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 A 2021-es év a jelenlegi becslések szerint a kilábalás kezdete volt a világ autópiacán – elsősorban az enyhén pozitív amerikai, és a jelentősen javuló kínai mérlegnek köszönhetően. Most a Cleantechnica éves gyártói és típusra bontott statisztikájának köszönhetően már azt is tudjuk, hogy az elektromos és plug-in hibrid autók együttes eladásai egy év alatt több mint a duplájára emelkedtek, piaci részesdésük pedig már megközelítette a 10%-ot. Gyorsul a tempó A konnektoros autók piaci részesedésének növekedést gyakran azzal magyarázzák a szkeptikusok, hogy a szűkülő autópiac felnagyítja ezeknek a modelleknek a százalékos arányát, azonban a tavalyi számokból egyértelműen látszik, hogy az eladások 3,1 millióról több mint a duplájára, 6,5 millióra emelkedtek egy év alatt. Az elérhető adatok alapján, becslésünk szerint, ebből 4,6 millió volt tisztán elektromos és 1,9 millió plug-in hibrid. A piaci részesedés növekedése százalékos formában már egészen kezd hasonlítani egy exponenciális függvényre, így, még ha a mostani ~10% nem is tűnik túl soknak, érdemes észében tartani, hogy ez egy évvel korábban 5%, 2017-ben pedig 2% alatt volt. Hogy ez az adat nem fog minden következő évben duplázódni, annak elsősorban a gyártási kapacitás keresztmetszete az oka - a legtöbb gyártó arról számol be, hogy a kereslet felülmúlja a kínálatot. Bár azt is gondolhatnánk, hogy a növekedés elsősorban a plug-in hibrideknek köszönhető, a konnektoros kategórián belül ezek részesedése évek óta a 25-30% közötti tartományban mozog, a mérleg pedig tavaly éppen a tisztán elektromosok oldalára billent. A legnépszerűbb típusok listáját immár negyedik éve a Tesla Model 3 vezeti - tavaly 500 ezret adtak el a Tesla olcsóbb szedánjából. A második helyre a csak Kínában kapható 5000 dolláros miniautó a Wuling HongGuang Mini EV került, amely rendkívül népszerű hazájában. A harmadik a Tesla Model Y lett, amit az amerikai után most már a cég kínai üzeme is gyárt, és így az eladások 400 ezer fölé mentek. Európába ennek mindössze 5%-a jutott, úgyhogy a növekedésnek még nincs vége - heteken belül indulnak a kiszállítások két új gyárból. Jelentősen lemaradva a negyedik a VW ID.4 lett, ami a cégcsoport legnépszerűbb elektromos modellje volt. Ezt öt különböző, csak Kínában kapható jármű követi, amelyek közül három egyébként plug-in hibrid. A lista 10. helyét a VW ID.3 szerezte meg 76 ezer eladott példánnyal. Ha az eladási számok változását nézzük, akkor azt látjuk, hogy a toplistán már korábban is szereplő modellek közül tavaly a Zoé és a Kona kivételével mindegyik növekedni tudott. Elpusztíthatatlannak tűnik a Nissan Leaf, amely a 2020-as 20%-os esés után 15%-ot tudott növekedni. A siker kulcsa valószínűleg a jó felszereltség és az agresszív árazás. A 64 ezer darabból 36 ezret Európában adtak el. A márkák versenyét tavaly is a Tesla nyerte - a vállalata 2020-as 36%-os növekedés után újabb 87%-kal növelte eladásait. Idén sem valószínű, hogy elveszítenék az első helyet, inkább csak az a kérdés, hogy átlépik-e a 1,5 milliót, vagy kicsit alatta maradnak. A kínai BYD és SGMW után következnek a nagy német márkák, a VW, a BMW és a Mercedes, de lemaradásukat jól jelzi, hogy együttes eladásaik is csak a második helyre lenne elég. A kínai SAIC után a Volvo, az Audi és a Hyundai zárják a Top 10-et. Tavaly már nagyjából 100 ezer konnektoros eladás kellett ahhoz, hogy valaki beférjen a Top 20-ba. Ha az autógyártók anyacégeit, a csoportokat hasonlítjuk össze, a Tesla akkor is megőrzi első helyét, bár előnye jelentősen csökken. A második VW Csoport után két kínai vállalat, a SAIC és a BYD következnek, majd az ötödik helyre a Stellantis fért még be. A tisztán elektromos modellek eladásait tekintve szintén a Tesláé az első hely - piaci részesedése 2%-ot csökkent a világpiacon. Ahogy az európai eladások kapcsán a VW-nél is megjegyeztük, ezek a mozgások törvényszerűek ha egy kevés (érdemi) szereplőt felvonultató piacon hirtelen sokan lesznek. A második SAIC 2%-kal lett erősebb, míg a VW Csoport és a BYD részesedése 1-1%-kal csökkent. A tisztán elektromosok piacán a Stellantis kénytelen volt átadni az ötödik helyet a Hyundai Motor Groupnak. Címlapfotó: Wu Wa, Youtube Itt a toplista: tavaly minden ötödik újautó konnektoros volt Európában Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!