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
auto

Ez a Tesla kamionjának új megatöltője

elektromos autó
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

A Tesla Semi előszériás gyártásának kiemelt partnere a Frito Lay, azaz a Pepsi chipses leányvállalata, amelynek egy kaliforniai telephelye kapja meg az első nyergesvontatókat. Az itt telepített nagy teljesítményű töltőkről távoli képeket már láttunk, de most a Teslarati exkluzív képeket kapott magáról a töltőfejről, így elkészültek az első fotók a csatlakozóról is.

Nem MCS

A vállalat kamionjaihoz tervezett Megacharger egyelőre találgatások tárgya, hiszen sokat nem tudni róla. A pontos töltési teljesítmény sem ismert, mindössze csak a neve utal arra, hogy 1 MW feletti lesz a csúcsteljesítmény. Ez önmagában még nem olyan nagy szó, hiszen az új MCS szabvány is 3,75 MW-ig megy fel – de erre majd még visszatérünk.

A töltőről azt eddig is tudtuk, hogy az autókhoz tervezett V3-as Superchargerekhez hasonlóan ez is folyadékhűtéses kábelt kap majd és elméletileg fél óra alatt több mint 600 km hatótáv visszatöltésére lesz alkalmas. A Teslaratihoz eljuttatott felvételek most megmutatják a kábelt és a töltőcsatlakozót is.

A töltőfej elsőre valamivel nagyobbnak tűnik, mint a Tesla személyautóihoz használt Superchargereké, ráadásul a csatlakozó maga teljesen új kiosztású. A fej alján lévő három kerek pin, csatlakozási pont, valószínűleg ugyanazt a célt szolgálja, mint a vállalat személyautóinak észak-amerikai változatain: a középső a föld, a két szélső pedig az adatkommunikációért felelős. A töltőfej felső részén azonban a szokásos két nagy kerek csatlakozó helyett két hosszúkás elrendezésű van, amelyekben 5-5 kontaktpont található – ezek viszik át a megawatt feletti teljesítményt.

A fenti összehasonlításon az új Megacharger szabvány, illetve a Tesla korábbi európai, Type 2 alapú (balra) és észak-amerikai saját tervezésű (jobbra) töltőfeje látható. De van itt egy még érdekesebb összevetés is, alább a Megachargert az új CharIN szabvánnyal, az MCS-sel mutatjuk együtt:

Nyilvánvaló, hogy a két megoldás nem kompatibilis, ami azért furcsa, mert a Tesla is a CharIN tagja, így részük van az új MCS kamiontöltők megtervezésében, sőt még odáig is elmennénk, hogy látszik ezen az amerikai autógyártó keze nyoma, a saját, egyedi észak-amerikai töltőjük genetikája. De akkor miért nem ezt kapta a Tesla Semi?

Nos, erre legalább két magyarázat lehetséges. Az egyik, hogy a Semi jelenleg egy előszériás gyártmány, amit egy-két nagy amerikai ügyfél kap csak meg, és még az is lehet, hogy az MCS még nem is volt véglegesítve, amikor ezeket gyártották. Simán elképzelhető, hogy a sorozatgyártás kezdetével a Tesla kamionok is átállnak majd az új szabványra, a Pepsinél meg lecserélik annak a pár töltőnek a fejét és az első néhány kamion csatlakozóját. De legalább ennyire reális forgatókönyv az is, hogy a Tesla Amerikában a kamionokkal is különutas lesz, és majd esetleg csak Európában adja be a derekát a közös szabványnak.

Így néz ki a 3 megawattos töltőszörnyeteg csatlakozója

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.