PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 25. szombat

Újabb Tesla-botrány: be kell járni dolgozni!

egyéb
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

Elon Muskról tudjuk, hogy munkamániás, és bár mostanra már hét gyermek édesapja, a róla szóló anekdoták és életrajzok alapján munkatempója legtöbbünk számára vállalhatatlan lenne. A pandémia azonban nagyon sok céget rákényszerített arra, hogy irodai munkatársai részben, vagy teljesen otthonról dolgozzanak, most pedig, hogy visszaszorulni látszik a kórság, nem mindenki tér vissza a régi kerékvágásba, van ahol a kiterjesztett home office lett az új norma.

Na a Tesla nem az a munkahely.

Nem szépen kéri

Musk most május utolsó napján egy körlevélben tudatta a vállalat menedzsmentjével, hogy elvárja, mindenki ismét az irodában dolgozzon, mégpedig legalább heti 40 órát, máskülönben távoznia kell a cégtől. Mint a kiszivárgott e-mailben fogalmazott, ez kevesebb, mint amit a gyári munkásoktól várnak el. Azt is világossá tette, hogy nem lehet egy másik államból alibizni, valami helyi Tesla szalont irodának kinevezni, szóval ha valaki mondjuk a fremonti gyárban HR-es, akkor ott a helye. A kevés kivétel lehetőségét fenntartja a cég vezetője, de mint mondja, ezeket ő személyesen fogja jóváhagyni.

Nem sokkal később kikerült egy másik e-mail is, amit már nem a vezetőségnek, hanem minden alkalmazottnak küldtek ki.

Elon: Everyone at Tesla is required to spend a minimum of 40 hours in the office per week.
by inteslamotors

Ez lényegi üzenetében megegyezik az előzővel, Musk annyit tett még hozzá, hogy minél magasabb beosztásban van valaki a cégnél, annál inkább elvárás, hogy látható legyen a kollégái számára. Mint utal rá, ő is azért aludt a gyárban, dolgozott a munkások mellett, hogy azok lássák, ő is belead mindent. A végén még egyet odaszúrt a nagy tech cégeknek – egyesek szerint közvetlenül az Apple-nek is -, amikor azt mondta, hogy bár tudja vannak olyan cégek, amelyek nem követelik meg, hogy az irodai munkások bejárjanak, de ők már egy jó ideje nem is tettek le újabb korszakalkotó terméket az asztalra – márpedig a Teslának ez a célja.

Polarizáló

Ahogy minden Musk kijelentés, ez is erősen megosztotta a reakciókat a közösségi médiában. Vannak akik szerint Musk gyárban alvása csak show, ez a legújabb húzás pedig újabb bizonyíték, hogy ő egy modernkori rabszolgahajcsár. A spektrum másik vége azok csoportja, akik minden témában, már a vádak ismerete előtt a golyók elé vetik magukat a szeretett vezető védelmében.

Én a pandémia közben hagytam ott előző munkahelyemet, ahol 12 évig dolgoztam, ebből az utolsó 8 évben különböző vezető beosztásokban, 10-40 ember főnökeként. Személyes tapasztalatom alapján az a véleményem, hogy nincs egységes jó válasz a WFH – working from home, azaz otthoni munkavégzés – dilemmára.

Van akinek nem opcionális, hogy bejár-e dolgozni.

A munkavállaló iránti bizalom csak egy faktor – ha valaki nem dolgozik, az előbb utóbb úgyis kiderül, ha meg elvégzi a munkát, engem legalábbis nem érdekelt, hogyan osztotta be az idejét. Voltak azonban olyan munkatársaim is, akik a pandémia alatt már alig várták, hogy végre be lehessen menni újra az irodába, mivel óvodás és kisiskolás korú gyermekeiket nekik kellett munka mellett nap közben lefoglalni, oktatni, de ha épp nem volt ilyen feladat az még rosszabb volt, mivel a gyerkőcök nehezen fogadták, hogy anyu otthon van de nem akar velük foglalkozni és mindig telefonál. Mások viszont amúgy is önállóan dolgoztak, egyéni feladatokkal voltak megbízva, otthon, egyedül a csendben még sokkal hatékonyabbak is voltak.

A másik fontos tényező a munka jellege. Kreatív, csapatmunkát kívánó feladatokat is lehet Skype-on megoldani, de ha mindenki egy helyen van, az egész sokkal hatékonyabb: az egymás ötleteire épülő problémamegoldás ezerszer jobban megy. Ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy ha a munkavállalók nem találkoznak személyesen egymással, akkor elvész a személyes kontaktus, nincs igazi közösség, bajtársiasság, csapatszellem – még a főnit sem lehet rendesen együtt utálni a kávé mellett.

A témáról valószínűleg nagyon sok, borítékolhatóan egymásnak részben ellentmondó kutatás fog készülni, és megannyi cégnek más-más válasza lesz rá. Hogy valaha visszaállunk-e teljesen a pandémia előtti világba, az egy jó kérdés, de Musk biztosan nem szerzett magának barátokat a sarkos, rideg stílusban megfogalmazott e-maillel. Lehet azt mondani, hogy akinek nem tetszik, dolgozzon máshol, de tudnak olyan szakemberek távozni egy vállalattól, akiknek hiányát komolyan megérzik a projektek és fejlesztések.

Ezzel együtt a reakciók láttán támad olyan ironizáló gondolata is az embernek, hogy micsoda botrány, hogy egy vállalat vezetője megköveteli, hogy bejárjanak a munkahelyükre dolgozni az emberek.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.