PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Készül a 9000 tonnás szörnyeteg a Teslának

elektromos autó

Azt már régóta tudjuk, hogy a Tesla Cybertruck a gyártó eddigi autóihoz képest új technológiával fog készülni, ugyanis a karosszéria elemei hidegen hengerelt rozsdamentes acélból lesznek, amelyekre festék sem kerül. A kocsi vázát viszont a már megismert prés-öntő technikával fogják gyártani – csakhogy ehhez nagyobb és erősebb gép kell, mint amit eddig használtak.

Készül az első óriásgép

A Model Y első és hátsó vázszerkezetét 6000 tonnás erőt kifejtő prés-öntő gépek állítják elő, most már Austinban és Berlinben is. A megoldást – úgy néz ki – egyre többen veszik át, hiszen gyorsabbá, egyszerűbbé és olcsóbbá teszi a gyártást, miközben az elkészült elem könnyebb és erősebb, mintha 70 külön darabból hegesztenék össze, ahogy ezt a Model 3 hátuljánál teszik. Korábban már hallottunk kínai gyártókról, amelyek hasonló technológiára váltottak, most a Volvo tervezi meglépni ugyanezt, a VW pedig nemrég mutatta be következő generációs platformja első présöntvény darabját.

Hatalmas beruházásokkal áll át villanyautókra a Volvo

Ezeket a gépeket az olasz Idra szállította a Teslának, és várható volt, hogy a Cybertruckhoz szükséges 9000 tonnás berendezést is ők gyártják majd – azonban ezek nem a polcról levehető berendezések, hanem a megrendelőnek fejlesztették ki őket. A vállalat hamarosan egy nyílt napot tart a gyárában, ahol meg lehet tekinteni a masinákat, most pedig egy rövid videóval csináltak kedvet ehhez.

Bár ebben a videóban nem említik a Teslát, és hivatalosan nem erősítette meg az Idra, hogy nekik készülne a berendezés, a videón látható gép elemei fehér-piros színekre vannak festve, ami az autógyártó üzemeinek belső színvilága, a neve pedig Giga Press 9000t, ami szintén árulkodó jel. Hogy ne kelljen sokat találgatni, nem sokkal később Elon Musk reagált a videóra Twitteren.

A Cybertruck gyártásának megkezdését eredetileg 2021 végére ígérte a cég, de ezt végül elhalasztották. A pandémia okozta alkatrészhiány, valamint az évi 50% felett növekvő Model 3/Y gyártás feneketlen akkumulátoréhsége miatt a vállalat úgy gondolta, hogy nem ez a megfelelő időpont egy újabb típus bevezetésére – legalábbis ez a hivatalos verzió. Valószínű ugyanakkor, hogy a döntésben szerepet játszhatott, hogy az austini gyár – ahol ez a modell is készül majd – csak nemrég lett kész, illetve a kocsihoz szükséges 4680-as akkucellák gyártásának felfuttatása is tovább tartott a tervezettnél.

Mostanra viszont minden összeállni látszik, a legújabb Giga Press leszállításával pedig megkezdődhet majd a próbagyártás előkészítése is. A sorozatgyártást jelenleg 2023 elejére ígérik.

Mérföldkőhöz érkezett a VW következő generációs villanyautója

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.