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 Bár életkortól függően vagyunk páran akik még emlékeznek rá, milyen volt a WAP, azaz a második generációs mobiltelefon hálózatok internete, az igazság az, hogy mára már nemhogy ez, de még az ezt leváltó 3G is idejétmúlt, túlhaladott technológia. Az utóbbi években a boltok polcaira került okostelefonok mind 4G képesek, sőt, sok közülük már támogatja az 5G-t is. Csakhogy pont az utóbbi, legújabb generációs mobilhálózat térnyerését gátolja a régi technika – ugyanis nincs elég szabad frekvencia. Ezért a világ számos mobilszolgáltatója úgy döntött, elkezdi a 3G kivezetését, hogy legyen hely az 5G-nek. A Magyar Telekom tájékoztatása szerint 2022. június 30-ig bezárólag teljesen lekapcsolják a 3G szolgáltatást Magyarországon, a Yettel (korábban Telenor) pedig már idén január 17-én meglépte ezt Baranya megyében, április 7-én pedig a Balaton környékén, nyáron pedig ők is felpörgetik a tempót. A napokban a Vodafone is nyilvánosságra hozta terveit, ezek szerint ők május 23-án Székesfehérvárral, és Várpalotával kezdik a 3G leállítását. Nem kell túl nagy jósnak lenni ahhoz, hogy megjósoljuk, idén év végére, de lehet már az ősz kezdetére teljesen eltűnhet a harmadik generációs mobiltechnológia hazánkban. De miért foglalkozunk mi ezzel egy villanyautós oldalon? A Magyar Telekom székháza. Forrás: Tiba Építész Stúdió Négy keréken guruló számítógép Közhelynek tűnhet azt mondani, hogy a mai modern autók négy keréken guruló számítógépek, de így van. Különösen igaz ez a villanyautóknál, amelyekkel a legtöbb gyártó új, korábban nem ismert szolgáltatásokat is bevezetett. Pár évvel ezelőtt még maximum csak azért kellett mobil adatkapcsolat egy autóba, hogy a fedélzeti navigáció betöltse a forgalmi információkat. Az EU által kötelezővé tett SOS gomb – hivatalos nevén eCall funkció – aztán előírta, hogy minden 2018. március 31. után gyártásba kerülő új típusnak képesnek kell lennie a 112-es segélyhívó tárcsázásra baleset esetén. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden autóban van egy beépített mobiltelefon, pontosabban annak a lényegi része, a mobiltelefonos hívásokat és adatforgalmat lehetővé tevő modem. Ez azonban nem azt jelenti, hogy négy éve minden új autó így kerül a boltokba, csak az újonnan típusengedélyt kapott modellekre vonatkozik a szabály, mint azt Szöcske is tapasztalta a Peugeot eRifter tesztjénél. Manapság a modern villanyautókhoz telefonos applikáció is jár, amellyel távolról elindíthatjuk a klímát, vagy a fűtést, esetleg nyomon követhetjük, vagy időzíthetjük a töltést. A hagyományos meghajtású típusoknál is lehetőség van ilyen extra funkciókra, mondjuk a távirányítót kiváltva telefonról nyithatjuk a zárat. A fejlettebb fedélzeti elektronikával felszerelt modellek pedig akár internetes böngészőt, beépített zene, vagy film streaminget, távolról ellenőrizhető biztonsági kamerákat is kínálnak, illetve online adatkapcsolattal mutatják a töltőoszlopok pillanatnyi foglaltságát. Olyan típusok is léteznek, amelyek képesek a vezeték nélküli szoftverfrissítésre is, bár ehhez általában WiFi kapcsolat szükséges. De mi lesz akkor, ha megszűnik a 3G? A legújabb típusok esetén valószínűsíthető, hogy a kocsi olyan modemmel rendelkezik, amely 4G képes, ezért 3G-t eddig is maximum akkor használt, ha nem volt megfelelő a negyedik generációs lefedettség. Régebbi modellek viszont elképzelhető, hogy olyan fedélzeti elektronikával bírnak, amely csak 2G illetve 3G adatkapcsolatot tudnak. Az autóiparban ráadásul előfordul, hogy évekig egy olcsón beszerezhető alkatrészt használ a gyártó, és nem frissíti olyan sűrűn a gyártásba kerülő termékeket, mint mondjuk azt megszoktuk a szórakoztató elektronikában. Ebben az estben valószínűleg a kocsi visszavált majd 2G/2,5G azaz EDGE adatkapcsolatra, ami csak jóval lassabb adatforgalmat képes lebonyolítani. Persze az is valószínű, hogy ezen autók többsége nem is igazán igényel ennél többet, hiszen a navigációs adatok betöltéséhez nem kell hatalmas sávszélesség Hogyhogy marad a 2G? A kérdés jogos, elsőre furcsának tűnhet, hogy üzemben marad a hazánkban pontosan 20 éve, 2002. április 18-án az egykori Westel által bevezetett technológia, miközben a 2005 augusztusa óta üzemelő 3G kivezetésre kerül. Az ok valószínűleg a visszafelé kompatibilitás, magyarul ahol az újabb hálózatokból nincs elég lefedettség, ott még mindig a 20 éves hálózat biztosítja, hogy legalább telefonálni, vagy SMS-t küldeni tudjunk. A döntésben az is minden bizonnyal közrejátszik, hogy a mobilinternetet használó, alacsony adatforgalmat, de stabil hálózatot igénylő gép-gép kapcsolatok még mindig nagy mértékben, egyes becslések szerint 50%-ban 2G-t használnak. Hazánkban a dolgok jelen állása szerint 2025-2028 előtt nem várható a 2G lekapcsolása, de a világ több országában már meglepték ezt. Japánban már 2011-ben, Kanadában 2018-ban, Svájcban 2021-ben történt ez meg, az USA-ban pedig 2017 óta tart a folyamat, az utolsó szolgáltató idén év végén állítja le a 2G-t. A fejlettebb fedélzeti szolgáltatásokkal rendelkező modellek esetén azonban nem mindegy, hogy támogatja-e az autó a 4G-t, vagy esetleg egyes funkciókról mostantól le kell mondanunk. Ezért megkérdeztük a nagyobb villanyautómárkák hazai képviseleteit, mi a helyzet az általuk forgalmazott járművek esetén. Válaszaikat helyenként kiegészítettük azzal, amit a német vezérképviseletek tavaly küldtek meg a német autóklub, az ADAC hasonló gyűjtésére. BMW A bajor márkánál szinte minden 2017 júliusa után gyártott autó képes a 4G adatkapcsolatra, ez alól két kivétel van, az i8/i8 Roadster, amelynek elektronikája 2018 márciusában került frissítésre, és az i3, amelyik 2018 novemberében kapott új modemet - tájékoztatott minket a hazai képviselet. Emellett, tesszük mi hozzá, lehetnek egyes korábbi modellek, amelyek már jóval hamarabb 4G-re váltottak, így például a német ADAC gyűjtése alapján a 2-es sorozat kabriója már 2014 novemberétől így lett gyártva. A régebbi modelleknél a 2G kapcsolat természetesen megmarad, így a BMW segélyhívás szolgáltatása, a BMW online funkciói, illetve egyéb távoli eléréssel működő szolgáltatások is megmaradnak a 3G lekapcsolása után is, a német autóklub ehhez azonban még azt hozzáteszi, hogy a közlekedési információk, valamint az időjárás előrejelzés betöltése lelassulhat. BMW i4 A német központ ADAC-nak adott válasza alapján azt is tudjuk, hogy a BMW korlátozta azon szolgáltatások elérhetőségét, amelyek a lassú adatkapcsolat miatt nem, vagy csak rossz minőségben, rendkívül lassan működnének. Így a csak 2G/3G képes modelleken már nem elérhető az online térkép frissítés, illetve egyes adatkapcsolatot igénylő szórakoztató funkciók. Rákérdeztünk a Minire is, azonban az elektromos változat csak 2020-ban jelent meg, így azt ez a leállás egyáltalán nem érinti, már 4G modullal készültek. A bajoroknál egyébként nem lehetséges az érintett autók hardverének cseréje, mivel ahhoz az elektronika egyéb részeit is át kellene tervezni, az pedig „sem az ügyfélnek, sem a gyártónak nem lenne kifizetődő” - ezt már nem nekünk, hanem az ADAC-nak válaszolta a német központ. Ford A Ford kínálatából a Focus elektromos változata, valamint a C-Max PHEV lehetnek érintettek, de ezeket nemigen forgalmazták itthon. A Focus BEV-ből 2017-ben eladtak ugyan pár darabot, de a C-Max PHEV soha nem volt a hazai palettán. A jelenleg futó típusok jellemzően 4G képesek, de általában elég a 2G is a kevés adatforgalomra. A Ford Mustang Mach-E hatalmas képernyőjén a Ford Sync 4 rendszere fut, ami 4G adatkapcsolatot használ. Jó hír, hogy akinek mégis van érintett Focus vagy CMAX autója, azoknak a Ford tudja cserélni a régi modemet egy FordPass kompatibilis 4G egységre - érdeklődjenek a szerviznél. A fenti tájékoztatást a hazai képviselettől kaptuk, amit a német központ az ADAC-nak annyival egészített ki, hogy számításaik szerint mindössze 300 darab régi villany Focus lehet még forgalomban a kontinensen. Honda Segélyhívó rendszer 2018-ban jelent meg, az ennél fejlettebb telekommunikációs egység (TCU) pedig 2020-ban, ezek mind 4G képesek - tájékoztatott minket a magyar képviselet. A Honda-e is a neten lóg, de aggodalomra nincs ok, tudja a 4G-t. Hyundai A koreai márka hazai központja szerint nincs 2G/3G modemmel szerelt autójuk, a leállás így őket nem érinti. A népszerű Ioniq Electric ezzel a két képernyővel volt rendelhető. Elvileg nem érinti a 3G leállás. Kia A Niro volt az első adatkapcsolattal szerelt autójuk, és már ez is képes a 4G hálózatok kezelésre - nyugtat meg mindenkit a Kia Motors magyar képviselete. A Kia Connect és UVO szolgáltatások jelenleg is 4G-t használnak, így továbbra is zavartalanul működnek majd. E-Niro, elvileg 4G adatkapcsolattal. Mazda A japán márka képviseletét nem kérdeztük meg, mivel első villanyautójuk friss konstrukció és 4G képes. A német autóklubnak adott válaszuk ezt annyiban egészíti ki, hogy a hagyományos meghajtású autóik sem érintettek Európában. A Mazda MX-30 központi kijelzője. Mercedes-Benz A német márka autói a Vodafone hálózatát használják, és minden jelenleg gyártott modelljük 4G kompatibilis. Egyedül a 2014-2017 között gyártott B250e lehet érintett, mivel ez csak 2G/3G adatkapcsolattal rendelkezik - tájékoztatott minket a magyar leányvállalat. A német autóklubnak adott válasz ezt annyival egészíti ki, hogy 2016-2017 között a legelső generációs HERMES kommunikációs moduljuk még nem tudott 4G hálózatra kapcsolódni, de minden online szolgáltatásuk elérhető 2G-n is. Mercedes-Benz B250e Mitsubishi A japán márka az ADAC kérdésére azt mondta, hogy egyáltalán nem érinti autóikat a 3G leállás, így mi már nem faggattuk őket erről. Nissan A villanyautó pionírnál mindegyik olyan modell, amelyik rendelkezik adatkapcsolattal képes lesz 2G kommunikációval is használni a kínált szolgáltatásokat, de lehetnek egyes példányok, ahol némi lassulást tapasztalhatunk. A hazai képviselet az eligazodást egy táblázattal is segítette: A modellév nem egyezik meg a naptári évvel, aki nem biztos benne, az keresse meg a kocsi papírjaiban, hogy melyik változatot vásárolta. TCU: Telematics Control Unit, azaz az autó kommunikációs egysége. A 2016-os modellévig gyártott Leafek, valamint a korai eNV200-asok soha nem is rendelkeztek 3G, vagy ennél fejlettebb kommunikációs egységgel, így ezen példányok tulajdonosai az ég világon semmit nem fognak észrevenni a leállásból. A 2017-es modellévtől a Leaf, valamint 2018-tól már a dobozos testvére is ismeri a 4G-t, a belsőégésű motoros Navara, Juke, és Qashqai típusok pedig eleve már csak a legfejlettebb AIVC modemmel készültek. Nissan Leaf A kettő között a 2016-os modellévben gyártott Leafek vannak, amelyek 2G/3G modemmel készültek - itt esetleg tapasztalhatnak majd lassulást a tulajdonosok, de a szolgáltatásoknak működniük kell, hiszen a régebbi autókon eddig is 2G-n mentek. PSA (Stellantis) A megannyi márkát és típust lefedő konszern kapcsán mi a Peugeot sajtósát kérdeztük. Ő természetesen, hivatalosan csak a saját márkája kapcsán tudni nyilatkozni. Mivel a Citroën, a DS és az Opel elektromos autói technikailag azonos alapokra épülnek, így mi azt mondjuk, nyugodtan lehet ezekre is érteni a válaszokat. Peugeot e2008 digitális cockpit. A 2019 óta, SOS gombbal gyártott autóik esetében mindegyik rendelkezik 4G modemmel, így ezeket nem érinti a leállás. A vészhívó extraként rendelhető volt már korábban is, de ezekből az autókból elég kevés lehet forgalomban, és 2G-n amúgy is működik a 112 tárcsázása. Ugyanez vonatkozik azokra a régebbi, 10 évnél idősebb autóikra is, amelyekben esetleg beépített mobiltelefon volt. A modern MyPeugeot szolgáltatást kínáló típusaik mindegyike 4G képes. Renault A Renault hazai képviselete arról tájékoztatott minket, hogy autóik Orange SIM kártyával roamingolnak, így amíg egyetlen 3G hálózat is működik náluk ez nem probléma. A német autóklubnak megküldött válasz ezt annyiban egészíti ki, hogy minden szolgáltatásuk elérhető marad 2G-n is, és egyetlen autójuk sem készült csak 3G modemmel. Úgy tudjuk a Zoék jó ideig 2,5G, más néven EDGE adatkapcsolattal rendelkeztek - valószínűleg innen egy közvetlen ugrás volt a 4G modemre. A Mégane Android alapú rendszere biztosan 4G képes. A Zoé viszont elég régóta készül, ott vannak olyan példányok is, amik eleve csak 2G-t tudnak. Tesla A Tesla központi tájékoztatása szerint minden 2015 júliusa után gyártott autójuk 4G képes, így ezeket nem érinti a leállás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nálunk csak a legrégebbi Model S-ek lehetnek gondban, mivel az X, a 3 és az Y forgalmazása kontinensünkön ezután kezdődött. Számításaink szerint 21-22 ezer Model S lehet Európában, amely 2013 júliusa és 2015 augusztusa között érkezett be és beleeshet ebbe a gyártási időablakba. Az eredeti Model S képernyője anno forradalminak számított, de a mögötte lévő számítógép és modem felett eljárt az idő. A vállalat egy globális program keretében biztosítja az érintett autók modemjének cseréjét, és ez az opció idehaza is elérhető. A budapesti szerviz tájékoztatása szerint az érintett autókban mintegy másfél óra kicserélni az alkatrészt, ennek ára pedig 56.600 Ft + ÁFA, azaz bruttó 71.882 forint. Ezekben a kocsikban egyébként mai szemmel nézve elég lassú az eredeti fedélzeti számítógép, így aki esetleg megrendeli ennek a cseréjét is a modernebb MCU 2 egységre, annak a modem upgardet is meg tudják ejteni egy füst alatt. Ilyenkor egyébként ez - a hardver árán felül - csak fél óra extra várakozással jár, mivel a számítógép már amúgy is szét van szedve. Volvo A mobiltelefonos kapcsolattal gyártott Volvók mindegyike tud 2G kapcsolatot használni, de a legtöbb típusuk 4G-vel is rendelkezik. Külföldi magánimportban érkezhettek régebbi S60/V60/XC60-asok amik nem 4G képesek, de ezeknél van lehetőség a mobiltelefonunkat hotspotnak használni, és a netet Wi-Fi-n illetve Bluetooth kapcsolaton megosztani az autóval. A Volvo XC40 kijelzője Android alapú rendszert futtat és 4G adatkapcsolattal rendelkezik. A Volvo Cars app eddig is inkább csak korlátozottan működöt 3G-n, mivel a legtöbb mobiltelefon a lassú adatkommunikáció miatt hibaüzenettel (time out) nyugtázta a sikertelen kommunikációt, azonban ez nem az autók, hanem az okostelefonok oldalán jelentkező hiba. VW csoport A Porsche Hungária válasza sajnos nem érkezett meg szerkesztőségünkbe, ezért csak azt tudjuk megosztani, amit a német autóklubnak írtak egy éve. Az ADAC-nak az Audi és a Seat válaszoltak, de nyilván az információ igaz az összes MEB platformos autóra. A két márka sajtosai egybehangzóan azt mondták, hogy a 3G leállítása után autóik automatikusan átváltanak 2G-re, illetve természetesen a segélyhívó is működik tovább. Azokon a kocsikon, amelyekben nincs 4G modem viszont ezután már nem lesznek elérhetőek a „Connect” szolgáltatások. A cég weboldala alapján itt mi a We Connect, Car-Net, valamint We Upgrade szolgáltatásokra tudunk csak gondolni. A cég azt nem osztotta meg, hogy ez pontosan mely modelleket takar, de azt gondolnánk az MEB platform autói (Audi Q4, Audi Q5, Cupra Born, Škoda Enyaq, VW ID család), valamint a tisztán elektromos Audi e-tronok elég frissek ahhoz, hogy biztonságban legyenek, de kíváncsiak lettünk volna, mi a helyzet az e-UP!-pal és a Škoda Citigóval. Ha a márkaképviselet jelentkezik, frissítjük a cikket. A Porsche az ADAC kérdésére azt válaszolta, hogy egyetlen olyan autójuk sincs, amely csak 3G modemmel készült volna, és a leállás nem érinti egyik szolgáltatásukat sem. Zárszó A fenti összefoglaló alapján úgy tűnhet, igazából nincs is itt semmi látnivaló - és valóban, azért attól senkinek nem kell tartania, hogy az autója méregdrága papírnehezékké válik a 3G lekapcsolása miatt. Mégis, érdemes óvatosan kezelni a márkaképviseletek optimizmusát. Az, hogy „nincs olyan autónk ami kizárólag 3G modemmel rendelkezik”, nem feltétlen azt jelenti, hogy minden autó 4G-t tud, valószínű, hogy számos modell 2G-re kényszerül majd visszaváltani, hiszen „tisztán 3G” modemeket nemigen gyártott senki, ezek általában vagy 2G/3G, vagy 2G/3G/4G eszközök lehettek. Ugyanígy a „minden szolgáltatásunk működni fog 2G-n is” sem feltétlen azt jelenti, hogy ezeket élvezet is lesz használni. Bár sok esetben rendkívül szerény adatforgalomról lehet szó, azok az appok, amelyek esetleg már sima 3G kapcsolat esetén is időtúllépéses hibaüzenettel elszálltak, nem fogják értékelni, ha milliszekundumok helyett hosszú másodpercekig kell majd az autó válaszára várniuk. Dicséret a Fordnak és a Teslának, hogy ugyan pénzért, de kínálnak hardvercsere lehetőséget. Utóbbi gyártónál azt is tudjuk ez mennyibe kerül, és ismerve autóik prémium árazását, kellemes csalódás a korrekt összeg. Mi azt javasolnánk minden érintett tulajdonosnak, éljen a lehetőséggel és cseréltesse ki a modemet egy újabbra, gyorsabbra. Így még az autója is többet fog érni a használt piacon. A többieknél viszont valószínűleg ott kell keresni az igazi magyarázatot, amit - legalábbis a német autóklubnak - a BMW központ is pedzegetett, miszerint ez az alkatrész nem cserélhető egyszerűen, így olyan sokba kerülne a művelet, annyi minden mást is át kellene hozzá tervezni, hogy se a fogyasztónak, se a gyártónak nem érné meg. Egyszerűbben mondva, a régebbi autók tervezésénél nem volt szempont a modem majdani frissítése. Kíváncsian várjuk olvasóink tapasztalatait pár hónap múlva, és reméljük, hogy túl sok kényelmi funkció elvesztésével valóban nem jár majd az átállás. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!