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
auto
2024. 04. 23. kedd

A hírhedt S-görbe, avagy így veszik át az uralmat a villanyautók

elektromos autó

Az oldalunkon megjelenő cikkekben gyakran szokott szó esni az exponenciális növekedésről a megújuló energia, az energiatárolás vagy az elektromobilitás kapcsán, pedig ez a szóhasználat matematikailag nem pontos. Valójában egy S-alakú, azaz logisztikus görbéről van szó. Az új, diszruptív technológiák jellemzője, hogy kezdetben nagyon lassan, alig észrevehetően növekszik a felhasználásuk, majd hirtelen egy robbanásszerű növekedési szakasz kezdődik, mielőtt megkezdődik a tetőzés – többnyire valahol 80% környékén.

A Bloomberg elemzői annak jártak utána, hogyan néz ki ez az S-görbe az elektromos autók esetében.

Mindezidáig Norvégia a világ egyetlen országa, ahol a villanyautók elérték a 80%-os részesedést az újonnan eladott autók piacán. A Bloomberg a történeti adatok alapján úgy találta, hogy a skandináv országnak szinte az örökkévalóságig tartott eljutnia az 5%-ig, innentől viszont felgyorsultak az események, és ezt követően a 80%-os arányt már viszonylag gyorsan, mindössze nyolc év alatt sikerült elérnie.

Úgy tűnik tehát, hogy a villanyautózás esetében 5%-os aránynál van az az inflexiós pont, ahol beindul a látványos növekedés: miután a korai felhasználók kitaposták az utat, és kiépült az őket kiszolgáló infrastruktúra, megjelennek a piacon a konformistább, de jóval nagyobb létszámú vásárlói rétegek is.

Norvégiával együtt már tizenkilenc olyan ország létezik a világon, ahol az elektromos autók eladásai elérték az 5%-os piaci részesedést.

A fenti listához hamarosan csatlakozni fog Ausztrália, Kanada és Spanyolország is, hogy csak a nagyobb piacokat említsük, de már Magyarország is közelíti az 5%-os álomhatárt, az idei első negyedévben ugyanis az újonnan eladott autók 4,4%-a volt tisztán elektromos.

Ha azt feltételezzük, hogy ezekben az országokban is Norvégiához hasonló gyorsaságú lesz az átalakulás, akkor valószínűleg nem járunk messze az igazságtól. A Bloomberg elemzői ugyanis egy grafikonra tették mind a tizenkilenc országot, amelyen jól látható, hogy a villanyautók piaci részesedésének alakulása nagyon hasonló pályát ír le.

A Bloomberg úgy találta, hogy az egyes autógyártók esetében is létezik hasonló inflexiós pont, megfigyelték ugyanis, hogy ha egy európai autógyártó eladásain belül a tölthető (hibrid és BEV) autók aránya eléri a 10%-ot, akkor két éven belül megtriplázódik ez az arány. Ha már egyszer kiépültek az ellátási láncok és a gyártókapacitások, könnyű felskálázni a termelést.

A globális autóeladásokon belül a tavalyi évben haladták meg először a villanyautók az 5%-os arányt. Ezek után nem lenne meglepő, ha az 50%-ot 2026-ban vagy 2027-ben elérnénk, innentől pedig a méretgazdaságosság már a hagyományos autók ellen dolgozna, ami csak még tovább gyorsítaná az átállást, így még ebben az évtizedben kényelmesen elérhetnénk az S-görbe tetejét.

Ezért fog összeomlani a hagyományos autók gyártása

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.