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
auto
2024. 03. 29. péntek

Carlos Ghosn hollywoodi filmbe illő szökése

egyéb

Talán sokan nem ismerik Carlos Ghosn nevét, hiszen Elon Muskról jóval többet írunk egy villanyautós oldalon, ezért a nagy szökés előtt néhány mondat róla. A pénzügyi világ sokáig „költségcsökkentő” vagy „Mr. Megoldó” néven emlegette és a világ egyik legsikeresebb üzletvezetőjeként ismerték. Egy villanyautós portálon pedig azért fontos személy, mert a Nissan vezetőjeként szívén viselte az elektromos autózást, talán részben neki is köszönhetjük, hogy a Nissan Leaf sokáig a világ legnagyobb példányszámban eladott elektromos autója lehetett.

Carlos Ghosn

Ghosn Brazíliában született 1954. március 9-én, libanoni bevándorlók fiaként. Hat éves korában anyjával visszaköltözött Libanonba. Ott nőtt fel, majd a hetvenes években Franciaországba költözött. Négy nyelven, arabul, portugálul, franciául és angolul beszél, illetve elkezdett tanulni japánul is, két mérnöki diplomája közül az egyiket 1974-ben a rangos Ecole Polytechnique-en szerezte.

Vezetői képességeit saját bevallása szerint annak köszönheti, hogy világpolgárként nőtt fel, bárhol élt, próbált integrálódni, ami megtanította arra, hogy megértse a környezetét, így fejlődött ki a hallgatási, megfigyelési és összehasonlítási képessége, ami vezetőként nagyon hasznos tulajdonság.

A válságmenedzseri karrier kezdete

Karrierjét vezetői gyakornokként a francia Michelin gumiabroncs gyártónál kezdte, de gyorsan haladt a ranglétrán, alig múlt 30 éves, amikor a vállalat Brazíliában működő gyárának vezérigazgatója lett. A Michelin nehézségekkel küzdő brazil gyárát az ország törékeny pénzügyi állapota ellenére gyorsan sikerült megmentenie. Stratégiája az volt, hogy olyan munkacsoportokat hozott létre, amelyek egyesítik a vállalat különböző területein dolgozó embereit, hogy együtt dolgozzanak, nem pedig külön-külön. Két évvel azután, hogy átvette a vezérigazgatói posztot, a Michelin Dél-Amerika divíziója profitot ért el. Azt, hogy nem csak szerencséje volt, azzal bizonyította, hogy megismételte a sikert a Michelin Észak-Amerikai gyárában is, amelynek 1988-ban vezérigazgatója, 1990-ben elnökké lett.

A Renault átalakítása

Miután elérte a csúcsot, új kihívások felé nézett, ekkor jött a Renault. A francia autógyártó nehéz helyzetben volt, amikor Ghosn 1996-ban megérkezett. Óriási szerkezetátalakítási kampányba kezdett, hogy elkerülje a vállalat csődjét. A „költségcsökkentő” címet azzal nyerte el, hogy bezárta a belgiumi Renault gyárat, ahol 3000 munkavállaló dolgozott. Közben a vezetőket is bírálta, olyanokat nyilatkozott, hogy túl sok időt vesztegetnek semmitmondó megbeszélésekre. A kemény vezető kezei alatt a Renault újra virágzásnak indult.

A Nissan villámgyors megmentése

1999-ben a Renault 7 milliárd dollárért megvásárolta a szintén nehéz helyzetben lévő Nissan autógyártó részvényeinek több mint harmadát (36,8%-át), de ekkor a Nissan kb. 36,5 milliárd dolláros adóssággal rendelkezett, az előző évek sorra veszteségesek voltak, járműveik nem voltak eléggé innovatívak, nem csak eladásokban, de technológiát tekintve is elmaradt a riválisaitól.

Ebben a helyzetben Ghosn képességeire volt szükség, ezért a Nissan élére Yokohamába küldték. Ghosn természetesen jelentős átalakításba kezdett, bezárt 5 gyárat, megszüntetve 21 000 munkahelyet, és felvette a legfontosabb rivális, az Isuzu tervezőjét. Nem volt könnyű dolga, a Nissan életében először fordult elő, hogy nem japán nemzetiségű vezető állt a vállalat élén. Azonban amikor egy éven belül, a tervezettnél jóval előbb kihozta a vállalatot a csődből, népszerűsége gyorsan növekedésnek indult.

Carlos Ghosn a 2. generációs LEAF egy félbevágott példányában

2005-ben Louis Schweitzer, a Renault vezérigazgatója nyugdíjba vonult, Ghosn ekkor átvehette volna a helyét, azonban úgy döntött, hogy a Nissan társelnöke marad és közben a Renault elnök-vezérigazgatója lesz. 2016-ban a Nissan 34%-os részesedést szerzett a Mitsubishi-ben, így Ghosn a Mitsubishi elnöke is lett. Az üzlet eredményeképp létrejött a világ negyedik legnagyobb autóipari konszernje a Toyota, a Volkswagen és a General Motors után. Eredményeit ismerték és elismerték az autóiparban.

Fordulópont: a letartóztatás

A felfelé ívelő karrier 2018. november 19-én tört meg, amikor Carlos Ghosn-t Tokióban letartóztatták, amikor magánrepülőjével visszatért egy libanoni utazásról. Sikkasztással vádolták meg és megkezdődött a kihallgatása. 108 napot töltött letartóztatásban, majd 2019 márciusában 9 millió dolláros óvadék ellenében szabadon engedték, majd kisvártatva újra letartóztatták, majd 4,5 millió dolláros óvadék mellett házi őrizetbe került.

Természetesen már a letartóztatása első napján megfosztották vezetői tisztségeitől a Nissannál illetve a Mitsubishinél, és elbocsátották az igazgatótanács éléről, a Renault azonban várta a tárgyalást. Ghosn a mai napig ragaszkodik ahhoz, hogy ártatlan, egy 2019 januárjában készült interjúban azt állította, hogy a vele szemben felhozott vádak a Nissan azon vezetőinek árulása, akik ellenzik a Nissan, a Renault és a Mitsubishi közötti mélyebb integrációs tervét.

A nagy szökés

2019. december 31-én reppent fel a hír, hogy Ghosn titokban elmenekült Japánból. Junichiro Hironaka, Ghosn ügyvédje azt mondta a sajtónak, hogy megdöbbentette, hogy Ghosn az óvadékot hátra hagyva megszökött és tagadta, hogy segítette vagy egyáltalán tudott volna a szökésről. Azt mondta, hogy Ghosn mindhárom útlevelét elkobozták és nem érti, hogyan hagyhatta el az országot.

Ghosn Libanonból adott hírt magáról: „Libanonban vagyok, nem az igazságszolgáltatós elől menekültem el, hanem az igazságtalanságtól és a politikai üldözéstől. Nem engedem, hogy túszként fogva tartson egy olyan japán igazságszolgáltatási rendszer, amely megtagadja az alapvető emberi jogokat. Most végre szabadon tudok kommunikálni a médiával.”

A nagybőgőtok sem tűnik kényelmes viseletnek

A libanoni MTV arról számolt be, hogy Ghosn a Tokiói lakóhelyéről egy olyan félkatonai csoport segítségével menekült el, akik zenészeknek álcázták magukat. Az állítások szerint egy zenekar lépett fel a házában, majd a koncert befejezését követően a 167 cm magas Ghosn elrejtőzött egy nagyobb méretű hangszer tokjában, és ebben jutott el a helyi repülőtérre. Ezt követően Törökországba repült, és onnan utazott, már magánrepülővel Libanonba. A The Guardian szintén arról számolt be, hogy Ghosn valószínűleg libanoni tisztviselők segítségével menekült el otthonából egy hangszerdobozban.

A libanoni média szerint Ghosn Törökországból érkezett Bejrútba és francia útlevéllel lépett be az országba, azonban Japánban mindegyik útlevelét elkobozták, így ez vélhetően hamis lehetett. Japánnak nincs kiadatási szerződése Libanonnal.

Remélhetőleg Ghosn hamarosan elmondja a saját álláspontját a vádakról, és talán a kalandos, filmbe illő szökésről is megtudhatunk néhány további részletet.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.