak, és ez a másik oldalról nézve is igaz: nemcsak az autógyártók portfóliója bővül újfajta szolgáltatásokkal, hanem a technológiai cégek is autógyártásba kezdenek. A KPMG felmérésében résztvevők többsége egyetért abban, hogy a Google, Apple, Amazon, és a Huawei is saját márkás autóval lép majd piacra.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.