Hidrogénnel nő az eCitaro autóbusz hatótávja
Világszerte egyre nagyobb igény mutatkozik a városi tömegközlekedés elektromosítására, s ennek érdekében a legszennyezettebb levegőjű nagyvárosok sorra cserélik le dízeles meghajtású autóbuszaikat elektromosra. Az egyik vezető buszgyártó, a Daimler Buses most bejelentette, hogy a városi buszok szegmensében 2030-tól már nem is fog belsőégésű motorral szerelt járművet értékesíteni Európában.

A vállalat célja, hogy 2030-ra valamennyi szegmensben kínáljon helyi károsanyag-kibocsátású járműveket, amelyek akkumulátoros elektromos hajtásra, vagy üzemanyagcellás technológiára támaszkodnak. Európában ekkorra már csak zéró emissziós városi buszokat kíván értékesíteni a Daimler Buses, 2039-re pedig szegmenstől függetlenül csak kibocsátásmentes buszokkal látja el európai vásárlóit.
„2030-ig minden szegmensünkben helyileg CO2-semleges hajtásláncokat szeretnénk kínálni a legfontosabb piacainkon, ezért egyértelmű kötelezettséget vállalunk: legkésőbb 2030-tól Európában csak CO2-semleges új járműveket kínálunk a városi buszok szegmensében, és nem fektetünk be az Euro VII technológiába. Fejlesztési erőfeszítéseinket teljes mértékben a zéró károsanyag-kibocsátású és teljesen elektromos meghajtású eCitaróra összpontosítjuk” – fogalmazott Till Oberwörder, a Daimler Buses igazgatója.
Az ezen célkitűzések felé vezető úton már 2023-ban egy fontos állomáshoz érkezik a cég, amikor is az akkumulátoros elektromos hajtással kínált eCitaro városi modelljét hidrogén-üzemanyagcellás hatótávnövelővel szereli fel. A jármű hatótávolsága ezzel körülbelül 400 kilométerre növekszik (csuklós busz esetén 350 km-re), és az üzemeltetők által elvárt feladatokra közel 100%-ban alkalmas lesz – írják a németek.
A Mercedes-Benz eCitaro Range Extender a Toyota Motor Europe TFCM2-F-60 típusú, tetőre szerelhető, 60 kW teljesítményű üzemanyagcella-modulját alkalmazza majd, amely 350 bar nyomáson tárolt hidrogéngázból termel energiát a busznak.

A hidrogénnel hatótávnövelt busz már egy új generációs akkumulátorral fog megérkezni, amelyben a lítium-ion akkucella kapacitása ugyanakkora tömeg mellett 50%-kal magasabb a jelenleginél. Ezt a fejlesztést az akkumulátoros elektromos buszok is megkapják 2022 végén. Az eCitarót még az üzemanyagcellás hatótávnövelővel is városi használatra szánja a Daimler Buses, első elektromos intercity buszát 2025-ben tervezi piacra dobni.
Jelenleg több mint 600 Mercedes-Benz eCitaro fut az utakon Európa-szerte.