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
auto
2024. 04. 26. péntek

Viszlát akkumulátorhiány? Végre felpörög az európai gyártás

elektromos autó

Ahol van kereslet, ott előbb-utóbb megjelenik a kínálat is. Ebbe a folyamatba nyerhetünk betekintést a battery-news.de nevű német hírportálnak köszönhetően, amely összegyűjtötte, és egy infografikára helyezte Európa meglévő, fejlesztés alatt álló, és tervezett akkucella-gyártó kapacitásait. A gyűjtés szerint ezek a kapacitások a következő években el fogják érni az 1,1 TWh-t, de ezeken felül is akad még néhány nem konkretizált méretű fejlesztés.

Kép: battery-news.de

A lista nem teljes, hiszen csak a portál által ismert projektek kerülhettek fel rá. A térképen Románia például fehér foltként szerepel, holott onnan is érkeznek hírek hasonló beruházásokról.

Emellett persze az is borítékolható, hogy sok beruházás csúszni fog, néhány pedig soha nem fog megvalósulni.

A lista a hiányosságai ellenére mégis egy jó áttekintést képes adni arról, hogy Európa nagyságrendileg mennyi akkumulátort lesz képes előállítani az évtized végére.

Az országok ranglistáját Németország vezeti 423 GWh-val, ami főként a Tesla Berlin mellett épülő üzemének köszönhető. A második helyen az Egyesült Királyság áll 130 GWh-val, melyet Franciaország követ 98 GWh-val, Magyarország pedig az igen előkelő negyedik ötödik helyet foglalja el a maga 77,3 GWh-s kapacitásával.

Hazánkban három nagy akkumulátor-gyártó üzem található. A gödi Samsung gyár évi 30 GWh-s kapacitással rendelkezik, amit sajtóértesülések szerint 40 GWh-ra fognak bővíteni. Ez a 10 GWh-s beruházás egyébként még nem is szerepel az összesítésben. Az SK Innovation Komáromban rendelkezik egy 7,5 GWh-s üzemmel, amelyet további közel 10 GWh-val bővítenek, a Fejér megyei Iváncsán pedig egy 30 GWh-s üzemük épül.

A gyártók közül a Tesla rendelkezik a legnagyobb ambíciókkal (200 – 250 GWh), a második helyen a Northvolt (114 GWh), a harmadik helyen pedig a CATL (100 GWh) áll.

Mire elég évi 1,1 TWh?

Ennyi akkumulátor elegendő lenne 15 millió, átlagosan 75 kWh-s akkumulátorral rendelkező autó legyártására, vagy kijönne belőle évi 11 millió 100 kWh-s autó. 2019-ben közel 19 millió autó gurult le az európai gyártósorokról, 1,1 TWh-ból mindegyikbe jutna egy 58 kWh-s akkumulátor.

A listán szereplő projektek egy éves termelése elég lenne ahhoz, hogy abból 3 teljes órán át el lehessen látni árammal az EU-t és az Egyesült Királyságot. Egy a témában íródott metatanulmány szerint ennyi tárolókapacitás mellett Európa képes lenne nagyobbrészt megújuló energiával ellátni magát. A vonatkozó becslések 50 és 95%-os arány között szóródnak.

A gyártókapacitások bővítése persze  aligha fog itt megállni, hiszen túl jó üzlet ez ahhoz, hogy kimaradjunk belőle. És azt se felejtsük el, hogy Európa jelentősége eltörpül Ázsia mellett, piaci részesedése a globális akkumulátor-gyártáson belül jelenleg nem éri el még a 10%-ot sem, ennek fényében tehát könnyű elképzelni, hogy a világszerte tervezett bővítések az európai szint többszörösét teszik ki. Néhány hónapja írtunk arról, hogy a világ akkumulátor-gyártása 2030-ra elérheti a 10 terawattórás nagyságrendet, aminek valószínűségét a fentebb látott európai adatok is csak megerősítik.

2030-ra elérhető a terawattórás nagyságrendű energiatárolás

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.