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
auto
2024. 07. 27. szombat

Világszerte egyre nagyobb igény mutatkozik a városi tömegközlekedés elektromosítására, s ennek érdekében a legszennyezettebb levegőjű nagyvárosok sorra cserélik le dízeles meghajtású autóbuszaikat elektromosra. Az egyik vezető buszgyártó, a Daimler Buses most bejelentette, hogy a városi buszok szegmensében 2030-tól már nem is fog belsőégésű motorral szerelt járművet értékesíteni Európában.

Forrás: Mercedes-Benz

A vállalat célja, hogy 2030-ra valamennyi szegmensben kínáljon helyi károsanyag-kibocsátású járműveket, amelyek akkumulátoros elektromos hajtásra, vagy üzemanyagcellás technológiára támaszkodnak. Európában ekkorra már csak zéró emissziós városi buszokat kíván értékesíteni a Daimler Buses, 2039-re pedig szegmenstől függetlenül csak kibocsátásmentes buszokkal látja el európai vásárlóit.

„2030-ig minden szegmensünkben helyileg CO2-semleges hajtásláncokat szeretnénk kínálni a legfontosabb piacainkon, ezért egyértelmű kötelezettséget vállalunk: legkésőbb 2030-tól Európában csak CO2-semleges új járműveket kínálunk a városi buszok szegmensében, és nem fektetünk be az Euro VII technológiába. Fejlesztési erőfeszítéseinket teljes mértékben a zéró károsanyag-kibocsátású és teljesen elektromos meghajtású eCitaróra összpontosítjuk” – fogalmazott Till Oberwörder, a Daimler Buses igazgatója.

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

Az ezen célkitűzések felé vezető úton már 2023-ban egy fontos állomáshoz érkezik a cég, amikor is az akkumulátoros elektromos hajtással kínált eCitaro városi modelljét hidrogén-üzemanyagcellás hatótávnövelővel szereli fel. A jármű hatótávolsága ezzel körülbelül 400 kilométerre növekszik (csuklós busz esetén 350 km-re), és az üzemeltetők által elvárt feladatokra közel 100%-ban alkalmas lesz – írják a németek.

A Mercedes-Benz eCitaro Range Extender a Toyota Motor Europe TFCM2-F-60 típusú, tetőre szerelhető, 60 kW teljesítményű üzemanyagcella-modulját alkalmazza majd, amely 350 bar nyomáson tárolt hidrogéngázból termel energiát a busznak.

Mercedes-Benz eCitaro G Range Extender. Forrás: Mercedes-Benz

A hidrogénnel hatótávnövelt busz már egy új generációs akkumulátorral fog megérkezni, amelyben a lítium-ion akkucella kapacitása ugyanakkora tömeg mellett 50%-kal magasabb a jelenleginél. Ezt a fejlesztést az akkumulátoros elektromos buszok is megkapják 2022 végén. Az eCitarót még az üzemanyagcellás hatótávnövelővel is városi használatra szánja a Daimler Buses, első elektromos intercity buszát 2025-ben tervezi piacra dobni.

Jelenleg több mint 600 Mercedes-Benz eCitaro fut az utakon Európa-szerte.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.