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
auto
2024. 04. 24. szerda

Sandy Munro, az ismert amerikai autóipari szakértő karrierje elejét az amerikai autóipar nagyjainál töltötte, előbb a GM egyik beszállítójánál, majd 10 évig a Fordnál dolgozott. Utóbbi vállalatnál a gyártás optimalizálásáért felelős mérnök, később pedig vezető volt.

Sandy Munro. Forrás: Munro Live

1988-ban alapította meg saját cégét, amely a NASA-tól kezdve az amerikai hadiiparon át, több autógyártóig bezárólag sok mindenkinek dolgozik, és kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkezik szerte a világon. Cégének fő profilja a gyártás olcsóbbá, gyorsabbá tétele, ezért általában szétszednek, visszafejtenek egy terméket, és fillérre pontosan kiszámolják hol és hogyan lehet javítani a hatékonyságon.

Természetesen Munro sem látnok, az övé is csak egy vélemény a sok közül, de elég vén rókának számít a szakmában ahhoz, hogy ne csak legyintsünk, ha valamire figyelmeztet.

Paradigma váltás

Munro elért már abba az életkorba, hogy nem kell visszafognia magát, így elég őszintén, nyersen szokott fogalmazni, amikor YouTube csatornáján véleményt mond valamiről. Legújabb, több mint 45 perces videója most azonban nem egy konkrét autóról szól, hanem az autóipar jövőjéről – és nem fest túl rózsás képet.

Cikkünk aljára beszúrtam az eredeti videót, de akiknek az túl hosszú, vagy idegen az angol szöveg, azok itt most találnak egy összefoglalót a főbb megállapításokkal, helyenként kiegészítve megjegyzéseimmel.

Munro első legfontosabb megfigyelése, hogy szerinte paradigmaváltás megy végbe az autóiparban – a belsőégésűeket villanymotorok váltják. A probléma csak az, hogy a szakember szerint a nagy hagyományos gyártók egy része még mindig abban a hitben él, hogy ha vége ennek a jelenlegi válságnak, minden visszatér az eredeti kerékvágásba, és a belsőégésű modellek eladásai is visszaállnak a korábbi szintre. Munro szerint azonban innen már nincs visszaút.

A GM egyetlen elektromos autót sem vitt el a Los Angeles-i autókiállításra. Forrás: Munro Live

Ennek megfelelően Munro arra hívja fel a figyelmet, hogy a fejlesztések is rossz irányba mentek az elmúlt években. Kínában a villanyautókra és az akkumulátorokra koncentráltak és most készen állnak a jövőre. Eközben például a GM több mint 1 milliárd dollárért fejlesztett ki egy új 3 literes dízelmotort – ez soha nem fog megtérülni. [Megjegyzés: az amerikai piacon a személyautóknál rendkívül alacsony a dízel penetráció].

A hivatalos kommunikáció persze más. A GM hivatalosan arra készül, hogy 2023-ig 20 új villanyautót hozzon ki, ezzel szemben az idei Los Angeles-i autókiállításon – ahová Munro és csapata is kilátogatott – egyetlen egy som volt látható. Még a jelenlegi kínálat sem.

A beszállítókat sem kíméli

Munro szerint az ún. Tier 1 beszállítók nagyjából 50%-a el fog tűnni 2030-ra a villanyautós átállás hatására. Ezek a magyarul első körös, vagy első szintű beszállítók azok a még általunk is ismerhető márkanevek, mint a Bosch, vagy a Valeo, akik az autóipar főbb alkatrészeit gyártják. Nekik is vannak azonban beszállítóik, akik mondjuk az ABS vezérlő áramköreit, vagy más alkotóelemeit készítik – ők a Tier 2 és 3, az alsóbb szintek.

Ezeken az alsóbb szinteken még nagyobb lesz a baj, Munro szerint az életben maradó Tier 1 beszállítók jórészt úgy maradnak majd felszínen, hogy felszippantják, integrálják saját beszállítóik munkáját.

Ki a fene vesz majd hagyományos autót?

Ma még az alacsonyabb árkategóriákban többe kerül egy villanyautó beszerzése, mint egy hasonló hagyományosé – de az már most látszik, hogy a prémiumok között, a Model 3-tól felfelé eltűnt a különbség. Munro szerint azonban ha az elektromos autók aránya az eladásokban eléri a 30%-ot, akkor gyártásuk költsége már alacsonyabb lesz, mint belsőégésű motoros társaiké, így az árak is lejjebb mennek majd.

This slideshow requires JavaScript.

Ha pedig a villanyautó olcsóbb, mint a benzines, ráadásul kevesebbe kerül karbantartani és üzemeltetni is, akkor mégis miért venne a fogyasztó benzinest? – teszi fel a kérdést. [Én ezt annyival egészíteném ki, hogy egy másik általános probléma a töltés azoknál a fogyasztóknál ahol nem lehetséges otthoni vagy munkahelyi töltő kialakítása. Ugyanakkor, mire elérjük a Munro által prognosztizált 30%-ot, véleményem szerint mind a töltőinfrastruktúra, mind a töltési idő nagyot fog javulni].

A nagyobb autógyártók adósságállománya, milliárd dollárban, Forrás: Munro Live

Munro azt is megjegyzi hogy az eladások csökkenése azért rendkívül veszélyes a hagyományos autógyártókra nézve, mert nagyon sok milliárd dollár adósságot halmoztak fel, amit bevételeikből törlesztenek. [Itt megint muszáj egy kis kiegészítést tennem, mivel sokan tévesen túlzottan leegyszerűsítik az autóipar adósság számait. Ezeknek nagyon magas százaléka a valóságban a pénzügyi üzletág terméke, ott ugyanis a lízingelt autókra folyósított hitel adósságként szerepel a könyvelésben, ellenértékük azonban eszközként jelenik meg és javarészt kiegyenlíti azt. Ezzel együtt a Munro által felvázolt kereslet csökkenés, vásárlói kivárás el fogja érni a használt belsőégésű motoros autók piacát is, ami negatívan befolyásolhatja majd az autók könyv szerinti értékét.]

Kínai veszedelem

A legnagyobb veszély az amerikai autóiparra azonban Munro szerint Kína. Mint emlékeztet rá, az ő életében már egyszer lejátszódott ez a folyamat, és úgy gondolja, most megismétlődhet Amerika lerohanása.

A szakember emlékeztet rá, hogy a GM piaci részesedése 1963-ban elérte az 50%-ot az amerikai autópiacon. Ekkoriban még Japánnal szemben sok ellenérzés élt az emberekben a második világháború miatt. [Megjegyzés: Amerikában elsősorban Pearl Harbour és az amerikai hadifoglyok kínzása okán – na nem mintha a másik oldal szent lett volna]. Ehhez képest a japán autógyártók szépen lassan megvetették a lábukat az országban, és amikor az olajválság idején a GM csak benzinfaló batárokat gyártott, az ázsiai ország takarékos és megfizethető autói hatalmasat szakítottak. 2021-ben a GM piaci részesedése 13%.

Munro szerint hasonló lesz a helyzet a kínai villanyautókkal. A Los Angeles-i autókiállításon számos kínai márka megnyerő dizájnú, remek minőségű és jó műszaki paraméterekkel bíró villanyautóját volt alkalma megnézni, és szerinte ezek már készen állnak a nyugati piacok meghódítására.

A halál völgye: Munro szerint is előbb esik vissza a belsőégésű motorok iránt a kereslet, minthogy azonos mértékben felfutna a nyugati villanyautók gyártása. Munro szerint Kína tölti majd be az űrt. Forrás: Munro Live

A szakember is elővette azon grafikonok egyikét, amikre mi is szoktunk hivatkozni – ezek azt mutatják, hogy a benzinesek és dízelek piaca előbb fog visszaesni, mint ahogy a villanyosok gyártása felfutna. Csakhogy a kereslet és kínálat közötti szakadékot – amit Munro a Halál Völgyének hív – a Kínai márkák örömmel betöltik majd. Amikor pedig már a nyugati gyártók is készek lennének elegendő villanyautót a piacra küldeni, a vásárlók egy része nem fog visszatérni hozzájuk, marad a megkedvelt és megfizethető kínai márkánál.

Csúnya jövő

Munro készített egy saját becslést is arról, hogy miként fog kinézni az amerikai autópiac a jövőben. Szerinte létezik olyan forgatókönyv, hogy azok a gyárak, nyugati vegyesvállalatok, amelyek a kínai vezetés kívánságával szemben nem lesznek képesek elektromosra váltani benzines portfóliójukat, államosítás áldozatai lesznek. Az így megszerzett gyárakat a kínai partner kapja majd meg, de ez nyugaton szankciókat eredményezhet, a kínai gyártókat kitilthatják az amerikai piacról.

Munro szerint két lehetőség van. Ha a kínai márkák bejöhetnek az amerikai piacra, akkor az első helyre kerülnek, második lesz kicsit lemaradva a Tesla, mindenki más pedig az autópiac másik felén osztozik majd:

Így rohanhatják le a kínai autók az USA-t. Forrás: Munro Live

A másik lehetőség, hogy szankciókkal, vagy egyéb lépésekkel kizárják a kínai autókat az amerikai piacról. Ekkor a Tesla kicsit több mint az eladások harmadát kaparinthatja meg, és a maradék a többieké. [Megjegyzés: Amerikában jelenleg a Tesláé az elektromos piac 2/3-a]:

Ha Kína nem jut be az USA autópiacára. Forrás: Munro Live

Akit részletesebben is érdekel Munro analízise, annak ajánlom a teljes videót:

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.