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
auto
2024. 04. 26. péntek

Úgy néz ki, a japán gyártók közül a Nissan rendelkezik a legkomolyabb villanyosítási tervekkel. 2030-ig 2000 milliárd jent, azaz nagyjából 5700 milliárd forintot készül befektetni az elektromos és hibrid autóiba a vállalat.

23 új modellben lesz villanymotor is, ebből 15 teljesen elektromosnak készül.

Balra: Nissan CEO Makoto Uchida; Jobbra: Nissan COO Ashwani Gupta

Ambiciózus tervek

Ambition 2030 – ez a Nissan most bejelentett 9 éves tervének fantázianeve. A vállalat az évtized végére jelentősen meg kívánja növelni a hibrid és elektromos autók arányát kínálatában, és ehhez a cég CEO-ja, Makoto Uchida, illetve COO-ja, Ashwani Gupta konkrét célszámokat is megjelöltek.

2026-ig 20 új elektromos és hibrid (e-POWER) autót mutatnak be, aminek eladásai:

  • Európában elérhetik a 75%-ot,
  • Japánban az 55%-ot,
  • Kínában pedig a 40%-ot.
  • Az Egyesült Államokban 2030-ig 40%-ra növelik a tisztán elektromos autók eladásait, ami összhangban van a hivatalos kormányzati célokkal.

A cég azt is bejelentette, hogy 2050-re termékeik teljes életciklusát és a gyártásukat is CO2-semlegessé alakítják át.

A hatalmas beruházás hírnökeinek 4 koncepcióautót szánnak, amelyeket szintén bemutattak a sajtónak. Ezekről külön-külön is beszámolunk további írásainkban (linkek a cikk alján találhatók).

Jön a szilárdtest aksi

A technológiai fejlesztések terén kiemelték a szilárdtest akkumulátort, az ASSB-t (azaz teljesen szilárdtest akkumulátor), amely a 2028-as üzleti évükre készülhet el, de 2024-től már működni fog a pilot üzem, ahol a tesztgyártással készülnek fel a tömegtermelésre.

A fejlesztéstől azt várják, hogy a harmadára csökken a töltési idő, és jelentősen csökkenek a költségek is. 2028-ra $75/kWh gyártási költséget prognosztizálnak az akkupakkra vetítve, és a terveikben ez 65 dollárig csökkenhet, ami a vállalat szerint már árparitást jelent a benzines autókkal.

Beszállítói hálózata segítségével a Nissan 2026-ban már évi 52 GWh akkut használ majd fel, 2030-ra pedig ez a szám 130 GWh-ra nőhet.

Önvezetés és újrahasznosítás mindenhol

2026-ig a cég 2,5 millió Nissan és INFINITY márkájú járművet kíván felszerelni a ProPILOT vezetéstámogató rendszerével, 2030-ban pedig már az összes új autójukban lesz LIDAR is.

Balra: Nissan COO Ashwani Gupta; Jobbra: Nissan CEO Makoto Uchida

A vállalat egyébként azt is tervezi, hogy a gyártást lokalizálja, azaz a gyáraihoz közel szerzi majd be az alkatrészeket, hogy ezzel is versenyképesebbek legyenek villanyautói, de az akku-újrahasznosítással is nagy terveik vannak. Japánon kívül már a 2022-es üzleti éven belül megépülhet európai akku- újrahasznosító üzemük, 2026-ig pedig Amerikában is megnyílik az első ilyen létesítmény.

Nissan CEO Makoto Uchida

Az akkutechnológiájukat egyébként a 2020-as évek közepéig az otthoni energiatárolás piacán is meg akarják mutatni, és céljuk, hogy autóik is képesek legyenek akár a háztartást, akár elektromos eszközeinket is ellátni árammal (Vehicle-to-Everything).

A vállat egyébként 2026-ig 20 milliárd jent, közel 60 milliárd forintot fektet a töltőinfrastruktúra fejlesztésébe.

Nissan Hang-Out: ez lehet a jövő egyterűje

Nissan Surf-Out: off-road szabadidő koncepció

Nissan Max-Out – szilárdtest akkus kabrió tanulmány

Nissan Chill-Out – ez lehet a márka következő elektromos crossovere

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.