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
auto
2024. 03. 29. péntek

A 40 milliós Kalifornia az USA legnépesebb állama, és ha külön ország lenne, a GDP-je alapján Németország és az Egyesült Királyság között az ötödik lenne a világon.

Az állam egyben Amerika legnagyobb autópiaca is, ezért az idei év számainak alakulását sokan vízválasztónak tekintik.

7500 dolláros hendikeppel is

Az Egyesült Államok Európához és Kínához képest nem áll valami fényesen az elektromos autók terjedésében, de Kalifornia mindig is kivétel volt ezen a téren. Az állam gazdasági súlya és az autóeladások száma azonban azt is jelenti, hogy a gyártók is kiemelten figyelnek erre a piacra, és az itt zajló folyamatok előbb-utóbb átszivárognak más államokba is.

Bár az államban már régóta népszerűek a villanyautók, Elon Musk cégének pedig ez a hazai piaca, első gyárának otthona, most először fordul elő, hogy

az újautó-piac eladásait két Tesla, a Model Y és Model 3 vezeti. Nem az elektromos, hanem a teljes listát – derül ki a kaliforniai autókereskedők szövetségének (CNCDA) első féléves adataiból.

A kaliforniai piacon sokáig a Toyota és a Honda típusai voltak a legnépszerűbbek, de a Model Y már tavaly feljött a második helyre, idén pedig hat hónap után 42.320 eladott példánnyal az első. Szedán testvére sincs sokkal lemaradva, a Model 3 38.993 darabbal a második, a Toyoták pedig, név szerint a RAV4 (31.599), a Camry (28.745) és a Corolla (22.391), így ebben a sorrendben a harmadik helytől lefelé szerepelnek az összesítésben.

A márkák rangsorában még mindig a japán gyártó az első, 20%-os esés után 152 ezer eladott autóval, de a Tesla 82%-os növekedéssel és közel 91 ezer eladott autóval már itt is feljött a második helyre.

Forrás: CNCDA

A hajtásláncok versenyében is rendkívüli az elektromos alternatíva növekedése. A tisztán elektromos autók piaci részesedése a tavalyi 10% után, ismét a felével nőtt és már 15% felett van. A hibridekkel és plug-in hibridekkel együtt az arány 29,6%.

Az elektromos, hibrid és plug-in hibrid meghajtás piaci részesedésének változása Kaliforniában. Forrás: CNCDA

Az autópiac egyes szegmenseiben is látványos a változás. A szubkompakt kategóriában, bár alacsony darabszámok mellett, de a Chevrolet Bolt villanyautó végzett az élen. A közel-luxus személyautó kategória első helyét a Tesla Model 3 szerezte meg, ráadásul előnye tetemes, tízszer annyi fogyott belőle, mint bajor riválisaiból. A luxus kategória elején ismét a Tesla Model S található, az eladási számok itt is dupláját mutatják az ismert német riválisokénak. A kompakt luxus SUV-k között, nem meglepő módon, a Tesla Model Y végzett az élen, szintén tetemes előnnyel. A helyi villanyautó márka feketebáránya a Model X, amely a közepes méretű luxus SUV kategóriában csak a negyedik helyig jutott, igaz, a cég vezetője elismerte, hogy gyártási nehézségekbe ütköztek a típus kapcsán.

Forrás: CNCDA

Az eredmények kapcsán érdemes megjegyezni, hogy sem a GM (Chevrolet), sem a Tesla vásárlói nem jogosultak a szövetségi villanyautó támogatás igénybevételére, így autóik 7500 dolláros hátrányban vannak a versenytársak elektromos modelljeivel szemben. A helyi kaliforniai ösztönzőket természetesen ez a két márka is megkapja, akárcsak a többiek.

Szemfényvesztés az új amerikai villanyautós támogatás?

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.