PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Jön a második menet, újra terítéken Biden villanyautós terve

elektromos autó

Az Egyesült Államok meglehetősen el van maradva Európától és Kínától az elektromos autók terjedése terén, ami különösen ironikus, tekintve hogy a világ legnagyobb villanyautó-gyártója amerikai.

Biden elnök törvényjavaslata, amely többek között az elektromos autók vásárlási támogatását emelte volna meg jelentősen, tavaly decemberben elbukott, de most van rá remény, hogy módosítva újraéledhet.

Fontos változások

Joe Biden már a választási kampányában is arról beszélt, hogy növelni kellene az elektromos autók vásárlásának támogatását az USA-ban, és ezzel kapcsolatban volt a stábjának pár olyan ötlete, amivel sokan még a politika túloldaláról is egyetértettek, ugyanakkor akadt egy olyan kitétel is, ami még többeknél verte ki a biztosítékot – ráadásul ez utóbbi szinte biztosan az elnöktől jött.

A változtatás egyik fontos pontja lett volna, hogy nem adókedvezményről lenne szó, hanem egy olyan támogatásról, amelyet közvetlenül a kasszánál levonnak az árból és mindenkit megillet. Ez elsősorban azoknak lett volna lényeges, akik nem fizetnek annyi adót, hogy a jelenlegi rendszerben a teljes támogatást igénybe vehessék. Másik fontos különbség a mostani szisztémával szemben a gyártónkénti 200 ezres darabszám eltörlése, ami jelenleg kizárja a GM-et és a Teslát a rendszerből. Ehelyett öt évre előre lefektették volna a szabályokat, limit nélkül. Változtak volna az összegek is, de összességében nőtt volna a támogatás, ami bizonyos esetekben 12 ezer dollár fölé kúszott volna.

Ez utóbbi pontot érte a legtöbb kritika, nem pusztán az összeg, hanem annak feltételei miatt, újabb 4500 dollár ugyanis csak akkor járt volna, ha az autót olyan gyárban készítik, ahol van szakszervezet is. Bár legtöbben ilyenkor a Teslára gondolnak, mint a kitétel kárvallottja, de több más autógyártó – és ami ennél is fontosabb volt, befolyásos állam – érintett lett volna ebben. Ez nem tetszett azoknak a szenátoroknak, akik olyan államot képviseltek, ahol ilyen, szakszervezet nélküli gyárak vannak.

Persze a konkrét kritikák mellett valószínű, hogy a tervezet tavalyi bukásában döntő szerepe volt annak a politikai játszmának, amely Biden és párttársa, Joe Manchin szenátor között zajlott. Manchin szenátor Nyugat-Virginiát képviseli, ami egy mindössze 1,8 millió lakosú állam, amelynek területe hazánkénak kétharmada. Tisztesség ne essék szólván, de nem Nyugat-Virginia körül forog az amerikai politika, vagy gazdaság, a szenátor azonban az állam jelentőségén túlmenő politikai szerephez jutott azzal, hogy befolyásos támogatói és jó politikai kapcsolatai vannak, így sokszor rajta áll, vagy bukik egy döntés.

A törvényjavaslat bukásról, és annak hátteréről itt írtunk bővebben:

Elbukott Biden villanyautós csomagja

Kompromisszum?

Most azonban úgy néz ki, hogy újra tárgyalások folynak a tervezetről és Manchin hajlik a kompromisszumra. A Bloomberg értesülései szerint a szenátor elérte fő célját, és Biden csapata kivette a törvényjavaslatból a szakszervezeti gyártásért járó 4500 dolláros tételt, illetve egyelőre nincs nyoma az 500 dolláros amerikai készítésű akkumulátor bónusznak sem. Ez azt jelenti, hogy maradna a jelenlegi 7500 dolláros összeg.

A szenátor viszont azt nyilatkozta a hírportálnak, hogy nem tetszik neki a jelenlegi rendszerben, hogy míg amerikai vállalkozások már kiestek a támogatható körből, addig külföldi tulajdonú autógyárak jogosultak arra. (Ezen a ponton azért megjegyeznénk, hogy a támogatást nem közvetlenül a gyártók, hanem a vásárló kapja, de nyilván a fogyasztói árban megjelenik, ha a vállalat tudja, hogy az állam úgyis állja az árcédula egy részét). Így elképzelhető, hogy eltörlik a 200 ezres limitet is, azonban állítólag Manchin az autók árkategóriáinak határaival és a jogosultak tág körével sem elégedett.

Van Machinnak azonban egy olyan követelése is, ami arra enged következtetni, hogy lehet mégsem a zöld szíve mozgatja a szenátort. Azt mondja ugyanis, hogy a villanyautók iránt már most is elég nagy a kereslet, szerinte a hidrogénnel hajtott kocsikat kellene támogatni. Jelenleg azonban egy japán és egy koreai vállalat kisszériás, hazájukban államilag dotált projektjein kívül senki nem gyárt és nagyon nem is tervez ilyet – bár a BMW esetén sosem lehet tudni -, tehát ez szintén nem az amerikai cégeket favorizálná, arra viszont alkalmas, hogy tovább blokkolja a villanyautós támogatás kérdését.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.