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
auto
2024. 03. 29. péntek

Használtautó-választó: Hyundai Ioniq vagy Nissan LEAF?

villanyautózás a gyakorlatban

Mostanában többször nekünk szegezték a kérdést, hogy 7 millió Ft körül használt 40-es Nissan LEAF vagy 28-as Hyundai Ioniq a jobb vétel. Tibornak évek óta egy 40-es LEAF a hűséges társa, Szöcske pedig a 28-as Ioniq nagy rajongója, ezért úgy döntöttünk, összeszedjük a főbb pro-kontra érveket a két típusról.

Hatótáv

Hatótávban 0%-ig merítve nagyjából ugyanazt tudja a két autó, fontos különbség azonban, hogy az Ioniq-nál a nulla bizony nulla, ott meg is fog állni. A LEAF látszólag üresen még akár 15-20 kilométert is képes megtenni. Az autósok többsége azonban ezt kihasználni nem elég bátor, inkább csak 5-10%-ig számol, addig pedig hasonló hatótávra képes mindkét modell. Ha lassan megyünk (város), azért picivel később merül le a LEAF, ha autópályázunk, akkor az Ioniq jut tovább, mert az alacsony építési mód miatt kedvező légellenállás nagy tempónál számít inkább. Az Ioniq városi fogyasztása tavasztól őszig 8-12 kWh között szór, a LEAF inkább 11-13 kWh-t kér. Autópályán megugrik a különbség, az Ioniq jellemzően 16-19 kWh között fogyaszt, a LEAF-fel viszont nem nehéz 20 kWh felé csúszni. A fogyasztásbeli különbség természetesen megjelenik az üzemanyagköltségben is, bár ez otthoni energiaárakon nem jelentős.

Méretek

Az alacsony építésnek sajnos hátránya is van: a LEAF jóval tágasabb mint az Ioniq. Különösen a hátsó utasok fejterében és a csomagtérben jelenik meg a LEAF előnye. Akinek magasra nőtt gyerekei vannak, vásárlás előtt mindenképp végezzen üléspróbát az Ioniq-ban, nem komfortos állandóan lehajtott fejjel utazni. Családi autóként használva a csomagtér mérete sokszor fontosabb, mint a motor teljesítménye. A LEAF-be jóval többet tudunk pakolni.

Dinamizmus

A motor teljesítménye mellett sem mehetünk el szó nélkül. Villanyautót vezetni élvezetes, indulástól azonnal rendelkezésre áll a nagy forgatónyomaték, nincs sebességváltás, egyenletesen, megtorpanás nélkül gyorsíthatunk. Az Ioniq azonban sokkal lomhább, mint a LEAF. Valószínűleg a jó fogyasztás ára a kisebb dinamizmus, akárhogy is, aki élvezni akarja a villanyautók hátbarúgós gyorsítási élményét, inkább a LEAF lesz az ő autója.

Töltési teljesítmény

Ha nem csak városban, hanem hosszabb távokon is használnánk az autót, esetleg otthoni töltési lehetőség hiányában nyilvános töltőkre kényszerülünk a mindennapokban, akkor számunkra a töltési teljesítmény is létfontosságú. A LEAF villámtöltési teljesítménye nem rossz, azonban a hűtés nélküli akku hosszabb úton több töltés után túlmelegszik és lassul a töltés. Az Ioniq esetében nem fogunk ilyen problémával találkozni. A 28-as Ioniq előnye, hogy nem 50, hanem 70 kW a maximális töltési teljesítménye, és végre a töltőhálózat is fejlődésnek indult, egyre több az ultragyors töltő. AC töltésnél is van egy kis különbség, a LEAF fedélzeti töltője 6,6 kW-os (27-28 ampernél nem kér többet), az Ioniq viszont elfogadja a 32 ampert, így akár 7,2 kW-ot is fel tud venni a töltő oldalon. A LEAF esetében kb. 6 kW, az Ioniq esetében 6,6 kW kerül az akkuba.

CHAdeMO vs. CCS

A töltési teljesítmény mellett a két autó DC töltőcsatlakozója is eltér. A Hyundai az európai szabványnak megfelelő CCS csatlakozóval rendelkezik, míg a LEAF-et a mai napig a japánból származó CHAdeMO aljzattal forgalmazzák. Egyelőre nincs ok aggodalomra, az Ionity töltőhálózat kivételével minden töltőállomáson megtalálhatók a CHAdeMO csatlakozós töltőoszlopok. Mivel a LEAF az egyik legnagyobb példányban eladott villanyautó Európában, a szolgáltatóknak elemi érdekük lesz a következő években is a CHAdeMO töltés biztosítása, ha nem szeretnék elveszíteni a LEAF felhasználókat.

Vezetéstámogatás

A két autó között vezetéstámogató rendszerekben is jelentős a különbség. A 28-as Ioniq is ügyesen sávon belül tartja az autót, ráadásul a rendszer működéséhez nem szükséges a tempomatot sem bekapcsolni. A LEAF Propilot rendszere azonban vitathatatlanul ügyesebb. Egypedálos vezetést is csak a LEAF tud. Bár az Ioniq-ban a kormány mögötti fülekkel váltogathatunk a regeneratív fékezés fokozatai között, a valódi egypedálos vezetésről le kell mondanunk. Van viszont szabadon futás, ami a fogyasztásra jótékonyan hat.

 

Akku degradáció

A LEAF akkujáról elterjedt, hogy gyorsan degradálódik, az Ioniq-ról pedig azt állítják örök életű. A vélemények nem teljesen alaptalanok, bár talán túloznak. Ami biztos, hogy a LEAF őszinte, az Ioniq-ról viszont elképzelhetőnek tartjuk, hogy kissé kozmetikázza az adatokat. Persze a házi tesztünkön is kiderült, hogy 270.000 km futás után még hozza az újkori hatótávot, tehát túl nagy gond nem lehet vele. Ebben a cikkben összeszedtünk néhány meglepő tényt a kis akkus Ioniq akkujáról. Tibor 3,5 éves, 90 ezer km-t futott LEAF-jének az akkuja ~92%-os, ami szintén nem ad okot komoly aggodalomra.

Üzemeltetési költségek

Az elektromos autókról elterjedt, hogy az üzemeltetésük lényegesen olcsóbb, mint a hagyományos autóknak. Ehhez nem is fér kétség, azonban a garancia megőrzésének feltétele a legtöbb gyártónál a rendszeres szervizlátogatás. A Nissan és a Hyundai egyaránt évenként ír elő szervizlátogatást, azonban a LEAF esetén ehhez 30.000 km, az Ioniq-hoz viszont 15.000 km futás társul. Ha valaki évente maximum 15.000 kilométert autózik, mindkét típussal évente kell szervizbe menni, aki viszont többet megy, a Hyundai-t kétszer gyakrabban kell szervizbe vinnie. Külföldről érkező példányoknál – ami a magyar használt piac javát jelenti – nagyon fontos a vezetett szervizkönyv megléte. A Hyundai szigorúan veszi az időben és túlfutás nélkül elvégzett szervizeket, a Nissan esetében hajszállal több rugalmasságról hallani.

Használt autóknál az alkatrész ellátás, illetve az alkatrészek ára is fontos szempont. A LEAF majdnem 10 évig volt a világ legnagyobb példányban eladott elektromos autója (míg a Tesla Model 3 le nem taszította a trónról). A nagy példányszám jótékony hatással van a bontott alkatrészek elérhetőségére is, amit a villanyautosok.hu 223.000 kilométert futott olasz ex-taxi LEAF rendbetétele során személyesen is megtapasztaltunk.

Mobiltelefonos applikáció

Nincs is annál kényelmesebb, mint a reggeli kávé mellett a mobilunkról bekapcsolni az autóban a fűtést. A Nissan ezt a Visia felszereltség kivételével tudja, az Ioniq-ba viszont extraként sem rendelhető a mobiltelefonos távvezérlés. A légkondicionáló távvezérlése mellett hasznos extra, hogy az autó jelzi a töltés véletlen leállását, így nem ér meglepetésként, hogy üres akkuval fogad az autónk, ha valamilyen műszaki hiba történt a töltés közben. (A cikk első változatából ez a bekezdés kimaradt, frissítve: 2021.11.28 16:30) 

Akinek ez nem elég…

Mindkét típusról készült már használt autó vásárlási útmutatónk, teszteltük őket külön-külön, sőt összehasonlító tesztet is írtunk.

Használt Hyundai Ioniq – vásárlási útmutató

Használt Nissan LEAF – vásárlási útmutató

Nissan LEAF vagy Hyundai IONIQ Electric?

Villanyautó teszt: Nissan LEAF 40 kWh (2018)

Villanyautó teszt: Hyundai IONIQ Electric Comfort

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.