PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Napi 40 Teslával kevesebb törik össze az Autopilot miatt

elektromos autó
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

Ritka, hogy ennyire konkrét példát kapjunk az Autopilot által megakadályozott balesetekről.

Most a fejlesztőcsapat vezetője osztott meg egy érdekes adatot.

Padlógáz

Pár évvel ezelőtt Amerikában volt egy hatósági vizsgálat, amelynek során több mint 200 olyan esetet vizsgáltak meg, ahol a tulajdonos azt állította, bár ő a fékre lépett, az autó mégis gyorsulni kezdett, ezért történt a baleset. Az NHTSA végül megállapította, hogy, az adatok elemzése ezt nem támasztotta alá, valószínűleg a sofőr lépett rossz pedálra.

Ez messze nem egy Tesla specifikus jelenség, a szaknyelven SUA (Sudden Unintended Acceleration – hirtelen, akaratlan gyorsulás) névre keresztelt jelenség legtöbbször vészhelyzetben, vagy kisebb sebességénél, parkolás közben fordul elő, és kiváltó oka legtöbbször nem műszaki hiba, hanem az, hogy a sofőr pánikba esik és észre sem veszi, hogy rossz pedálra lépett. Olyannyira nem veszi észre, hogy sokszor nem egyszerűen hazudik a hatóságoknak, hanem meg van róla győződve, hogy ő fékezett.

Hivatalos: hazugság volt az önmagától gyorsuló Tesla

Az ilyen balesetek kivédésére egyébként többféle mechanizmus létezik a modern autókban, így a pedálokban több, egymástól független szenzor továbbítja a jelet, ha pedig valaki mindkét pedált egyszerre nyomja (mert pl. véletlenül félig átcsúszik a lába a fékről a gázra), akkor a számítógép ezt felülírva fékezni kezd.

Ezzel együtt is a mai napig vannak még ilyen balesetek, de úgy néz ki a Tesla Autopilot rendszere ezek jó részét már meg tudja akadályozni. Az Autopilot program szoftveres részlegének vezetője, Ashok Elluswamy, most egy érdekes adatot osztott meg Twitteren erről.

Ezek szerint naponta átlagosan 40 olyan esetet regisztrálnak a flottában, amikor a sofőr véletlenül a gázpedált taposta a fék helyett, de az Autopilot észrevette, hogy baj lesz, és közbelépett.

A fenti videón az látszik, hogy egy parkolóhelyre betolatva a sofőr lassítani szándékozik, hogy korrigálja az ívet, de véletlenül a gázba tapos és a kocsi centikre áll meg egy ott várakozótól – feltehetően az utasától. Ha a számítógép nem vette volna észre a veszélyhelyzetet, akkor minden bizonnyal nem csak anyagi kár keletkezett volna, de a két kocsi közé ékelődve a személyi sérülés is garantált volt.

A videó alatt négy grafikon is valós időben mutatja mi történt. Baloldalt alul azt látjuk, hogy az autó végig hátramenetbe volt kapcsolva, jobb oldalt felül pedig a gázpedál állapota látszik. Jól észrevehető, hogy amikor már egészen közel volt a csattanáshoz, akkor a sofőr, pánikból, tövig nyomta a gázt – ilyenkor van az, hogy ő azt gondolja, a fékbe taposott. Szerencsére a bal felső sarokban látható, hogy az Autopilot által irányított intelligens vészfék asszisztens észrevette a hibát és késlekedés nélkül, azonnal 100%-os fékerőt adott, ami megtette a hatását, ahogy látható ez a jobb alsó grafikonon, ami a kocsi gyorsulását mutatja.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.