PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Az elektromos autók terjedése, valamint a belsőégésű motoros társaik bő egy évtized múlva várható teljes kivezetése kapcsán egy gyakori kérdés, hogy miként pótolják majd az államkasszából hiányzó tetemes jövedéki adó és áfakiesést. Egyesek szerint megtiltják, vagy jelentősen megadóztatják majd az otthoni töltést, de egy ilyen megoldás ellenőrzése igen nehézkes lenne. A hollandoknak sokkal jobb, egyszerűbb ötletük támadt. Valamit ki kell találni Az autózást minden állam többféleképpen adóztatja meg, és különösen igaz ez Európában. Az átírási költség, az éves teljesítményadó, a kötelező biztosítás baleseti része, az út és autópálya díjak, a cégautó-adó, a parkolási díjak, de az üzemanyagokat terhelő jövedéki és ÁFA terhei is mind ebbe a kategóriába tartoznak. A fenti költségek közül, átmeneti jelleggel, több országban kedvezményeket kaptak a villanyautók, így jelenleg itthon sem kell az átírás költségét, az éves teljesítményadó díját, vagy épp cégautó adót fizetniük a tulajdonsoknak. Ezek az átmeneti rendelkezések biztosan nem tartanak örökké, de van egy olyan tétel, amit ha akarna sem tudna visszavezetni az állam. Ez történetesen az üzemanyagokat terhelő adók köre, hiszen ezeket nem lehet egyszerűen csak átvezetni a villanyáram árára. Ha így tennének, akkor azoknak is drágább lenne az elektromosság, akik nem rendelkeznek elektromos autóval, vagy ha van is nekik, nem otthon töltik (mert mondjuk nincs erre lehetőségük). Természetesen ki lehet találni különböző megoldásokat, de egyik sem tökéletes. Az éves elektromos fogasztáshoz nem egyszerű egy extra gépjármű-adót kötni, hiszen lehet, hogy valaki árammal fűt, főz, ezzel melegít vizet, esetleg csak több hűtője van otthon. A NAV-hoz kötelezően bekötendő otthoni töltők ötletét is többen felvetették már, de ez a jelenlegi töltők lecserélésével, mi több, betiltásával, új, csak egy adott piacra fejlesztendő töltők megrendelésével jár, és akkor még ott van az autóhoz kapott EVSE amit sokan újra kicsomagolnának. A hollandok nem is nagyon próbálkoztak ilyen komplikált és kevéssé hatékony megoldással, inkább egy olyan megoldást vezetnek be, ami nem csak az elektromos autók problémáját orvosolja, de mindenki másnak is sokkal korrektebbé teszi a díjak megfizetését. Túl logikus és fair Az autóvezetők között vannak olyanok, akik csak évi 5000 kilométer mennek, míg mások 50.000-et tesznek a kocsiba. Ez a különbség az üzemanyag adójában legalább arányosan megjelenik, hiszen aki kevesebbet megy, az kevesebbet is tankol, de sem az éves teljesítményadó, sem az általánydíjas autópálya matrica nem veszi figyelembe. A holland kormány most úgy döntött, hogy 2030-tól a használattal, azaz az éves megtett kilométerekkel arányos díjat vezet be. Az új rendszer a jelenlegi gépjárműadók helyébe lépne és minden személyautóra és kishaszongépjárműre vonatkozna. Ez segítene az adók fair megfizetésében is, hiszen bármilyen meghajtást is használ, aki többet autózik, többet fizet. A várakozások szerint a változás segít majd abban is, hogy az emberek tudatosabban üljenek autóba. Fotó: NÚSZ Zrt. A változtatás célja nem a bevételek növelése, ezért ún. költségvetés-semleges bevezetésre készülnek, tehát nem extra bevételt várnak ettől, hanem a 2025-től érvényes gépjárműadó szintjét akarják biztosítani. Ahogy az elektromos autók aránya nő, úgy fog majd a díj is emelkedni, hogy kompenzálja az üzemanyagok adóbevételének csökkenését. Az új adó egyidejűleg leváltja a jelenlegi útdíj rendszereket is, amelyek a bevezetésekor megszűnnek, így itt is arányosabb lesz a terhek megosztása. A részleteken még dolgoznak Azt már most lehet tudni, hogy a rendszert nem akarják túlkomplikálni, így például a külföldön vezetett kilométerek is számítanak. A legvalószínűbb tehát egy évi egyszeri leolvasás, ahol a díj megállapítása az éves valós futásteljesítmény alapján történik. Azt is elárulták, hogy nem szeretnének egy olyan rendszert, ahol az állam valamilyen módon követi az állampolgár mozgását, mondjuk hogy lássa ki használ autópályát és ki nem, ezért nem akarják a részleteket tudni, csak a két adatszolgáltatás közötti teljes futásteljesítményt kell majd valamilyen módon megadni. Több részlet azonban még nem tisztázott. A holland kormány 2023 közepére ígéri a törvényjavaslat vázlatának elkészítését, a jövő év közepétől pedig ezt az interneten közszemlére teszik és várják majd a visszajelzéseket, javaslatokat. Felmerült például, hogy a díj ne egységes legyen, hanem számítson az autó meghajtás és tömege is, hiszen ezeket a paraméterek befolyásolják a környezeti terhelést, a levegőben és az utakban tett kár mértékét is. Azt is megvizsgálják majd, hogy a lehetséges részletszabályok mikét hatnak az egyes, különböző háztartásokra. Az új rendszer alapelvei a koalíciós megállapodás részét képezik, így komoly politikai szándék van annak bevezetése mögött. Akármi is lesz a végeredmény, rendkívül szimpatikus, hogy a lakosság véleményének kikérése után, annak bevezetése előtt hét-nyolc évvel dolgozzák ki a rendszert, így mindenkinek van lehetősége eszerint megválasztania következő járművét, vagy átalakítania közlekedési szokásait. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!