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
auto
2024. 05. 26. vasárnap
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

Úgy néz ki, a japán gyártók közül a Nissan rendelkezik a legkomolyabb villanyosítási tervekkel. 2030-ig 2000 milliárd jent, azaz nagyjából 5700 milliárd forintot készül befektetni az elektromos és hibrid autóiba a vállalat.

23 új modellben lesz villanymotor is, ebből 15 teljesen elektromosnak készül.

Balra: Nissan CEO Makoto Uchida; Jobbra: Nissan COO Ashwani Gupta

Ambiciózus tervek

Ambition 2030 – ez a Nissan most bejelentett 9 éves tervének fantázianeve. A vállalat az évtized végére jelentősen meg kívánja növelni a hibrid és elektromos autók arányát kínálatában, és ehhez a cég CEO-ja, Makoto Uchida, illetve COO-ja, Ashwani Gupta konkrét célszámokat is megjelöltek.

2026-ig 20 új elektromos és hibrid (e-POWER) autót mutatnak be, aminek eladásai:

  • Európában elérhetik a 75%-ot,
  • Japánban az 55%-ot,
  • Kínában pedig a 40%-ot.
  • Az Egyesült Államokban 2030-ig 40%-ra növelik a tisztán elektromos autók eladásait, ami összhangban van a hivatalos kormányzati célokkal.

A cég azt is bejelentette, hogy 2050-re termékeik teljes életciklusát és a gyártásukat is CO2-semlegessé alakítják át.

A hatalmas beruházás hírnökeinek 4 koncepcióautót szánnak, amelyeket szintén bemutattak a sajtónak. Ezekről külön-külön is beszámolunk további írásainkban (linkek a cikk alján találhatók).

Jön a szilárdtest aksi

A technológiai fejlesztések terén kiemelték a szilárdtest akkumulátort, az ASSB-t (azaz teljesen szilárdtest akkumulátor), amely a 2028-as üzleti évükre készülhet el, de 2024-től már működni fog a pilot üzem, ahol a tesztgyártással készülnek fel a tömegtermelésre.

A fejlesztéstől azt várják, hogy a harmadára csökken a töltési idő, és jelentősen csökkenek a költségek is. 2028-ra $75/kWh gyártási költséget prognosztizálnak az akkupakkra vetítve, és a terveikben ez 65 dollárig csökkenhet, ami a vállalat szerint már árparitást jelent a benzines autókkal.

Beszállítói hálózata segítségével a Nissan 2026-ban már évi 52 GWh akkut használ majd fel, 2030-ra pedig ez a szám 130 GWh-ra nőhet.

Önvezetés és újrahasznosítás mindenhol

2026-ig a cég 2,5 millió Nissan és INFINITY márkájú járművet kíván felszerelni a ProPILOT vezetéstámogató rendszerével, 2030-ban pedig már az összes új autójukban lesz LIDAR is.

Balra: Nissan COO Ashwani Gupta; Jobbra: Nissan CEO Makoto Uchida

A vállalat egyébként azt is tervezi, hogy a gyártást lokalizálja, azaz a gyáraihoz közel szerzi majd be az alkatrészeket, hogy ezzel is versenyképesebbek legyenek villanyautói, de az akku-újrahasznosítással is nagy terveik vannak. Japánon kívül már a 2022-es üzleti éven belül megépülhet európai akku- újrahasznosító üzemük, 2026-ig pedig Amerikában is megnyílik az első ilyen létesítmény.

Nissan CEO Makoto Uchida

Az akkutechnológiájukat egyébként a 2020-as évek közepéig az otthoni energiatárolás piacán is meg akarják mutatni, és céljuk, hogy autóik is képesek legyenek akár a háztartást, akár elektromos eszközeinket is ellátni árammal (Vehicle-to-Everything).

A vállat egyébként 2026-ig 20 milliárd jent, közel 60 milliárd forintot fektet a töltőinfrastruktúra fejlesztésébe.

Nissan Hang-Out: ez lehet a jövő egyterűje

Nissan Surf-Out: off-road szabadidő koncepció

Nissan Max-Out – szilárdtest akkus kabrió tanulmány

Nissan Chill-Out – ez lehet a márka következő elektromos crossovere

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.