Európába is megérkezett a Ford Pro és az E-Transit

A fenntartható közlekedésre való átállás elkerülhetetlen lépcsőfoka a haszongépjárművek elektromosítása. Ebbe az irányba tett most egy újabb fontos lépést a Ford azzal, hogy Európába is elhozta az Észak-Amerikában már bemutatott tisztán elektromos E-Transit portfóliót, illetve a céges autóvásárlók életét megkönnyítő Ford Pro szolgáltatást. Ezek működéséből kaptunk egy kis ízelítőt a héten Barcelonában.

Ford E-Transit

Az E-Transit a méltán népszerű áruszállító modellcsalád lítium-ion akkumulátorral felszerelt, tisztán elektromos változata. A 68 kWh-s akkupakkot a két tengely közé szerelték be, de annak ellenére, hogy az eredeti jármű 10 évvel ezelőtti tervezésekor nem volt még szó elektromos meghajtásról, az energiatároló egység beszereléséhez csak a felfogatási pontokat, illetve az oldalirányú védelmet kellett kialakítani. A hátsó kerekeket lényegében ugyanaz a motor hajtja, mint ami a Mustang Mach-e-ben már bizonyított, de a motor külső házát az inverter eltérő elhelyezése miatt újra kellett tervezni. Az E-Transit egyébként kétféle teljesítményszinttel (135 kW és 198 kW) kerül forgalomba, de a két autó között csak motorvezérlésben van eltérés. Az elérhető maximális nyomaték mindkét változat esetén 430 Nm.

Az E-Transit összesen 25-féle változatban rendelhető, a többféle tengelytávval és felépítmény magassággal a legkülönfélébb igények is kiszolgálhatók vele. A jármű elérhető lesz önjáró alvázas változatban is, így a lehetőségeken csak a fantázia szab határt. A Ford egyébként világszerte rendelkezik átépítő partnerekkel, akik a vevő igényeihez szabják a megvásárolt járművet.

A cseh és a magyar piacon tavaly nagyjából 5000 átalakítást végeztek. Az E-Transit maximális össztömege felépítménytől és kialakítástól függően 3,5 és 4,25 tonna között változik, a maximális teherbírás elérheti az 1758 kg-ot is.

A felszereltség terén nincs ekkora szabadság, de emiatt valószínűleg egyetlen sofőr sem fog panaszkodni. Az elektromos Transit kizárólag Trend kivitelben rendelhető, ami az alap változathoz képest rengeteg extrát tartalmaz. A felhasználó számára elérhető a távoli hőmérséklet-szabályozás, a kulcs nélküli indítás, a sebességtartó automatika, parkolóradar, ülésfűtés, fűthető szélvédő, motorosan állítható vezetőülés és külső tükrök. Európában ez az első haszongépjármű a Ford kínálatában, amibe bekerül a SYNC 4 kommunikációs és információs rendszer, ami egy 12 colos csillogásmentes képernyőn keresztül kezelhető.

Az LG-től Lengyelországból származó akkumulátor a jármű orrán elhelyezett CCS csatlakozón keresztül tölthető. A háromfázisú fedélzeti töltő maximum 11 kW-os (3×16 A) váltakozóáramú töltést tesz lehetővé, de a személyautókhoz hasonlóan nem esik kétségbe, ha egyetlen fázison kap 32 A-t (7,4 kW). Egyenáramú forrásból a töltési teljesítmény maximuma 115 kW, így az E-Transit rövid töltési szünetekkel akár három műszakban is használható.

A WLTP mérési ciklus szerinti 317 km a valóságban természetesen nem igazán elérhető, de a tervezésnél az volt a cél, hogy a jármű évek múltán, degradálódott akkumulátorral, télen, a legrosszabb körülmények között is tudja teljesíteni a 150 km-es távot. Ennél ugyanis nagyon kevés felhasználó megy többet egy-egy nap. A Ford saját adatai szerint a futárcégek flottáinak tulajdonképpen a 100%-át ki tudnák váltani az E-Transittal, de a Ford nem csak őket, hanem az egyéb feladatokat ellátó szolgáltató vállalkozásokat is ki szeretné szolgálni. Pontos adatot nem mondtak, hogy a Transitok mekkora részét lehetne fájdalommentesen kiváltani elektromos hajtásúval, de a 2/3-os tippemet a Ford Pro szakemberei is realisztikus adatnak tartották.

Az E-Transitok méretes akkuja természetesen nem csak a jármű mozgatásához, de szükség szerint akár a szakemberek elektromos eszközeinek a működtetéséhez is tudnak energiát biztosítani. A legtöbb feladathoz nem kell már aggregátort magával vigyen a szakember, a Pro Power rendszer maximum 10 A-ig képes 230 V-os feszültséget biztosítani a raktérben és az utasfülkében lévő konnektorokon keresztül.

A pillanatnyi terhelés szintje a központi kijelzőn is nyomon követhető, és természetesen arra is van lehetőség, hogy egy adott távra elegendő energiát félretegyünk. Egy 8 órás munkaidő alatt 2,3 kW maximális teljesítmény mellett is alig 18,4 kWh energia fogyna az akkuból, ami kevesebb mint a teljes kapacitás harmada.

A Ford E-Transitok a cég törökországi üzemében készülnek, és az idei termelést már az indulás előtt értékesítették. Hogy ez milyen darabszámot jelöl, az nem derült ki, de a bemutató egy pontján 6000-nél több eladott példányt említettek (az sajnos nem egyértelmű, hogy ez csak az európai piac vagy az észak-amerikai és az európai együtt).

Az E-Transit utasfülkéje ebben a kivitelben rendkívül kényelmes és – legalábbis a vezetőülésben – személyautós jellegű. A sofőr ülése a megszokott irányokban motorosan állítható, és a komfortot az előfűtés lehetősége mellett ülésfűtés is fokozza. A nagyméretű képernyő sem épp megszokott ebben a járműkategóriában. A gyorsulás még a kisebb, 135 kW-os teljesítmény mellett is meglepő. Nem maga a 11,5 mp-es adat látványos igazán (0-100 km/h), hanem az, ahogyan álló helyzetből elindul, illetve ahogy a városi forgalomban mozog. Az ember nem is érzi, hogy mekkora autót vezet. A fogyasztási adat egy ilyen rövid teszt alapján irreleváns, de ha az átlag befér 34 kWh/100 km alá, akkor tudhatja a 200 km-t is. (A fenti képen látható, hogy az egyik tesztjármű a kellemes barcelonai tavaszban 24 kWh/100 km-es átlagot számolt, pedig valószínűleg mások is próbálgatták a gyorsulását.)

Ford Pro

Az elektromos autók, illetve ebben az esetben elektromos kisteherautók vezetése nem igényel különösebb felkészülést vagy váltást, bár ha valaki maximalizálni szeretné az egy töltéssel elérhető hatótávot, akkor érdemes megérteni az elektromos hajtáslánc működését vagy legalább bekapcsolni az Eco módot. Ez utóbbi önmagában akár 10% energiamegtakarítást is jelenthet, de a kigurulással és a regeneratív fékezés tudatos használatával is sokat lehet spórolni. A megfelelő vezetési stílus elsajátításában egyébként a fedélzeti rendszer is segít, bár egy idő után idegesítő lehet, hogy folyamatosan kioktat.

Az elektromobilitásra való átállás azonban ennél egy kicsit többről szól, hiszen a megszokott tankolást a töltés váltja fel. Mivel az elektromos járműveket nem feltétlen akkor célszerű tankolni, amikor lemerül, hanem akkor amikor egyébként is áll, a töltési stratégia cégenként és helyzetenként eltérő lehet. Érthető, ha a leendő (flotta)vásárlók nehezen szánják rá magukat, hogy fejest ugorjanak ebbe az új világba.

Ezen próbál segíteni a Ford a Ford Pro szolgáltatáson keresztül. A Pro jelölésről nyilván mindenkinek a professzionális jelző jut eszébe, de a Ford inkább a produktivitásban, hatékonyságban igyekszik segíteni. A szolgáltatás ugyanis nem csak a töltési stratégia kialakításában, de a flottaüzemeltetés teljes folyamatában az üzemeltetők mellett áll. Az autó beszerzésén és finanszírozásán túl biztosítják a szoftveres flottakövetést, a használat telemetriai adatait, az otthoni, telephelyi és nyilvános töltéseket és a proaktív szerviz szolgáltatást, ami a távolról elérhető diagnosztikai adatok felhasználásával tudja rövidíteni az autó állásidejét. A Ford Pro legnagyobb húzása, hogy a rendszerbe akár más márkájú járművek illetve személyautók is beintegrálhatók, így egyben kezelhető a flotta összes autója.

A FordPass Connect (néhány autós flotta) vagy a Ford Telematics Essentials (nagyobb flották) szolgáltatás jár a járműhöz annak teljes élettartama alatt, de egy évre ingyen megkapják az autók a többféle szolgáltató töltőit is indító Blue Oval töltésszolgáltatást illetve a Ford Telematics szolgáltatást is. A FordPass Connect a távoli elérésen és az alapadatok továbbításán túl a távoli szoftverfrissítés lehetőségét is biztosítja majd.

A Ford Pro Charging segítségével a flották az összes járművet és a telephelyen az összes töltőt együtt tudják kezelni. A rendelkezésre álló – jellemzően korlátozott – áramot a megszokott teljesítménymegosztáson túl az adott jármű kihasználtságát és következő napi programját figyelembe véve is be tudja osztani. Így ha egy autó reggel később indul és/vagy rövidebb etapra küldik, akkor a töltés során azt hátrébb sorolja. Ugyanebbe a rendszerbe beintegrálhatók a munkavállalóknál otthon felszerelt célállomás töltők is, amik áramfelhasználását a rendszer alapján a cég ki is tudja fizetni a felhasználónak. A Ford Pro Charging Európában több mint 300 ezer, Magyarországon egyelőre bő 600 nyilvános töltőállomáshoz biztosít hozzáférést.

A céges felhasználóknál a technikai problémák, illetve a járművek meghibásodása nem csak bosszúságot, de pénzben pontosan kifejezhető kárt és extra költséget jelent. Az integrált rendszerben igyekeznek minimális szinten tartani az autók állásidejét. Európában már 1500 EV szakszerviz és több mint 4500 hivatalos javítóműhely várja az e-Transitokat. Magyarországon 24 Transit Centrum és BEV szerviz várja a Ford Pro szolgáltatás bevezetését illetve az E-Transit forgalmazás kezdetét. A vállalat kínálatában az E-Transit mellett hamarosan négy új, tisztán elektromos hajtású modell jelenik meg: 2023-ban a vadonatúj Transit Custom egytonnás áruszállító és a Tourneo Custom személyszállító, 2024-ben pedig a kisebb méretű, új generációs Transit Courier áruszállító és a Tourneo Courier személyszállító változat.

Ted Cannis, a Ford Pro globális igazgatója hangsúlyozta, hogy a Ford Pro szolgáltatásnak nem célja és feladata, hogy leváltsa a kereskedőket vagy a flottakezelőket. Rájuk továbbra is szükség lesz, de az integrált, folyamatosan összekapcsolt rendszerek csökkenthetik a vállalkozások költségeit, így ezért a szolgáltatásért szívesen fizetnek majd. A Ford Pro újdonsága, hogy ezt a kényelmet és költségcsökkentést elérhetővé teszik a kis és közepes méretű vállalkozások számára is. A járműkezeléssel kapcsolatos minden ügyintézés egyetlen helyen, a Ford Pro felhőszolgáltatásán keresztül lesz elérhető. Ezen keresztül a Ford nem csak a jármű legyártásával, de annak hatékony üzemeltetésével is tudja segíteni a vállalkozásokat. Könnyű azt hinni, hogy csak a futárcégek autóit lehet lecserélni elektromosra, de rengeteg apró vállalkozás is ilyen járműveket használ a mindennapi munkájának a megoldásához, csak nem kerülnek reflektorfénybe, mert nem vásárolnak több száz vagy több ezer példányt. Az Egyesült Államokban az átlagos kereskedelmi jármű 74 mérföldet (119 km) tesz meg naponta. A Ford F-150-esek 95%-a nem megy többet 174 mérföldnél (280 km) naponta. A vállalkozások általában pontosan tudják, hogy mennyit mennek naponta. Egy kisvárosban dolgozó klímaszerelő többnyire helyben dolgozik, nem jár minden nap Budapestről Bécsbe. Ők sokkal jobban tudják, hogy mire van szükségük. A lakossági felhasználók a „talán” utazásokra vásárolnak. Talán elmennek ide vagy oda. A valóságban szinte soha nem használják úgy a járművet amire vásárláskor fel akarnak készülni.

A Ford Pro szolgáltatás Európában először az Egyesült Királyságban lesz elérhető, de a Ford E-Transittal együtt 2023-tól lesz elérhető hazánkban is. Az első néhány száz jármű akár már jövőre forgalomba is állhat.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.