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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az elektromos autók terjedésével felmerül a kérdés, hogy veszélyes-e egy átlagos autószerelőnek az autók javítása, karbantartása. Az autószerelőket kellene erősáramú villanyszerelői képzésben részesíteni, vagy a tapasztalt, veszélyeket jól ismerő villanyszerelőket lenne szerencsésebb átképezni autószerelővé? A Dongfeng Magyarország meghívott minket egy képzésre, melyet alapvetően a szervizhálózatban a jövőben tisztán elektromos autókon is dolgozó szerelőknek szánnak.

A képzést Tiszalökön, a HCT nevű cég telephelyén tartották, akik nagyon nem egy átlagos autószervizt üzemeltetnek. Évek óta szakképzéssel és kutatás-fejlesztéssel is foglalkoznak, nem kizárólag az autóipar területén. A reggeli kávé után egy gyors telephely bejáráson vettünk részt, amely érintette a szigorúan titkos, gumiabroncs felújítással kapcsolatos fejlesztő részleget is, amelynél rögtön megláttam a párhuzamot az akkumulátorok újrafeldolgozásával. Szívesen eltöltöttem volna ezen a részlegen is akár a teljes napot, de szigorú időtervünk volt, így rövidesen megkezdődött a délelőtti elméleti oktatás.

Az oktatás balesetvédelmi, munkavédelmi figyelmeztetésekkel indult, melyek lényege nem az volt, hogy az emelőt csak megfelelő jogosítvánnyal rendelkező személy kezelheti. A villanyszerelők, különösen az erősáramú villanyszerelők számára alapvető, de autószerelők számára új, de annál fontosabb figyelmeztetések hangzottak el. Tilos és életveszélyes például egyedül dolgozni, létfontosságú, hogy mindig legyen egy másik személy, aki áramütés esetén segíteni tud, vagy legalább mentőt hív.

Nagyon fontos a megfelelő személyi védőfelszerelés használata. Egy esetleges elektromos kisülés miatt nem csak védőkesztyűt (melyet rendszeresen ellenőrzünk, hogy ne legyen lyukas), de védősisakot és szemüveget is viselni kell. A veszélyt egy vaku kondenzátorának kisütésével demonstráltuk is.

Akit nem sikerült teljes mértékben elrémiszteni, a következő néhány órában részletes elméleti oktatáson vettünk részt, melyen oktatónk, Ruzsa János, nem csak a Dongfeng Seres 3 specialitásait, de általános villanyautós, sőt, akár középiskolai fizikaórákról már feledésbe merült információkat is igyekezett töméntelen mennyiségben, feszített tempóban, mégis követhetően és közérthetően átadni. Bevallom régen élveztem ennyire egy előadást, pedig délután még lehetett fokozni.

Átmentünk ugyanis a HCT autószerelő műhelyébe, ahol már várt a szabályosan körbekordonozott, alsó védőburkolataitól megfosztott Seres 3 tesztautó, amely nem kerülhette el a sorsát: János vezetésével a szerelők megfosztották a nagyfeszültségű akkumulátorától, sőt még annak fedelét eltávolítva az akku modulok és BMS elrendezését is megismerhettük.

Először természetesen az áramtalanítás következett. A Seres 3 nem rendelkezik a nagyfeszültségű rendszert áramtalanító eszközzel. A kikapcsolt autóban a 12 voltos akkumulátor leválasztását követően várnunk kell legalább 10 percet, hogy az autó a kondenzátor töltését elfűtse egy erre való ellenálláson. János sokadszor is hangsúlyozta az ellenőrzés, mérés fontosságát. Mérni legalább háromszor kell: először egy konnektorba, vagy ha úgyis kéznél van, a 12 V akkumulátor pólusaihoz érintve a műszert kell ellenőrizni, ezután elvégezni a mérést, majd ismét végezni egy ellenőrzést, teljes mértékben kizárva a műszer hibáját.

Biztosítani kell, például kitáblázással, az autó kulcsának elzárásával, hogy nehogy valaki véletlenül visszakapcsolja, akár újra áram alá helyezze a járművet. Csak akkor választható le az akkumulátor nagyfeszültségű csatlakozója, ha az autó garantáltan feszültségmentes.

A meghajtáshoz energiát biztosító 53,6 kWh kapacitású lítium-vasfoszfát akku kiszerelése előtt bekukkanthattunk a motortér közepén látható három vezérlőt tartalmazó egységbe, amelyben az inverter is elhelyezkedik.

A meghajtó akku leszerelése a megfelelő rutinnal persze meglepően gyorsan történt. Először a narancssárga nagyfeszültségű csatlakozókat, a kommunikációs csatlakozót, végül a hűtőfolyadék kör vezetékeit kellett leválasztani, majd a csavarok oldása után a kifejezetten erre a célra szolgáló, nagy teherbírású akkumulátor emelővel a 300 kg feletti tömegű akku eltávolodott az autó aljáról.

A most képzés alatt álló szervizhálózat szakemberei számára a folyamat itt fejeződik be, amennyiben az akkuba is bele kell nyúlni, azt nem ők fogják végezni. A kíváncsi újságírók kedvéért ezúttal az akkumulátor fedőlapját is eltávolították, így megszemlélhettük az akkumulátor modulokat, a hűtőfolyadék akkun belüli elvezetését, a BMS egységek elhelyezkedését és a csatlakozásokat is.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.