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
auto
2024. 04. 20. szombat

Ha a villanyautók terjedésének elősegítéséről van szó, a pénz az első dolog, ami az ember eszébe jut. Drágák az autók, ezért szükséges az állami támogatás. Nincs elég töltő, ezért jó lenne ha nagy cégek minél előbb milliókat lapátolnának bele annak kiépítésébe. Pénz, pénz, pénz.

Az elektromos meghajtású járművek elterjedésének segítése a világ minden táján dollár milliókat, sőt milliárdokat felemésztő folyamat, amit az eredmény társadalmi hasznossága miatt nem szabad megspórolni. A nagy igyekezetben azonban könnyű elsiklani azon egyszerű problémák felett, amelyek megoldása egy fillérbe sem kerül, mégis akár többet lendíthetnek a közös ügyön, mint egy-egy költségesebb támogatási program.

Zöld rendszám – a legjobb példa

Példaként érdemes megemlíteni a zöld rendszám 2016-os magyarországi bevezetését, aminek eredményeként a villanyautók ma már önmagukat reklámozzák. A forgalomból látványosan kilógó autók már olyanokban is érdeklődést keltenek, akik egyébként nem is igazán tudnak erről az új meghajtási formáról. A rendszert azóta átvették az Egyesült Királyságban, Lengyelországban, Szlovákiában, és némi módosítással más országokban is.

Fotó: Innovációs és Technológiai Minisztérium Facebook oldala

Van azonban számos olyan bosszantó apró probléma, ami nem meghozza, hanem inkább elveszi az emberek kedvét a váltástól, aki pedig villanyautós, annak minden különösebb jó ok nélkül megkeseríti az autója használatát.

Kiszámítható stratégia a közlekedés elektromosítására

A világ számos országában és nagyvárosában meghatározásra került, hogy mi az a dátum, ami után már nem lehet belsőégésű motorral szerelt autót forgalomba hozni, és sok helyen azt is meghatározták már, hogy a jelenleg érvényben lévő kedvezményeket várhatóan meddig élvezhetik a kevésbé szennyező járművet magasabb áron megvásárló autósok.

Mivel a személyautó vásárlása egy sok millió forintos és sok évre szóló döntés, szükséges lenne, hogy aki ma

  • új, vagy használt belsőégésű motoros járművet vesz, tisztában legyen vele, annak környezetvédelmi besorolásától függően azt meddig használhatja, meddig hajthat be vele a nagyvárosokba,
  • új, vagy használt plug-in hibrid (PHEV) gépjárművet vesz, meddig élvezheti a zöld rendszám előnyeit,
  • új, vagy használt zöld rendszámos járművet vesz, meddig élhet a különböző adó és illeték kedvezményekkel

A fentieket fontos lenne objektív, mindenki számára elérhető mérőszámokhoz, így például az elektromos autók újautó eladásokban mutatkozó részesdéséhez, vagy a teljes magyar járműflotta arányában kifejezett mennyiségéhez kötni.

Átláthatóság a parkolási kedvezmények rendszerében

Az elektromos autók terjedése kapcsán a zöld rendszám legfontosabb előnye a számos településen biztosított ingyenes parkolás lehetősége. Ez arra ösztönzi a tulajdonosokat, hogy ha tehetik, a belvárosokba inkább tisztább üzemű autóval járjanak dolgozni, a települések pedig csökkenő zajterhelést és tisztább levegőt kapnak cserébe.

A fizetős parkolás kérdése azonban önkormányzati hatáskör, így hazánkban potenciálisan 3200 külön szabályozás lehetséges a témában. A helyzetet nehezíti, hogy jelenlegi sem a parokolózónát jelző táblákon, sem a parkolóautomatákon, sem az ezeket kiváltó mobil applikációkban nem jelzi semmi, hogy az adott helyszínen a zöld rendszámos autóval kell-e fizetni, vagy sem. Az állampolgárra van bízva, hogy ismerje Magyarország településeinek helyi parkolási rendeleteit.

Egyes esetekben arra is láttunk már példát, hogy bizonyos települések a zöld rendszámos autókon belül megkülönböztetik a tisztán elektromos (BEV), valamint a tölthető hibrid (PHEV) járműveket, amit azok 1% körüli hazai aránya még messze nem indokol. Ráadásul arra is akad példa, hogy egyazon településen belül zónánként eltérő legyen a szabályozás.

Sokat javítana a helyzeten, ha a fizető parkolást jelző táblákon és a fizető automatákon, illetve a parkolójegy megvásárlását lehetővé tevő applikációkban kötelezően fel kellene tüntetni az adott zónában a zöld rendszámos autókra érvényes kedvezményeket. Az átláthatóságot az is jelentősen javítaná, ha a zöld rendszámhoz kapcsolódó kedvezmények bevezetését és megszüntetését az önkormányzatok egy központi adatbázisba le tudnák jelenteni, így pontosabbak lehetnének az olyan gyűjtések is, mint a Villanyautosok.hu idevágó információs oldala:
https://villanyautosok.hu/zold-rendszam/mely-varosokban-lehet-zold-rendszammal-ingyen-parkolni/

KRESZ szabályok a töltőhelyek jelölésére és használatára

Az elektromos autók töltőhelyeinek jelölése jelenleg sokrétű és messze nem egységes. A sokfajta felfestés mellett eltérőek az ilyen parkolóhelyeknél használt táblák is. Az autópályákon a hagyományos autók számára fontos benzinkutak már messziről láthatóak, de az előjelző táblák arról is tájékoztatnak, hogy milyen messze van a következő üzemanyagtöltő állomás. Az elektromos autó töltőket azonban – néhány kivételtől eltekintve – sehol nem jelzi semmi, pedig a ritkaságuk miatt még fontosabb lenne ezek pontos helyét minél előbb látni.

Fontos lenne az egységes töltő előjelző tábla is az autópályákon – ez is csak Photoshop.

A KRESZ-ben szabályozott parhuzamos parkolás elve azt is kimondja, hogy csak a menetiránynak megfelelően állhat meg az autós, forgalommal szemben tilos parkolni még kijelölt parkolóhelyen is. Csakhogy ahol városi AC töltő van a járda szélén, ott ez sokszor nem a villanyautós döntése, hiszen ha autóján a töltőcsatlakozó a kocsi bal oldalán van, a töltőkábel nem fog elérni az oszlopig, így kénytelen szabálytalanul parkolni, miközben szabályosan tölt. Olyan ez, mintha egy benzinkútnál csak azok tankolhatnának szabályosan, akinek jobboldalt van a tanksapkájuk. A szabályoknak megengedőbbnek kellene lenniük az ilyen kivételes eseteknél.

Vissza-visszatérő probléma a töltőhelyek nem rendeltetésszerű foglalása is, amit egyaránt megvalósíthat (már) nem töltő villanyautós, illetve külső forrásból nem tölthető autót használó is. Sajnos a szabályozás ezeknél a töltőknél sokszor nem egyértelmű, és a szankcionálás módja sincs lefektetve.

Milyen alapon várjuk el az autósoktól, hogy tudják, hogy mi mit jelent?

A következő években ezrével fognak elektromos autó töltőt telepíteni a szolgáltatók, ezért célszerű lenne még a következő nagy hullám előtt egységesíteni a töltőhelyeket jelölő felfestéseket és táblákat, illetve közutak mentén hagyományos benzinkutak esetén megszokott előjelző táblákhoz hasonló töltőjelöléseket is. Az infrastruktúra használhatóságát jelentősen javítaná, ha a töltőhelyek a mozgássérültek számára fenntartott parkolóhelyekhez hasonló jogszabályi védelmet kapnának.

Forgalmi engedély adattartalmának felülvizsgálata

A forgalmi engedélyek adattartalma a hagyományos autókra lett szabva, így szerepelnek benne olyan adatok, amelyek az elektromos autóknál nem relevánsak (pl. hengerűrtartalom), és hiányoznak belőle olyanok, amelyekre nagy szükség lenne a villanyautó megfelelő azonosításához.

Gyakran előfordul, hogy egy típus többféle akkumérettel is piacra kerül, de egy adott példány esetén sem az autóban, sem pedig a forgalmi engedélyben nem jelöli semmi ennek a fontos és drága részegységnek a kapacitását. Már most látszik, hogy a használtautó piacon mekkora lehetőséget teremt ez az ügyeskedésre. A laikus autóvásárlókat könnyű megvezetni és akár milliókkal megkárosítani. Ugyanez igaz a töltési képesség jellemzőire is, amik akár sok százezres különbséget is jelenthetnek az autók között.

Új adatokra van szükség a forgalmiban.

Javítaná az átláthatóságot és csökkentené a csalás veszélyét, ha a gépjármű nyilvántartás és a forgalmi engedély új, az elektromos autókhoz igazodó mezőkkel bővülne. Ezen felül időszerű lenne, hogy a papír alapú dokumentumot egy digitális forgalmi engedély váltsa fel az Európai Unióban, amelyre hazánk akár javaslatot is tehetne.

Otthoni töltés és elszámolás lehetőségének megteremtése

Az elektromos autók akkor tudnak elterjedni, ha azokat akkor lehet tölteni, amikor egyébként is parkolnak. A társasházban élők többsége jelenleg a saját parkolójában vagy kocsibeállójában nem tudja tölteni az autóját, mert a lakóközösség megakadályozhatja a szakszerű áramellátás kiépítését. De a céges autók otthoni töltésének elszámolására sem ismer megfelelő megoldást az adórendszerünk, ami miatt sok cégnél halogatják az elektromos autóra való átállást. Pedig sok munkakörben a munkaeszközként használt autó töltése kényelmesen csak a munkavállaló lakhelyén oldható meg.

Jelentősen javítaná az adózási fegyelmet, ha a munkavállaló otthoni töltésének költségei egyszerűen és szabályosan elszámolhatóak lennének anélkül, hogy ehhez trükközni kellene vagy sok százezer forintos fejlesztésre lenne szükség a munkavállaló ingatlanán. Ugyanígy sokak számára tenné elérhetővé az elektromobilitást, ha a társasházi közösségek nem akadályozhatnák meg a szakszerű töltési pont kialakítását.

A  Villanyautosok.hu szerkesztősége a fenti problémás kérdéseket, illetve megoldásuk lehetséges irányát is előadta a május végén a ZalaZone-on tartott GREENTECH konferencián, és reméljük, hogy partnerre találunk a helyzet javításában.

Villanyautósok