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 Sokszor halljuk ismerősöktől, baráti körből, hogy milyen jó lenne napelemeket tenni a villanyautók tetejére, hogy annak segítségével örökké teljesen zéró kibocsátással lehessen közlekedni. Még olyan autógyártó is akad, amelyiknél extraként rendelhető a tetőbe integrált PV panel egyes típusokhoz. Azonban a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy ez legfeljebb hozzájárulni tud a fedélzeti elektronika működtetéséhez, az autó hajtásához azonban nagyságrendet kellene ugrani a megtermelt energia mennyiségében. Egy személyautó szabad felülete egyszerűen túl kicsi ehhez, ráadásul a napelemek extra súlya negatívan befolyásolhatja a fogyasztást. De ez nem azt jelenti, hogy a kerekeken guruló napelemes energiatermelésnek sehol nincs jövője. Több mint zöld marketing A Sono Motors egy német startup, amely járművekbe integrált napelemek fejlesztésével foglalkozik. Céljuk, hogy ezek az eszközök olyan könnyűek és hatékonyak legyenek, hogy érezhetően hozzájáruljanak a villanyautók hatótávjának növeléséhez. Bár természetesen sok sikert kívánunk nekik, a személyautók kapcsán a fent említett okokból szkeptikusak vagyunk. Egy most bejelentett új projektjük ellenben rendkívül ígéretesnek hangzik. A Sono már eddig is foglalkozott buszok és teherautók napelemes kiegészítésével, azonban most a CHEREAU nevű francia trélergyártóval közösen azt tervezik, hogy fagyasztott árut szállító hűtőkamionokhoz gyártanak majd olyan vontatmányt, amelynek energiaigényét nagyrészt az arra telepített napelemek termelik meg. A számítások szerint a 9,8 kW csúcsteljesítményű integrált napelemes rendszer elméletileg akár évi 8475 liter üzemanyagot is megspórolhat, de ennél reálisabban számolva, átlagos körülmények között 3416 liter gázolajjal fogyhat miatta kevesebb kamiononként. Mellékesen ez 9 tonnával csökkenti a tehergépjármű éves lokális CO2-kibocsátását. Ehhez a teljesítményhez közel 60 négyzetméternyi napelemet integrálnak majd a jármű dobozának tetejébe és oldalába. A prototípust az őszi IAA-an, a szeptember végén megrendezendő hannoveri autókiállításon fogják bemutatni, majd hét hónapon át tartó franciaországi teszt következik, hogy validálják a fenti számításokat. Ha igaznak bizonyulnak az adatok, akkor akár 80%-os energiamegtakarítás is elérhető lesz a hagyományos kamionokkal szemben, ahol a dízelmotor termeli meg a hűtéshez szükséges energiát is. A megoldás természetesen elektromos kamionoknál is működhet, így a jármű aksijainak kapacitásából több jut a hatótávra. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!