Elbukott Biden villanyautós csomagja

Gyakorlatilag Biden elnök 2020-as kampánya óta téma, hogy megválasztása esetén miként kívánja segíteni a megújuló energiák és az elektromos autók terjedését. Az elképzelések egyik fontos pontja volt a villanyautós támogatás átalakítása és jelentős kiterjesztése.

Hiába van azonban Biden pártjának többsége a törvényhozás mindkét házában, és hiába övék az elnöki szék, most a tervek bizonytalan időre megrekedtek.

Kártyavár

Ha az ember amerikai sorozatot néz a kinti politikáról, az elnöki rendszerről és a hatalom megosztásáról, akkor nagyjából két véglet van. Az elnök emberei (The West Wing) idealizált világa, és a Kártyavár (House of Cards) végletekig kisarkított, gátlástalan, machiavellisztikus, ármánykodó világa. Én más-más okokból mindkét sorozatot nagyon élveztem, de őszintén szólva az elektromos autók támogatását is magában foglaló törvénytervezet bukása után kezdem úgy érezni, hogy a valóság sajnos inkább az utóbbi, cinikusabb világhoz közelít.

Bár Magyarországról nézve Amerikában látszólag csak két párt, a demokraták és a republikánusok vannak, a valóságban ezek a kapun belül meglehetősen tagolt mamutok, sok kisebb, gyengébb-erősebb irányzattal. Az előválasztások után ezek a csoportok, a választási siker érdekében általában összezárnak, de később rendszerint kiújulnak a feszültségek.

Eredetileg Biden elnök egy több ezer milliárd dolláros nagyszabású tervvel tervezte újraindítani, és egyben az európai Green New Dealhez hasonló irányba, a zöld munkahelyek teremtése felé irányítani a gazdaságot, de ez a terv elég hamar dugába dőlt. Mind a Fehér Ház, mind a Kongresszus alsó és felső háza (képviselőház és szenátus) demokrata irányítás alatt áll ugyan, de az elnök terveivel nem minden belső irányzat értett egyet. A helyzetet nehezítette, hogy vannak olyan törvények, amelyek elfogadásához a szenátusban is 60% kell, a demokratáknak pedig éppen csak megvan az 50% + 1 szavazat.

A kompromisszum végül az lett, hogy először megszavazták a törvénycsomag egy részét – az ellenzők szerint azt, amelyik a hangzatos ígéretek mögött a nagyvállalatok és a gazdagok érdekeit támogatta, nekik  ad juttatásokat – majd Biden zöld terveit kiszervezték a BBB (Build Back Better) javaslatba, amely új billiós zöld programokat hozott volna több új szociális csomag mellett. A törvénycsomagnak azonban még át kellett volna mennie a 100 fős felső házon, a szenátuson is, mielőtt Biden aláírhatta volna, hogy jogerőre emelkedjen.

A politikai alkuk révén a demokratáknak valahogy sikerült is elég republikánus szenátort megnyerniük a tervek támogatásához, azonban a hétvégén a saját pártjukból szúrták őket hátba. Joe Manchin, a befolyásos, és a szénbányászatban jelentős érdekeltségekkel rendelkező nyugat-virginiai szenátor, korábbi előzetes ígéretei ellenére végül bejelentette, nem fogja megszavazni a BBB csomagot, mert Biden nem hajlandó kivenni belőle neki elfogadhatatlan elemeket. (Hivatalosan a gyermekek után járó támogatás az ok, de rossz nyelvek szerint ez csak ürügy). Így idén ez már nem kerül a törvényhozás elé, és még ha jövő év elején újra fel is veszik a tárgyalások fonalát, nem kizárt, hogy fontos környezetvédelmi elemek kerülhetnek ki a tervezetből.

Joe Manchin demokrata szenátor. Forrás: Flickr, Third Way Think Tank.

Bizonytalanság

A jelenleg érvényben lévő amerikai támogatási rendszerből a GM és a Tesla vásárlói már nem részesülnek, mivel ezek a gyártók átlépték annak 200 ezer darabos eladási küszöbét a tisztán elektromos autóikkal. A többieknek még él a támogatás, azonban a maximum 7500 dolláros kedvezményt a vásárló csak akkor tudja teljes egészében igénybe venni, ha legalább ennyi adót kell fizetnie az év végén, mivel ez egy utólag visszaigényelhető adójóváírás. Ez egyben azt is jelenti, hogy meg kell előlegeznie az autó teljes vételárát. Ez így együtt azért eléggé lekorlátozza ki, és mire tudja felhasználni a támogatást.

Az új javaslat egyik legfontosabb eleme, hogy a 200 ezres limitet eltörli, helyette 5 évre előre fekteti le a rendszer elemeit – darabszám korlát nélkül. A támogatás módja is változik, nem kell adót visszaigényelni, elektromos, illetve hibrid autó vásárlása esetén már a kereskedés kasszájánál alacsonyabb összeget kell fizetni. A támogatás mértéke is jelentősen megnő, egy tisztán elektromos autó esetén az alap 7500 dollárhoz jön még 500, ha a kocsi aksijának legalább 50%-a az Egyesült Államokban készült, illetve további 4500, amennyiben szakszervezettel rendelkező amerikai üzem gyártotta.

A javaslatot több kritika is érte az elmúlt hónapok során. A detroiti 3 nagy gyártón kívül több márka több üzeme kiesett volna a 4500 dolláros támogatásból, mert a munkavállalók nem alapítottak szakszervezetet. Ez állítólag több érintett déli állam szenátorának sem tetszett, hiszen választóinak egy része ilyen üzemekben dolgozik. A másik kritika a hibridek támogatását illette, bár a legfrissebb szövegezés már legalább 40 kWh-s aksiról és maximum 2,5 gallonos (11 literes) üzemanyag tartályról beszélt, tehát ez inkább csak elméleti kitétel maradt.

Manchin döntésével most az egész törvénycsomag parkolópályára került, és egyelőre nincs hír arról, mikor fognak újra tárgyalni róla. A szenátor többször jelezte, hogy ő eleve nem ért egyet az elektromos autók támogatásával, mert szerinte ha ez a technológia jó akkor a piac majd sikerre viszi. Így kérdéses, ha végül mégis megszavaznak majd egy megnyirbált változatot, mi marad meg az új támogatási rendszer tervéből.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.