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
auto
2024. 04. 27. szombat

Már hagyomány, hogy a Tesla rendszeres szoftverfrissítései közül a karácsonyi időszakra eső mindig kicsit különleges, kicsit több, mint a többi. Most sok hasznos apróság mellett egy igazi nagy dobás is van benne: a két kisebb Teslára is megjött a v11 főverzió, az új Model S/X-ből ismert kezelői felület.

Mutatom mi minden változott.

Tartalom és forma

Nézzük milyen új funkciók és változások kerültek a 11-es főverzióba, amely a 2021.44.25.2-es frissítéssel érkezett szenteste.

Ízlések és pofonok, sokak szeretik, nekem vásári bóvli a Model X zenés, ajtó csapkodós, lámpa villogtatós táncolása. Mostantól a Model 3 és Y tulajoknak is elérhető a show.
 11-es főverzióban átszabták a menüket, és új dizájn nyelvezetet vezettek be. Az eddigi szürkeárnyalatos menürendszerben az alkalmazások ikonjai most már színesek lettek. Ennél is lényegesebb, hogy az alsó menüsor személyre szabható, eldönthetjük mely parancsikonokat és milyen sorrendben akarjuk kirakni. A gyorsindításra kijelölt 4 kedvenc alkalmazás mellett jobbra látjuk mindig az utoljára elindított applikáció shortcutját is.

A klíma vezérlője  a ventilátor ikon alól a hőmérséklet kijelzés alá költözött mindkét oldalon – a vezető felöli rejti az első és hátsó ablakok illetve tükrök fűtéskapcsolóját is.

Talán az új dizájn legvitatottabb eleme, hogy eltűnt a képernyőről pár kapcsoló és kijelző – ezek a menükbe költöztek.

Így a fedélzeti kamera és az őrszem (sentry) gyorsikonja a jobb felső sarokból, vagy a keréknyomás és a fogyasztás adatai a bal alsó kártyákról is az autó menüjéből hívhatók elő.

Talán a legfontosabb újdonság az automatikus holttér kamera bevezetése. Az autó eddig is sivított, ha valaki a holtterünkben volt és megpróbáltunk sávot váltani, de mostantól indexeléskor automatikusan felugrik a bal, vagy jobb első oldalkamera képe.
Úgy látszik a Teslánál is érezték, hogy a köztes navigációs célpont első kiadása eléggé gyengére sikeredett, nagyon körülményes volt használni. Nem kellett sokat várni, a karácsonyi frissítésben orvosolták a  legnagyobb hibákat, most már tetszőleges sorrendbe szerkeszthetjük a célpontokat, és ha valami mégsem kell, ki is tudjuk törölni.
Élő biztonsági kamera – Sentry Mode live. Az új funkció segítségével az autó környezetét mutató 4 fő kamera képét bármikor, élőben meg tudjuk nézni a mobilapplikációban.
A Boombox Megaphone funkció segítségével az autó gyalogosriogatójának hangszóráját használhatjuk arra, hogy eltorzított hangon beszéljünk a külvilággal.
Új játékok: Sonic, The Battle of Polytopia, Sudoku.
Az utaskabin előmelegítése most már alacsony töltöttségnél is engedélyezett.
Az első ülésfűtés vezérlője kapott egy automata állást, amikor is az autó a klíma hőmérsékleti beállítása alapján maga szabályozza azt. Ezzel egyidejűleg eltűnt az alsó sávból az ülésfűtés gyorsindító ikonja, már csak a klíma menüből érhető el.
Eddig bosszantóan macerás volt a biztonsági kamera felvételeinek kezelése, hiszen azokat egyenként lehetett csak törölni. Most már mehet egyben is az egész.
Dark mode – ha úgy jobban tetszik, akár folyamatosan éjszakai üzemmódba, azaz fekete alapra kapcsolhatjuk a képernyőt, hogy ne vakítson annyira a fehér háttér.
Ha úgy érezzük a térkép túl sok információt ír ki a környezetünkről, akkor egy kattintással visszavethetünk ebből.

A jó a rossz és a csúf

Természetesen nem lehet minden frissítéssel mindenkinek a kedvére tenni, és a v11-ben is vannak jó, illetve nekem nem tetsző változtatások.

Kezdjük mindjárt az autó ikon mögötti menük átrendezésével. Ez alapvetően nekem tetszik, valahogy összeszedettebb, átgondoltabb, rendezettebb lett minden. Olyan, mintha az elmúlt hónapok fejlesztései során bekerült virtuális gombokat most átnézték, és a kicsit ötletszerűen bedobált menüpontokat rendbe szedték volna. Íme egy galéria az összes menüről:

This slideshow requires JavaScript.

Visszatérve a főképernyőre, nekem alapvetően tetszik az új, színes, testre szabható alsó menü sor. Most már mindenki azokat az appokat rakhatja ki, amelyeket ő a leggyakrabban használ – például a médialejátszó ikonja helyett nekem kikerült a Spotify és a Tune-in Radio, amiket így gyorsabban elérek.

A klíma két oldalról is közvetlenül vezérelhető, ami remek, de szerintem hülyeség volt elvenni az ülésfűtés gyorsindítóját. Értem én, hogy automata lett, de sok a kihasználatlan hely, simán elfért volna, ahogy a szélvédők páramentesítőjét is hagyhatták volna. Így most eggyel több kattintás kell hozzájuk, ami vezetés közben pont eggyel több, mint ideális.

A fogyasztási adatok és a keréknyomás kapcsán még nem döntöttem el, mennyire utálom, hogy a menübe kerültek, a kis kártyák helyett. Nem értem miért szűntek meg az autó rajza alatti kártyák, hiszen semmi nem került e helyükre, egyszerűen csak mostantól nem lehet őket előcsalni egy balra, vagy jobbra legyintéssel. Kinek fájt, hogy ezek ott voltak?

Ugyanakkor az is igaz, hogy alapvetően ezeket az átlag autós – értsd: nem mi villanyautós kockák – nem nézegeti egyfolytában. A keréknyomás gondolom továbbra is sikít, ha eltér a normálistól, egyébként meg minek nézné az ember. A fogyasztás már kicsit gázabb, hogy két kattintásra került, ha menet közben ellenőrizném az autó tippelője jól számol-e.

A holttérkamera képének automata megjelenítése remek új szolgáltatás – már egyre több autónál látunk ilyet. Az implementációval egy azonban nem vagyok teljesen kibékülve. Mivel még nem mentem sokat a frissítés óta, nem saját képpel szemléltetem, de jól látszik, hogy a baloldalt alul, minden keret nélkül felvillanó kép egy kicsit elfedi az autó grafikáját. Ez nekem picit olyan igénytelen, mintha egy fejlesztői változat lenne, ami majd még csinosítanak a végső kiadásban. Ezen kívül a kamera képének bal szélét a kormányon lévő jobb kézfejemmel egy picit takarom is. Nem tragédia, de nem a legjobb helyre került a kép.

Egyébként alapvetően nem tartottam jó ötletnek, hogy a holttérbe futó másik jármű figyelmezése nem a tükörben van, hiszen a sofőr automatikusan odanéz sávváltáskor – ehhez képest a középső kijelző pont ellenkező irányban van. A gyakorlatban azonban, az eddigi kevés használat alkalmával arra jöttem rá, hogy mivel én mindig előre és nem kanyarodás, vagy sávváltás közben indexelek, bőven belefér, hogy odapillantok, szóval ez jobban vizsgázott a valóságban, mint gondoltam.

A fentihez hasonlóan nem vagyok elragadtatva tőle, hogy a sebességkijelzőt pár centivel balra, a képernyő szélre mozdították. Szintén a kormányon lévő jobb kézfej az ami egy hangyányit bele tud takarni. Alapvetően megint csak nem tragédia, mert nem ezt az adatot bámulom végig, csak odapillantok néha, hogy nem megyek-e túl gyorsan, de jobb lett volna, ha marad ahol van.

A köztes navigációs célpontok szerkesztése, áthelyezése, most már úgy működik ahogy annak kell, bár azért valamivel intuitívabb lenne, ha egyszerűen hosszan lenyomva mozdíthatóvá, drag & droppal áthelyezhetővé válna, a célpont, nem kellene ehhez a három pontos helyi menübe bemenni. Tetszik viszont, hogy a navigáció orientációjának váltója a képernyő jobb széléről közvetlenül a címmező bal oldalára került. A régi helyén nagyon nehéz volt elérnie a sofőrnek.

És akkor még egy pillanatra térjünk vissza arra a fényshowra. Érdekesség, hogy a berlini gyárban bemutatott trükköt, miszerint a mátrix LED első fényszórókkal ki lehet írni a Tesla feliratot itt is elsütötték. Ennél talán izgalmasabb, hogy állítólag a Githubra felrakott eszközök segítségével akár saját, egyedi fényshowt is szerkeszthetünk.

Mobil applikáció és élő Sentry kamera

Ha már a frissítés, december 22-én a magyar Google Play Storeba is megérkezett a Tesla app 4.4-es változata. 

Mostantól a location menüpont nem csak a kocsi helyzetét mutatja, de kilistázza a közeli Superchargereket és mutatja a foglaltságukat is. A kiválasztott töltőt egy gombnyomással át is küldhetjük a kocsi navigációjába. Ez hasznos lehet, ha mondjuk út közben megállva, egy étteremben, kávézóban üldögélve tervezem a kirándulás további részét.

Volt eddig egy olyan buta limitáció is, hogy az app aszerint százalékban, vagy kilométerben mutatta az aksi töltöttségét, hogy az autóban mit választottunk éppen ki a központi kijelzőn. Ezt telefonról nem lehetett váltani eddig. Most már lehet, csak az értékre kell bökni.

Hivatalosan elég volt hozzá már az előző 4.3-as verzió is, de most, hogy a kocsi is megkapta a frissítést, már elérhető a kamerák élő képe is. Ehhez csak annyi kell, hogy a telefonon bekapcsoljuk a sentry (őrszem) üzemmódot, és a kék szövegre kattintva 4 kamera képe közül választhatunk. Innen tudunk a fényszóróval is villanytani, vagy dudálni is , ha akarunk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.