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 Fiesta, Focus, Ka, Mondeo, C-Max – sokan nőttek fel ezekkel a márkanevekkel Európában, ám hamarosan el kell köszönnünk tőlük. De nem az új típusnevek marketingje lesz a Ford számára a legnagyobb kihívás. Fájdalmas átalakulás Miközben a – jóval kisebb – haszongépjármű piacon évek óta az európai eladások éllovasa a Ford, a személyautós üzletág nem áll valami fényesen kontinensünkön. Alábbi gyűjtésünk az elmúlt tíz év eladási adatait és pénzügyi eredményét mutatja, és jól látszik, hogy miközben 2017-ig egy viszonylag szűk sávban mozgott az eladási darabszám, a közel 1,6 milliós öt évvel ezelőtti csúcs óta már jóval a COVID előtt megindult az eladási darabszámok folyamatos esése. Pénzügyi vonalon a cég az EBIT, azaz a kamatterhek és adók előtti eredményt publikálja a régióból, ami még ennél is baljósabb képet fest: egy 2016-os egyszeri kiugrás és a 2019-es hajszálvékony, 0,4%-os nyereség mellett az elmúlt tíz évben szinte folyamatosan veszteséges volt az európai üzletág. A német Automobilwoche összeállítása szerint a fenti helyzetben az új elektromos jövő hozhat majd változást, a régebbi, megfáradt modellkínálatot ugyanis vadonatúj termékek váltják majd. Ez azonban azzal is jár, hogy régi, jól ismert, bevezetett márkanevek tűnnek el, és a cég tiszta lappal indítja útra az alapjaiban új típusokat. Ez nyilván egy nem egyszerű, de teljesen tudatos döntés volt a részükről. Minden új A Ford Ka, C-Max és Mondeo modellek még a mai napig ismert márkanevek, de az utolsó autók már kifutottak ezekből és nem érkezett helyettük váltás. A kisautók között ismert Fiesta jövőre juthat erre a sorsra, állítólag nem lesz modellváltással pótolva, mivel a típus évek óta veszteséget termel. De legalább ennyire meglepő lehet egy másik jól csengő név, a Focus nyugdíjazása is, amely eredetileg 2025-ig maradt volna, de a lap úgy tudja, lehet már 2024-ben leáll a gyártása. A jövő és a fenti modellek ha nem is egy az egyben, de valamiféle pótlása Kölnből érkezhet, ahol a Ford kétmilliárd eurót költ el, hogy új elektromos gyártóbázissá alakítsa régi európai üzemét. A cég azonban nem fejlesztett ki egy külön elektromos platformot erre a célra, hanem a Volkswagen MEB rendszerét vásárolta meg. A gördeszka stílusú hajtáslánc és akkuk a német márkától érkeznek majd, a felépítmény viszont teljesen saját tervezés és gyártás lesz. A Ford átépítés alatt áll ó kölni gyára. Fotó: Ford A Fiesta utóda az ID.3 párja lehet, és jelenleg CX740S néven folyik a fejlesztése, az új márkanév pedig Explorer E lehet. A típusból készül egy CX740L testvérmodell is, amely a ma divatos crossover formát viseli majd és kupé szerű hátsó része inkább az ID.4-hez hozza közelebb. Ezt a típust Explorer E Sport névre keresztelik. A Ford állítólag egy széles, magasságában és dőlésszögében is állítható panoráma képernyőt illetve saját kezelőfelületet tervez az autókba. De az Ecosport, S-Max és Galaxy márkaneveknek is leáldozóban van. A Fiesta alapjaiban Romániában gyártott Ecosport csak korlátozottan versenyképes a piacon, az S-Max és a Galaxy pedig már hét éves modellek. Egyedül a Kuga és a Puma maradhat még egy ideig a kínálatban, mivel ezek számítanak sikeres modelleknek. Nem csak MEB Azt eddig is tudtuk, hogy a Ford nem csak a Volkswagentől vásárolt alapokkal készül, hanem Amerikában fejlesztenek egy új platformot is, amely GE2.1 névre hallgat és az elektromos Explorer, Escape, valamint Mustang modellek épülnek majd rá. De az is lehet, hogy a jövőben nagyobb szerep hárul majd rá. Az MEB platform kapcsán született megállapodást ugyanis még mind a Ford, mind a VW részéről az előző vezetőség, Jim Hackett és Herbet Diess írták alá. Az amerikaiak új menedzsmentje ugyanakkor nem rajong már ennyire az ötletért. A Ford vezérigazgatója Jim Farley állítólag semlegesen áll a kérdéshez, de a villanyautókért és egyéb technológiai fejlesztésekért felelős Doug Field sokkal kevésbé örül a bevásárlásnak. A német lap információi szerint Field vélemény az, hogy az MEB túl drága és nem eléggé fejlett, ezért a jelenlegi megállapodáson felül újat már nem kötnek rá, a további modelleket a házon belül fejlesztett alapokon képzelik el. Herbert Diess A Volkswagen csoport és Jim Hackett a Ford egykori vezérigazgatói állapodtak meg az MEB platform kapcsán. Forrás: Volkswagen A GE2.1 nem a Mustang Mach-e GE1 padlólemezének továbbfejlesztése, hanem egy teljesen új konstrukció, amely jóval hatékonyabb és a világpiacon több régióban is bevethető lesz. A fejlesztést Field irányítja, aki korábban az Apple-nél volt több éven át a termékek dizájnjáért, illetve később a Mac-ek hardverének tervezésért felelős alelnök, öt éven át a Teslánál vezette a Model 3 programot, majd három évre visszatért az Apple-höz a titkos autós projekt vezetőjeként, mielőtt egy éve a Fordhoz igazolt. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!