PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 23. kedd

Ismét a Stellantis gyártja majd a Toyota egy európai modelljét

elektromos autó

Bár normál esetben versenytársak, a nagy autógyártóknál mégis megszokott a közös gyártás, ha egy-egy speciális, kis darabszámú járműkategóriáról van szó.

A Stellantis és a Toyota már eddig is összedolgoztak a kishaszongépjárművek (LCV) kategóriájában és ezt 2024-től egy új modellre terjesztik ki.

Egyedül nem (jól) megy

A népszerűbb autó típusokból sokszázezres, akár milliós darabszámot is eladhat egy gyártó a világon, azonban vannak fontos, de kisebb volumenű kategóriák, mit például a furgonok, kisteherautók, amelyeknél csak tízezrekről beszélünk. Így ezeknél a modelleknél logikus a cégcsoporton belüli, vagy akár azon kívüli együttműködés.

A Stellantis már eddig is segített a Toyotának abban, hogy olyan szegmensben lehessen jelen Európában, ahol egyedül nem éri meg járművet gyártani. A mostani a harmadik modell, amit ők gyártanak majd a Toyota Motor Europe-nak, merthogy itt nem csak arról van szó, hogy megosztanak egy platformot, hanem a járművek konkrétan a Stellantis üzemeiben készülnek majd.

A két cég európai együttműködése 2012-ben kezdődött, ekkor jelent meg a Toyota kínálatában a ProAce, amely tulajdonképpen a Citroën Jumpy / Peugeot Expert / Opel Vivaro / Fiat Scudo testvérmodellje. Ezek mind a Stellantis francia, Hordain városában található üzemében készülnek, és csak pár márka-arculati elemben különböznek egymástól, ahogy az az alábbi képen is jól látszik.

Szintén hasonló együttműködés szülte a Toyota 2019 óta kapható ProAce City modelljét, ami egy átlogózott Citroën Berlingo/ Peugeot Partner / Opel Combo, és a Stellantis spanyolországi gyárában, Vigóban kerül le a futószalagról.

Nagy test

A mostani bejelentés az LCV kategória kompakt és középső méretű modelljei után a legnagyobb méretű versenytársakat veszi célba. 2024 közepén kerül majd gyártásba az újdonság, mégpedig két helyszínen, a lengyel Gliwicében, és az olasz Atessában. Ez lesz a Toyota első európai modellje ebben a szegmensben, és a partnernek hála készül majd belőle hibrid és elektromos változat is.

A típusról jelenleg ennyit lehet tudni, de a gyártási helyszínek és a méretkategória alapján egyértelműen a Fiat Ducato és ikertestvérei, a Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano utódmodelljéről van szó – ezek pont ebben a két üzemben készülnek az európai piacra. Ebben a szegmensben ugyan nem olyan gyors a modellváltás, mint a személyautóknál, de egyértelmű, hogy erre a modellcsaládra már ráfér a frissítés. A harmadik generáció 16 éve, 2006-ban lépett piacra, de Európában a kocsik kaptak egy faceliftet 2014-ben. Ennek keretében az optikai frissítésen túl okosabb vezetéstámogató és vészhelyzeti asszisztensek kerültek beépítésre, valamint tavaly óta elérhetőek a tisztán elektromos változatok is.

A fentiek alapján azonban úgy tűnik, hogy 2024 közepén teljesen új modellcsalád érkezik, és ebből kap most már a Toyota is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.