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
auto

10 éves a villanyautó, ami forradalmat csinált

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

2012. június 23-án gördült ki egy piros szőnyegre a kaliforniai Fremontban az első Tesla Model S 85 Signature Edition. Ez nem az első villanyautó, de még csak nem is az első sorozatgyártású elektromos kocsi volt a világ történetében.

Mégis, valószínűleg az egyik legfontosabb.

Signature

Egy 5+2 személyes nagy, vonzó szedán, 416 lóerővel, 4,4-es gyorsulással és 210 km/h végsebességgel, mindez egy 85 kWh-s akkumulátor segítségével, amely 426 kilométeres hatótávra képes, és fél óra villámtöltés után több mint 200 kilométert tehetünk meg vele.

Az igazat megvallva, ezek a specifikációk még ma sem lennének vállalhatatlanok, de 2012-ben szinte elképzelhetetlenek voltak.

A kor villanyautózásának legismertebb és legnagyobb darabszámban eladott példánya a Nissan Leaf, aminek emlékét és eredményeit természetesen nem szeretnénk meggyalázni, de tény, hogy mindössze 117 km (EPA) hatótávot tudott kisajtolni 24 kWh-s aksijából, 10 másodperc alatt gyorsult százra, és 150-nél már vége is volt a száguldásnak. A villámtöltésnél több mint 30 percre volt szükség, hogy 100 kilométer hatótávot pumpáljunk az aksiba, az autó külseje pedig fura, különc volt, de akkoriban ez volt A Villanyautó imázsa.

A gyártók, a szaklapok és a közvélemény is úgy gondolta, az elektromos közlekedés a liberális zöldek, a treehuggerek hóbortja, akik – nyugati – középosztálybeliként elég jól keresnek ahhoz, hogy egy a gyakorlatban erősen kompromisszumos járművel ideológiai deklarációt tegyenek. A Model S ezt változtatta meg.

Na persze népautó ez sem volt, még a legolcsóbb, végül elkaszált S40 is másfélszer annyiba került, mint a Leaf. De örökre megváltoztatta, mit gondolunk a villanyautóról, és ami ennél is fontosabb, a típus sikerének hátán mindössze 5 évvel később sorozatgyártásba került a kis testvér Model 3, ami újabb árkategóriával hozta lejjebb a belsőégésűekkel versenyképes elektromos járművek belépési küszöbét.

Az első Tesla Model S. Forrás: Tesla

Az eredeti Model S-ben még csak egy motor volt, nem rendelkezett Autopilottal, 250 kW-os villámtöltéssel, vagy 600 kilométeres hatótávval, de ez a kocsi számtalan tinédzser szobájának falán helyet kapott és valószínűleg az első igazán méretes szög volt a belsőégésű motorok koporsójában.

Elon Musk természetesen egy megosztó személyiség, akit sokan istenítenek és talán még többen szenvedélyesen gyűlölnek, de tagadhatatlan, hogy a Model S-sel a Tesla egy hatalmas fityiszt mutatott az egész autóiparnak.

Évekig azt hallgattuk, hogy az ötlet nagyon szép és nemes, de még évtizedekig nem tart ott a technika, hogy igazi nagy hatótávú, vonzó, gyors és gyorsan tölthető villanyautók legyenek, sőt, valószínűleg ez soha nem is valósul meg a hidrogén nélkül.

Aztán jött a Tesla, és ahogy mondani szokták, a többi már történelem.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0xLTA2aG8uanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9lbGVrdHJvbW9zLWF1dG8tMS0wNmhvLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás