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
auto
2024. 04. 24. szerda

Elárulta a terveit a Volkswagen Csoport új vezetője

elektromos autó

Egy hónapja mondott le pozíciójáról Herbert Diess, aki 2015 júliusa óta vezette a Volkswagen Csoportot. A német szakember a hónap végéig van még hivatalban, de nagyjából egy hét múlva már Oliver Blume a Porsche jelenlegi márkaigazgatója lesz a konszern feje.

Most az új cégvezetőt kérdezte a német Automobilwoche a terveiről.

Nem váltanak irányt

Blume kapcsán a legnagyobb kérdőjel kétség kívül az volt, hogy lassít-e a Diess által kijelölt elektrifikációs terveken. Teljes hátraarc szinte elképzelhetetlen lenne a piac, a politikai döntéshozók által kijelölt irány, valamint a villanyautós programba beleölt milliárdok és fejlesztési idő okán, de egy fél lépés hátra benne volt a pakliban. Az első szakmai interjú után egyelőre úgy néz ki, a tankerhajó nem kezd fordulóba, a VW csoport nem változtat irányt, de azért egy kiskaput picit tágabbra nyitott a cég következő vezetője.

Oliver Blume. Forrás: Porsche

Az interjú számunkra érdekes része ott indul, amikor Blumét a Porsche Macan elektromos változatáról kérdezik. A kis sport SUV a cég legnépszerűbb terméke, jövőre pedig kap egy teljesen elektromos változatot is, ami a márka második tisztán villanyos autója lesz.

Blume leszögezi, hogy a cég küldetése egyértelmű: elektromosan hajtanak be a jövőbe és technológiai éllovasként akarnak az iparág előtt haladni. A vezető arról is beszélt, hogy céljaik a legambiciózusabbak az autógyártók között, ugyanis 2030-ra a teljes karbonsemlegességet tűzték ki, és úgy tervezik, hogy addigra már eladásaik 80%-a tisztán elektromos lesz. A villany-Macan ebben fontos szerepet játszik – tette hozzá.

A lap kérdésre, vagy inkább kommentárjára reagálva Blume azt ugyanakkor elismeri, hogy az átmenet üteme függ a piac és az elektromobilitás fejlődésétől, ezért egyelőre még a kínálatban marad a Macan belsőégésű motoros változata is.

Ez a Porsche még a Taycant is lenyomhatja

Az Automobilwoche riportere továbbment még ezen a vonalon, és arról kérdezte a Porsche jelenlegi márkavezetőjét, hogy nem érzi-e úgy, hogy Volkswagen Csoport villanyautós stratégiája túl ambiciózus. Mi lesz akkor, ha mégis megmarad a kereslet a belsőégésű motorok iránt? – kérdezi a lap.

Elhatározásunk, hogy eladásaink 80%-a tisztán elektromos legyen 2030-ra mindenképpen az iparág legambiciózusabb vállalása, ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy ez a helyes út – így Blume.

A Volkswagen új vezetője ugyanakkor megjegyzi, hogy 1,3 milliárd személyautó van a világon, és ezek cseréje nem tud olyan gyorsan végbe menni, hogy a párizsi klímacélok teljesíthetőek legyenek, ezért szerinte fontos lesz az e-üzemanyagok szerepe, amelyek lehetővé teszik az Otto-motorok közel CO2 semleges működtetését.

RENDKÍVÜLI: váratlanul lemondott Herbert Diess, a VW Csoport vezérigazgatója

A lap emlékeztet rá, hogy Blumét személyesen is sok kritika érte azért, amiért a szintetikus üzemanyagok, más néven e-benzin mellett lobbizott. A szakember szerint aki felelősen gondolkodik a klímasemlegességről, annak számolnia kell a szintetikus üzemanyagokkal is. A világ különböző részein eltérő ütemben fejlődik az e-mobilitás, ezért még évtizedekig az utakon lesznek a belsőégésű motoros autók. Blume szerint az e-benzinnel ezek a járművek hozzájárulhatnának a klímacélok eléréséhez is. Emellett ott van még a repülés és a hajózás kérdése is, ahol szintén hasznosak lehetnek még a szintetikus üzemanyagok.

Lábjegyzet

Mi ehhez csak annyit tennénk hozzá, hogy elméletben teljesen egyet lehet érteni Blume úr véleményével, az általa felvetett problémák valósak, megoldásra várnak, és

ha valaki megalkot egy olyan üzemanyagot, amivel a kérdés megnyugtatóan megoldható, akkor ez egyértelműen jó, támogatandó irány.

Azonban jelenlegi ismereteink és független tudományos kísérletek szerint az olajipar által kínált e-benzin és e-dízel messze nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Próbapadon folytatott mérések lapján több szempontból még károsabb is, mint a hagyományos üzemanyag, ráadásul előállítása tízszer annyiba kerül.

Végtelenül leegyszerűsítve a helyzet hasonló mint a cigaretta és a hevítős e-cigi viszonylatában, ahol utóbbit a dohánygyárak egy egészségesebb alternatívaként reklámozzák, miközben a független labortesztek alapján gyakorlatilag ugyanolyan károsak, mint hagyományos társaik.

Az e-üzemanyagokkal végzett valós kísérletről korábban itt írtunk:

Porhintés az e-benzin?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.