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
auto
2024. 04. 27. szombat

A Mercedes-Benz kínálatában már több áruszállító kisteherautót is megtalálunk tisztán elektromos hajtással, ezek egyike a 2018-ban bevezetett eVito. 150 kilométeres hatótávolságával ezt a járművet kifejezetten az úgynevezett utolsó kilométeres kiszállításra tervezték, ám vadonatúj, továbbfejlesztett hajtásláncával a rábízható feladatok köre is bővülhet.

Decembertől az eVito már egy, az eredetinél 70 százalékkal nagyobb kapacitású, 60 kWh-s akkumulátorral lesz rendelhető – ezt az aksit kapta meg egyébként az eVito Tourer kisbusz is az ősszel, igaz, ott ez a kisebbik akkuváltozatot képviseli. A Daimler honlapján található hivatalos sajtóanyagból kiderül, hogy a bruttó 66 kWh, nettó 60 kWh-s modell nem egy új változat, hanem helyettesíti az eddig piacon lévő eVitót. A magyar közlemény ennek ellenére egy új rendelhető változatról ír – hogy mi az igazság, az valószínűleg hamarosan kiderül, amikor megjelenik az újdonság a magyar konfigurátorban.

Az új eVito maximális motorteljesítménye 85 kW maradt, hatótávolsága viszont 242-314 km környékén alakul a WLTP vegyes ciklusa szerint a vezetési stílus és a külső körülmények függvényében. A CCS csatlakozó elöl, a bal oldalon található, szériafelszereltségben 50 kW-tal, felár ellenében 80 kW-tal lehet tölteni az akkut DC hálózaton, így 50, vagy 30 perc szükséges 10 és 80% közötti feltöltéshez. AC hálózaton 11 kW a plafon a vízhűtéses fedélzeti töltőn keresztül. Újdonság az eVitóban az intelligens rekuperáció többféle választható szinttel.

Az akkumulátor a padló alatt kapott helyet, így a belső tér éppen olyan tágas, mint a belsőégésű motorral szerelt változatok esetében. A raktér akár 6,6 köbméternyi árut is képes befogadni. A helyi emissziómentes áruszállító kétféle hosszúsággal érhető el: az 5,14 méteres alapváltozat mellett a különösen hosszú, 5,37 méteres verzió került be a modellválasztékba. A megengedett össztömeg 3,2 tonna.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.