Duplázott a Jövő Mobilitása Szövetség

Egyre nagyobb az igény a fenntarthatóbb közlekedési megoldások iránt Magyarországon is, legalábbis ezt mutatja a 2020 végén alakult Jövő Mobilitása Szövetség első éve. A 20 cég által életre hívott iparági összefogáshoz a klasszikus piaci szereplőkön túl olyan állami nagyvállalatok is csatlakoztak, mint az MVM, a MÁV vagy a Volánbusz, és ma már megyei jogú városok is részt vesznek az immár 41 tagot számláló csoport munkájában. Az egyre színesedő tagság is biztosítja, hogy a Jövő Mobilitása Szövetség ne csak egy elektromobilitást népszerűsítő szervezet legyen, hiszen az autógyártókon, forgalmazókon és töltőhálózat üzemeltetőkön túl mikromobilitási szolgáltatók, autómegosztók, pénzügyi szolgáltatók, vezetéstechnikai oktatási központ és mobiltelefon szolgáltatók is találhatók a tagok között.

A szövetség feladata nem az egyes tagok üzleti céljainak segítése, hanem a tagsági szakmai szintű képviselete, így az innovátorok mellett együttműködik a szabályozó hatóságokkal, segítve az alternatív hajtású közlekedési megoldások és az új közlekedésszervezési programok terjedését. Az első évben a mobilitási irányok meghatározására, iparági javaslatok megfogalmazására, a támogatotti kör kibővítésére, valamint edukációs és szemléletformáló kampányok lebonyolítására koncentráltak, 2022-ben a városi közlekedés fejlesztése lesz a szervezet célkeresztjében. Ennek első lépéseként 2021. október 5-én a Jövő Mobilitása Szövetség együttműködési megállapodást írt alá a Megyei Jogú Városok Szövetségével, hogy együtt dolgozzanak a fenntartható közlekedési technológiák fejlesztésén és a jogszabályi háttér modernizációján.

2021-ben a szövetség egyik első projektje a fiatalok megszólítása volt, akiknek egy videóban mutatták be az alternatív közlekedési formák kombinációinak lehetőségeit. A társadalmasítás a következő időszaknak is fontos feladata lesz, amire a tagok 18 rövidfilmmel készültek. Az átlagosan egyperces anyagok „Tudtad-e?” gyűjtőnéven kerültek fel a szervezet honlapjára, és azokra a kérdésekre igyekeznek válaszokat adni, amik a témával most ismerkedőket a leggyakrabban foglalkoztatják.

A Jövő Mobilitása Szövetség ugyan nem elektromobilitási szervezet, de abban úgy tűnik nincs vita a tagok között, hogy közlekedésünk alapját az elektromos hajtás fogja adni, ami nem csak az autózásban, de a közösségi közlekedésben és a mikromobilitási megoldásokban is meghatározó szerepet fog kapni. Ezek összehangolása, szimbiózisának megteremtése a jövő egyik kihívása. A szövetség szeretné emelni a mikromobilitás részarányát a városi közlekedésben, de az autózás terén is szükség van a töltő infrastruktúra optimálisabb használatának segítésére és a hatótávval kapcsolatos félelmek eloszlatására, de ugyanígy fontos feladat a fiatalok között a közösségi közlekedés népszerűsítése is.

Pukler Gábor, elnök

Pukler Gábor, a szövetség elnöke kiemelte, hogy 2022-ben szeretnék ha az elektromos autóvezetés a járművezetői oktatás részévé válna, országos lefedettségűvé válnának az elektromos járműtöltők és széles körben elterjednének a közösségi közlekedést támogató „last mile” megoldások. Ezen felül javaslatot fognak tenni az otthontöltés elszámolhatóságának a megoldására, valamint a társasházi töltőtelepítés egyszerűsítésére. Fontosnak tartják, hogy a tagság által képviselt iparágak „jó gyakorlatait” is megküldjék a jogalkotó felé, hogy az felhasználhassa azokat munkája során.

Rónai-Horst László, elnökségi tag

A közlekedésünkben várható paradigmaváltás nem áll meg az eszközök és a technológia egyszerű cseréjénél. Rónai-Horst László elnökségi tag szerint a járműgyártás a jövőben az egységesebb kínálat irányába indul el, az extrákat pedig a felhasználó akkor veheti igénybe, amikor azokra valóban szüksége is van. „Ma még elképzelhetetlen az előfizetés fogalma az autózásban, de gondoljunk a filmes streaming példájára. Korábban várnunk kellett arra, hogy azt a műsort adják a tévében, amit szeretnénk nézni, ma már akkor, ott és azt nézünk, ami az ízlésünknek megfelelő.” Az autózásban is számtalan előfizethető extra létezhet majd, az évente néhány alkalommal megrendelt nagyobb hatótávtól a csak telente igényelt ülésfűtésig. Ma ezek még szinte ismeretlen dolgok a legtöbb autógyártónál, de a jövőben ezek válthatják majd az gyártók értékesítés utáni árbevételeinek többségét, pótolva a kisebb szervizigény miatt elmaradt forgalmat.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.