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
auto
2024. 04. 26. péntek

Megint drágább lesz a Tesla FSD

egyéb

A hétvégén kiadták a Tesla FSD programjának legújabb frissítését, a 10.69-es változatot pedig úgy tartják számon, mint ami sok fontos okosítást tartalmaz. Az újdonságot kezdetben 1000 autó kapja meg, majd egy vagy két apró hibajavítást terveznek, mielőtt pár nap múlva kiadják mindenkinek aki részt vesz a tesztprogramban.

Így bejelentették, hogy hamarosan megint drágulni fog a szoftver.

Aranyárban

A Tesla már évek óta árulja önvezető rendszerének szoftverét, mindezt úgy, hogy a teljes önvezetés még mindig nincs kész, és ha el is készül, az is beletelik majd egy időbe, mire a hatóságok azt a forgalomba engedik sofőr nélkül is.

Ezzel együtt akik megvásárolták, vagy előfizettek az extrára, több, apróbb szolgáltatást kapnak cserébe. Mégis, minimum megoszlanak róla a vélemények, hogy megérte-e megvenni az FSD csomagot, igaz, aki az USA-ban vagy Kanadában lakik az most már részt vethet a Beta szoftver tesztelésében, fejlesztésében. Úgy tudni, eddig 100 ezren éltek utóbbi lehetőséggel.

Elon Musk azonban többször figyelmeztetett rá, hogy ahogy közelednek a szoftver végleges verziójának kiadásához, úgy fog annak emelkedni az ára. A legutóbbi emelés óta már 12 ezer dollárba kerül az opció Amerikában,

most viszont bejelentették, hogy szeptember 5-én 15.000 dollárra, nettó hatmillió forintra emelik majd a csomag árát.

Európában egyelőre nincs áremelés, mivel itt a szoftver egyelőre igen korlátozott, de ha itt is az utakra kerülhet az FSD Beta, bizonyosan emelkedik majd az ára. Itthon, egyelőre, az alap Autopilot ingyenes, az extra funkciókat kínáló EAP csomag, illetve az erre épülő FSD pedig szűk másfél-másfél millió forint.

A Tesla az áremelést és a szoftver magas árát azzal indokolja, hogy amikor az teljesen elkészül, és a hatóságok is rábólintanak, a Tesla tulajdonosok az idő 90 százalékéban csak parkoló kocsijukat elküldhetik taxizni, egyfajta önvezető Uber gyanánt, és ez pénzt fog termelni nekik. Musk véleménye szerint emiatt jelentősen megemelkedik majd az FSD csomag és az ezzel szerelt Teslák valós értéke. Bár ebben a jövőképben nem kételkedünk, a valóság ennél azért valószínűleg árnyaltabb lesz, hiszen nem tudjuk mikor, hány év múlva lesz olyan állapotban a szoftver, hogy ez ténylegesen gond nélkül működjön, és engedélyt is kapjon. Arról már nem is beszélve, hogy még a mezei Uber-t is kitiltották több városból, így előre borítékolható, hogy a világ taxis szervezetei erős nyomást gyakorolnak majd a helyi önkormányzatokra és kormányokra, hogy ne kapjanak olcsó önvezető versenytársat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.